سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - Tuesday 19 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.08.2015, 11:12


نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران روز پنجشنبه ۲۹ مرداد در محل سالن اجلاس سران در تهران با حضور شمار زیادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب برگزار شد. در این کنگره شماری از موسسان این حزب جدید اصلاح‌طلب سخنرانی کردند و سپس مرامنامه و کلیات اساسنامه این حزب به تصویب اعضا رسید.

به گزارش خبرگزاری ایلنا  متن مصوبه کنگره اول حزب اتحاد ملت ایران به شرح ذیل است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

انقلاب اسلامی ایران راه جدیدی بود که در پیش پای انسان سر خورده از مادی‌گرایی و سرگشته در وادی مکاتب انسان‌ساخته گشوده شد تا در تداوم راه انبیا مردمان را به رستگاری و فلاح رهنمون باشد. مردم ایران به رهبری امام خمینی پایه‌گذار نظامی شدند که علی‌رغم فراز و فرودهای فراوان برای انسان‌های جویای آزادی و رهایی منبع انرژی و زاینده امید است.

جمهوری اسلامی علی‌رغم تنگناهای فراوان نظیر ترورسیم کور و جنگ تحمیلی، این توفیق را داشته است که در برابر جریان تحجر داخلی نیز ایستادگی کند و اجازه ندهد گوهر درخشان انقلاب اسلامی در پس ایده‌ها و اعمال واپس‌گرایانه غبارآلود شوند.

جنبش اصلاحات با تکیه بر مردم‌سالاری سازگار با دین و اصرار بر حاکمیت مردم و قانونگرایی، فصل نوینی در حرکت انقلاب اسلامی گشوده است و نه تنها در درون، مایه امید و پویایی جامعه ایرانی شده است، بلکه الهام‌بخش بسیاری از جنبش‌های بیداری و دموکراسی‌خواه در دنیا و بخصوص جهان اسلام گشته است.

بی‌تردید شکوفایی یک نظام مردم‌سالار در رابطه مستقیم با مشارکت نهادمند و سازمان‌یافته مردم است. قانون اساسی جمهور اسلامی ایران نیز با تاکید بر این اصل مهم و با به رسمیت شناختن همه ارکان نظام بر اساس رای مردم برای تضمین این مشارکت در فصل سوم خود با برشمردن حقوق ملت در حقیقت تکالیف بسیار مهمی را بر دوش حکومت نهاده است.

روشن است که تحکیم پایه‌های جمهوریت و ترجمه آرمان‌های انقلاب اسلامی و اهداف برشمرده در قانون اساسی در گرو توسعه احزاب، سازمان‌ها، نهادهای مدنی مردم‌بنیاد و حرفه‌ای است که امکان مشارکت هدفمند، موثر و کم‌هزینه مردم در سرنوشت خود و اداره کشور را فراهم می‌کند. به واقع این نهاد‌ها پاسداران جمهوریت در هر نظام مردم‌سالار محسوب می‌شوند.

بر این اساس حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تشکیل می‌شود تا بتواند به سهم خود در توسعه همه‌جانبه و متوازن کشور ایفای نقش کند و مرام حزب، دینداری، قانون‌مداری، مردم‌سالاری و جدال احسن خواهد بود و تلاش می‌کند تا در خیرات بر همتایان خود پیشی گیرد. همه اعضای حزب مکلف خواهند بود با التزام به قانون اساسی و تعهد به عمل در چارچوب قوانین موضوعه جمهوری اسلامی در چارچوب مقررات داخلی و تشکیلاتی حزب برای سربلندی ایران تلاش کنند.

