شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - Saturday 17 November 2018
بازگشت به صفحه اول
 |  درباره ايران امروز  |  تماس با ايران امروز  |  آگهی در ايران امروز  | 
  |   صفحه اول   |   خبرهای روز   |   سياست   |   انديشه   |   فرهنگ و ادبيات   |   جامعه   |   محیط زیست   |   RSS   |  

واکنش وال‌استریت‌ژورنال به خبر جعلی روزنامه کیهان

روزنامه کیهان با انتشار مقاله‌‌ای جعلی و با اشتباه گرفتن کلمه «وال استریت» که نام خیابانی است در منطقه منهتن نیویورک که بسیاری شرکت‌های بزرگ مالی جهانی از جمله بورس نیویورک در آن واقع است و عموما به شرکتهای مالی مستقر در این شهرمنتسب است، با «وال استریت ژورنال» که نام روزنامه‌ای در این شهر است، اتهامات فراوانی را به یکی از خبرنگاران پرسابقه ایرانی آمریکایی این روزنامه وارد کرد.

iran-emrooz.net | Thu, 20.08.2015, 6:52

روزنامه کیهان با انتشار مقاله‌ای جعلی و با اشتباه گرفتن کلمه «وال استریت» که نام خیابانی است در منطقه منهتن نیویورک که بسیاری شرکت‌های بزرگ مالی جهانی از جمله بورس نیویورک در آن واقع است و عموما به شرکتهای مالی مستقر در این شهرمنتسب است، با «وال استریت ژورنال» که نام روزنامه‌ای در این شهر است، اتهامات فراوانی را به یکی از خبرنگاران پرسابقه ایرانی آمریکایی این روزنامه وارد کرد.

پس از یک هفته هجمه تبلیغاتی روزنامه‌های تندرو همچون کیهان علیه خبرنگار وال استریت ژورنال و متهم کردن او به ایفای نقش یک مامور سری در رساندن پیام مقامات آمریکایی به سران جنبش سبز در سال ۸۸، این روزنامه آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای چنین اظهاراتی را «کاملا غلط» و «غیرمسوولانه» خواند و گفت در مقاله‌ای که مورد استناد این روزنامه‌ها قرار گرفته است، اساسا نام و نشانی از این روزنامه و این خبرنگار وجود ندارد.

روزنامه کیهان در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ در مقاله‌ای که تیتر اول این روزنامه بود، با استناد به مقاله‌ای از مایکل لدین، که در آن وی ادعا می‌کند چاک شومر سناتور ایالت نیویورک به واسطه یک رابط در «وال استریت» با سران جنبش سبز در ارتباط بوده است، نوشت که «اندکی دقت نشان می‌دهد به احتمال قوی این رابط کسی نیست جز همان خبرنگاری که در سال ۸۸ از سوی وال استریت ژورنال مامور سفر به تهران و پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌شود. این خبرنگار که فرناز فصیحی نام دارد دو ماه پیش از انتخابات وارد ایران شده و دست به کار می‌شود.» این درحالی است که نوشته کیهان خود شامل کمترین دقت است.

چرا که در مقاله یاد شده در نشریه فوربس به نقل از مایکل لدین این رابط مورد ادعا «دوستی در وال استریت» خوانده شده است نه در «وال استریت ژورنال». وال استریت نام خیابانی است در منطقه منهتن نیویورک که بسیاری شرکت‌های بزرگ مالی جهانی از جمله بورس نیویورک در آن واقع است و عموما به شرکتهای مالی مستقر در این شهرمنتسب است. به نظر می‌رسد که مترجم این روزنامه یا تفاوت این دو را متوجه نشده است و «وال استریت» را با «وال استریت ژورنال» یکی گرفته و بر همین مبنا نویسندگان این مقاله به اتهام پراکنی علیه یک خبرنگار برجسته این روزنامه که جوایز متعددی را به خاطر کار حرفه‌ای خود در کشورهای مختلف خاورمیانه دریافت کرده است پرداخته‌اند و یا آنکه تعمدا با جعل خبر به جو سازی و تخریب یکی از خبرنگار فعال در پوشش خبرهای مرتبط با ایران در یکی از روزنامه‌های بزرگ غربی مبادرت کرده است.

