جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.09.2015, 19:05


دویچه وله: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از آرای کافی برای عبور از سد کنگره در مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران برخوردار شد. باربارا میکولسکی سناتور دموکرات از بالتیمور نیز از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ حمایت کرد.

باربارا میکولسکی، سناتور دموکرات آمریکا روز چهارشنبه (۲ سپتامبر/ ۱۱ شهریور) اعلام کرد که از توافق اتمی میان ایران و گروه ۵+۱ حمایت می‌کند. با حمایت میکولسکی، شمار سناتورهای حامی توافق به ۳۴ تن ‌رسید و باراک اوباما از حد نصاب لازم برای وتوی مخالفت سنا و اجرای توافق هسته‌ای با ایران برخوردار شد.

بر اساس قوانین آمریکا، رئیس جمهور زمانی می‌تواند مصوبه سنا را “وتو” کند که آن مصوبه دست‌کم از حمایت یک سوم اعضای سنای ۱۰۰ نفره برخوردار باشد.

سنای و مجلس نمایندگان آمریکا تا ۱۷ سپتامبر وقت دارند که نظر نهایی خود را درباره توافق هسته‌ای وین میان ایران و گروه ۵+۱ اعلام کنند. تا روز سه‌شنبه (اول سپتامبر) ۳۳ سناتور از توافق هسته‌ای با ایران پشتیبانی کرده بودند. همه آنها از اعضای حزب دموکرات آمریکا هستند.

رهبران حزب دموکرات در سنای آمریکا پیشتر اعلام کرده‌ بودند که از آرای کافی برای مقابله با مخالفت‌های جمهوری‌خواهان برخوردارند. اگر دو سوم سناتورها مخالف توافق بودند، آنگاه وتوی رئیس جمهور نیز بلااثر می‌شد.

جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا ۵۴ کرسی دارند و ۴۶ کرسی دیگر در اختیار دموکرات‌هاست. دو سناتور از هم‌حزبی‌های اوباما به جبهه‌ی مخالفان توافق اتمی پیوسته‌اند. از ۴۴ سناتور باقی‌مانده ۳۴ نفرشان از توافق هسته‌ای پشتیبانی کرده‌اند و نظر ده نفر دیگر هنوز روشن نیست.

دموکرات‌ها امیدوارند که با افزایش تعداد حامیان توافق، امکان رای‌گیری درباره توافق در کنگره منتفی شود و نیازی به وتوی رئیس جمهور آمریکا نباشد.

اگر شمار سناتورهای حامی توافق با ایران به بیش از دو پنجم اعضای سنا (۴۱ نفر) برسد، آنها می‌توانند بررسی توافق را طولانی کرده و نگذارند طرح “عدم حمایت از توافق” تا ۱۷ سپتامبر تصویب شود. آنگاه دیگر رای‌گیری درباره آن و وتوی رئیس جمهور منتفی خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024