اهداف:
۱-زنده نگه داشتن آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی «استقلال، آزادی و حاکمیت مردم در سایه تعالیم و موازین دین مبین اسلام».
۲-تلاش برای پیاده کردن همه اصول قانون اساسی به خصوص فصل سوم «حقوق ملت».
۳-تلاش برای تحکیم پایه‌های وحدت ملی و تضمین حقوق برای همه شهروندان ایرانی.
۴-تلاش برای توسعه همه‌جانبه و آبادانی ایران و رفاه ملت
۵-ارتقای جایگاه جهانی ایران

خط مشی:
۱-ایجاد فضای گفت‌وگو و جدال احسن در متن جامعه و نیروهای انقلاب اسلامی
۲-تدوین برنامه‌های توسعه همه‌جانبه با جذب و ارتباط با نخبگان
۳-تربیت و پرورش نیروهای توانمند و کارآمد
۴-نقد برنامه‌ها، مواضع و رفتار دولتمردان و کارگزاران نظام و تحلیل عملکرد آنان بر اساس وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر
۵-ارتباط با نهادهای مدنی و اقشار مردم (از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی)
۶-توسعه فرهنگ تحزب
۷-مشارکت فعال در عرصه‌های تصمیم‌گیری ملی و محلی
۸-همکاری با قوای مختلف کشور


اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران انتخاب شدند

اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در دور نخست انتخابات داخلی این حزب انتخاب شدند.

اسامی اعضا براساس رای‌آوری به شرح زیر است:

۱- آذر منصوری
۲- علی تاجرنیا
۳ - هادی خانیکی
۴- محمد کیانوش راد
۵- حمیدرضا جلائی‌پور
۶- حسین کاشفی
۷- ولی‌الله شجاع‌پوریان
۸ - علی شکوری‌راد
۹ - فاطمه راکعی
۱۰ - غلامرضا انصاری
۱۱ - جلال جلالی‌زاده
۱۲ - مرتضی مبلغ
۱۳- عمادالدین خاتمی
۱۴ - اشرف بروجردی
۱۵ - حجت‌الاسلام مصطفی درایتی
۱۶ - سیدمحمود حسینی
۱۷ - شمس وهابی
۱۸- علی صوفی
۱۹ - رضا باوفا
۲۰ - رحیم عبادی
‌۲۱ - حسین نقاشی
‌۲۲- علی‌محمد حاضری
۲۳- زهره آقاجری
۲۴- سیدحسین موسوی‌نژاد
۲۵- نسیم چالاکی
۲۶- محمد فاضلی‌کیا
۲۷- امیر آریازند
۲۸- علی‌محمد مظفری
۲۹- مهدی فراهانی
۳۰- حجت شریفی

علی شکوی راد دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران شد

علی شکوری راد با رای اکثریت اعضای کنگره به عنوان نخستین دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران که روز پنجشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، پس از انتخاب اعضای شورای مرکزی و هیات داوری، با تعداد ۲۳۵ رای اکثریت به عنوان دبیر کل حزب اتحاد ملت انتخاب شد.

خاطرنشان می‌شود رقابت برای دبیر کلی بین علی شکوری راد و آذر منصوری بود که در نهایت علی شکوری راد با ۲۳۵ رای  دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران شد. تعداد آرای  آذر منصوری ۵۲ رای بود.

نظر محمدرضا جلایی‌پور درباره کنگره حزب اتحاد ملت ایران
(از فیسبوک جلایی‌پور)

در کنگره‌ی امروز حزب اتحاد ملت چند اتفاق مهم رخ داده:
۱- علی شکوری‌راد با مواضع راسخ اصلاح‌طلبانه در سال‌های گذشته به عنوان اولین دبیر کل حزب انتخاب شد.
۲- هسته‌ی اصلی فراگیرترین و ریشه‌دارترین شبکه‌ی اصلاح‌طلبان کشور دارای حزب رسمی شدند.
۲- تقریبا همه‌ی اعضای شورای مرکزی منتخبِ امروز، سابقا در حزب مشارکت و ستاد میرحسین موسوی عضو و فعال بوده‌اند.
۴- تعداد جوانان شورای مرکزی بیشتر از شورای مرکزی حزب مشارکت شده (محمد فاضلی‌کیا، حسین نقاشی، عمادالدین خاتمی (فرزند سیدمحمد خاتمی)، نسیم چالاکی و حجت شریفی - همه از جوانان خوش‌نام و خوش‌سابقه‌ی فعال در انجمن‌های اسلامی دانشجویان یا جوانان جبهه‌ی مشارکت یا پویش موج سوم یا ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی)
۵- محل برگزاری (سالن اجلاس سران)، کیفیت برگزاری و ترکیب مهمانان ویژه‌ی افتتاحیه (که برای اولین بار بعد از ۸۸ در یک نشست رسمی سیاسی جمع می‌شدند) حتی از کنگره‌های حزب مشارکت در دوره‌ی اصلاحات هم بهتر بوده.
۵- پیام ویدیویی حمایت‌گرانه‌ی محمد خاتمی و ورود محسن میردامادی (دبیرکل حزب مشارکت) به سالن با تشویق‌ گرم و طولانی حاضران مواجه شده.
۶- برای اولین بار در احزاب اصلاح‌طلب رای اول انتخابات شورای مرکزی را یک زن (آذر منصوری) کسب کرد و برای اولین بار در احزاب اصلاح‌طلب یکی از جوانان زن (نسیم چالاکی) وارد شورای مرکزی شد.


سخنرانی علی شکوری‌راد در کنگره حزب اتحاد ملت

علی شکوری‌راد گفت: عوام فریبی، ویژه‌خواری، فساد، ایجاد تنگناهای سیاسی و... عملکرد مدعیانی بود که گفتند می‌خواهند اهداف انقلاب را احیا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی شکوری‌راد در نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران طی سخنانی گفت: کسانی که در این کنگره حضور دارند نمایندگان کسانی هستند که بی‌ادعا آرمان‌های بزرگ انقلاب مانند استقلال، آزادی و عدالت و آمال و اهداف اصلاحات مانند جامعه مدنی، آزادی بیان و دفاع از حقوق ملت و... را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به تنگناهای به وجود آمده در دولت‌‌های نهم و دهم اظهار داشت: هشت سالی که در دولت نهم و دهم گذشت حدیث کوچکی نیست که به آن پرداخت و البته مسببان این سال‌ها در میان مردم جایگاه دیگری ندارند. عوام فریبی، ویژه‌خواری، فساد، ایجاد تنگناهای سیاسی و... عملکرد مدعیانی بود که می‌گفتند می‌خواهند شعارها و اهداف انقلاب را احیا کنند و بیشترین جفاها را به انقلاب کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اوج این مسائل پس از حوادث تلخ سال ۸۸ بود که یاران و دلسوزان انقلاب و نخبگان را حذف و انسجام و اتحاد ملت را به انشقاق سوق داد و کشور را به انزوای بی‌سابقه‌ای کشاند که همه این مسائل موجب افزایش فشار به مردم شد.

شکوری‌راد با یادآوری عملکرد مردم در سال ۹۲ تصریح کرد: ظرفیت‌های ملت بار دیگر معجزه آفرید وبا تدبیر مقام معظم رهبری و فداکاری همه جریان‌های اصلاح‌طلب، خرداد 92۹۲ در تاریکی درخشید و امید به کشور بازگشت و حاصل آن نجات کشور از ورطه سقوط بود.

وی با بیان اینکه عملکرد دولت با شعارهای اعتدال گرایانه و عملکرد مبتنی بر خردورزی موجب اعتماد مجدد به صندوق آرا شد، خاطرنشان کرد: همه دریافته‌اند که بزرگترین مشکلات را می‌توان برداشت و بدترین توطئه‌ها را خنثی کرد. حاصل حضور مردم، تغییر شرایط سیاسی کشور و ایجاد افق‌های جدید برای سیاست‌ورزی بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اکنون دولت جدید که مانند جزیره کوچک در دریای اصولگرایان قرار گرفته است، توانسته به عهد خود باقی بماند و هرچند نتوانسته همه شعارهای انتخاباتی را اجرا کند از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار است و امید می‌رود به همه شعارهای خود در دو سال باقی مانده جامع عمل بپوشاند.

شکوری‌راد تاکید کرد: بعد از آن سال‌های سخت و دو سال بعد از سال 92، نخبگان به آن رسیدند که تنها راه برون‌رفت از مشکلات اتحاد ملت حول منافع ملی و آرمان‌های انقلاب است.

شکوری‌راد در ادامه گفت: اگر امروز همه ما از وضعیت اقتصادی کشور نگرانیم (که هستیم)، چاره‌ای نداریم جز اینکه فضایی ایجاد کنیم تا هر دلسوزی بتواند در آن نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به اینکه امروز مرزبندی‌های گذشته برداشته شده است، گفت: دو دلیل برای برداشته شدن این مرزبندی‌ها وجود دارد؛ اول اینکه منافع ملی به خطر افتاده و کشور باید نجات پیدا کند و چپ و راست نباید منافع جناحی را به منافع ملی اولویت دهند و اینکه شفافیت محیط سیاست ملت ما را یاری خواهند رساند.

عضو حزب اتحاد ملت افزود: حتی اگر امکان حذف یک جریان سیاسی وجود داشته باشد، برای جبران عقب‌ماندگی ملی چاره‌ای جز استفاده از همه ظرفیت‌های ملی وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عملیاتی کردن دستور رهبر انقلاب را مبنی بر اینکه افرادی که دلبستگی به نظام جمهوری اسلامی ندارند هم در انتخابات شرکت کنند، برای کشور ضروری دانست و گفت: اصلاحات چیزی جز پاسخگویی نهادهای قدرت، تعیین سرنوشت مردم به دست خود مردم و چرخش نخبگان به وسیله صندوق‌های رای نیست و اصلاح‌طلبان به دنبال ساختن یک آینده روشن برای فرزندان و یک وضعیت باثبات برای همه اقشار جامعه هستند.

شکوری‌راد با اشاره به اینکه باید در اقوام مختلف وابستگی به آب و خاک ایران تقویت شود، گفت: این مسئله جز با به رسمیت شناختن حقوق شهروندی آنها امکانپذیر نیست و توجه به حقوق شهروندی، اصلاح‌طلبان را از سایر گروه‌های سیاسی متمایز کرده است و همین جا از نهادهای امنیتی و قضایی می‌خواهم که توجه به این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: امروز این سوال وجود دارد که چرا چهار دهه بعد از انقلاب، مردم در رنج و نگرانی آینده فرزندان خود هستند. پاسخ اصلاح‌طلبان به این سوال روشن و شفاف است.

شکوری‌راد با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده در دولت اصلاحات و تجربیات تلخ و شیرین آن دوران گفت: منافعی که ملت ایران در صد سال گذشته در راه رسیدن به استقلال، آزادی و پیشرفت به دست آورده امروز پیش‌ روی اصلاح‌طلبان قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه حزب اتحاد ملت ایران اسم مستعار هیچ حزبی نیست، گفت: البته اتحاد از تجربیات همه احزاب گذشته برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهد کرد.

شکوری‌راد با بیان اینکه آرامش مدنظر ما آرامشی مبتنی بر حاکم شدن فضای قانونی و اخلاقی است، یادآور شد: بر این اساس کسی به خود اجازه نخواهد داد تا با دروغ و افترا و آنچه که در جامعه به نام «بگم،‌بگم» مطرح شده است، عرصه را به مردم تنگ کند و همچنین گسترش فضای اخلاقی موجب ایجاد آرامش سیاسی و امکان استفاده از همه ظرفیت‌ها می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر میزان، رای ملت است، چاره‌ای نداریم که به انتخابات آزاد تن بدهیم، ابراز داشت: ثبات و اعتلای کشور به ایمان و حضور مردم متکی است و هر کاری که برای حذف و بی‌اثر شدن آرا و همچنین دلسردی مردم برای مشارکت شود، گامی در جهت خواست ملت ایران است.

شکوری‌راد با بیان اینکه حزب اتحاد ملت ایران این امید را دارد که در کنار بزرگان اصلاح‌طلب و سایر تشکل‌ها گامی نو در جهت اصلاح‌طلبی بردارد، تاکید کرد: در این مسیر دست خود را بر روی تمامی احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب دراز می‌کنیم و دست یاری آنها را می‌فشاریم و سعی می‌کنیم با دوراندیشی و اتکا به خدا عرصه جدیدی را باز کنیم.

وی اضافه کرد: در سایه قانون‌گرایی، اتحاد و آرامش ملت، دهه بعدی ایران دهه شکوفایی خواهد بود و ما از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود؛ زیرا حزب اتحاد ملت ایران، ایمان و پیشرفت را سرلوحه خود قرار می‌دهد تا به حزب پیشرفته و کادری ورزیده تبدیل شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024