اگر چه به گزارش رادیو آزاد اروپا، سخنگوی سناتور چاک شومر هم ادعای مایکل لدین را تکذیب کرده است، مت‌هاوس سخنگوی چاک شومر به این رسانه گفته است: «چنین ادعایی که در یادداشت روزنامه فوربس آمده هیچ وقت اتفاق نیافتاده است.»

اتهامات ساختگی علیه فرناز فصیحی درست در زمانی مطرح شده است که افکار عمومی در انتظار خبر حکم دادگاه بدوی جیسون رضاییان خبرنگار واشینگتن پست است که هفته گذشته جلسه چهارم آن برگزار شد و مقامات قوه قضاییه گفته‌اند که در ظرف یک هفته حکم دادگاه اعلام خواهد شد. جیسون رضاییان  به جاسوسی متهم شده است اما مقامات قوه قضاییه اتهامات جعلی از نظر بی‌اساس بودن مانند اتهاماتی که به خانم فصیحی وارد شده است را به آقای رضاییان وارد کرده‌اند و تا کنون از اینکه بتوانند شاهدی برای اتهامات خود عرضه کنند، ناتوان بوده‌اند.

هادی قائمی مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در این مورد گفت: «اتهامات ساختگی و مغرضانه علیه یک خبرنگار معتبر ایرانی آمریکایی  توسط روزنامه کیهان حاکی از هراس این رسانه و نیروهای همفکرش از حضور رسانه‌های خارجی برای خبر رسانی مستقل است به خصوص خبرنگاران ایرانی آمریکایی است. همچنین این پروژه ساختگی دروغین برای القای حقانیت حکم جیسون رضائیان می‌تواند باشد که ادعا شود خبرنگاران ایرانی آمریکایی در چنین فعالیتهایی نقش دارند. اما ناشی بودن دست اندرکاران این سناریو و ادعای مضحک آنان بلافاصله تکذیب و بر ملا شده است.»

به دنبال اتهام پراکنی روزنامه کیهان، روزنامه‌های وابسته به نهادهای امنیتی از جمله روزنامه جوان، خبرگزاری تسنیم و روزنامه‌هایی همچون رسالت نه تنها به انتشار این خبر دروغ اقدام کردند بلکه با برخی از چهره‌های سیاسی از جمله نمایندگان مجلس مصاحبه کردند و نظر آنها را نسبت به این خبر جعلی جویا شدند. افراد یاد شده نیز بدون اطلاع از جعلی بودن خبر به موضع‌گیری علیه این خبرنگار پرداختند.

مایکل لدین به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که در مقاله‌اش «هیچ ارتباطی از هیچ نوع با وال استریت ژورنال وجود نداشته است.» در بیانیه روز چهارشنبه این روزنامه نوشته شده است که «در مقاله فوربس هیچ ارجاعی به وال استریت ژورنال و یا خانم فصیحی وجود ندارد هر چند برخی از رسانه‌های ایرانی به اشتباه او برچسب همکار ادعایی در مقاله را زده‌اند بر اساس اینکه «دوست وال استریتی» که در مقاله آمده همان «وال استریت ژورنال است».

بلافاصله بعد از روزنامه کیهان، در روز ۲۲ مرداد، خبرگزاری تسنیم، با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «کارنامه زن ایرانی تبار: از جعل نام خلیج فارس تا ارائه گزارش فتنه گرانه»، همان ادعاهای مطرح شده توسط کیهان را مطرح کرد و خطای بزرگ رسانه‌ای کیهان را در انتشار یک خبر جعلی که اساسا نامی از خبرنگار یاد شده و یا نام روزنامه وال استریت ژورنال وجود نداشت، با ایراد اتهامات جدی ادامه داد.

این روزنامه از خبرنگار دو ملیتی روزنامه وال استریت ژورنال به عنوان زنی با فعالیت‌های ضدایرانی نام برده و نوشته است: «اگر به لیست خبرنگاران و روزنامه‌نگاران این روزنامه آمریکایی بیندازیم به نام زنی ایرانی بر می‌خوریم که اتفاقا فعالیت ویژه‌ای در فتنه سال ۸۸ و تهیه گزارش علیه کشورمان داشته است. « فرناز فصیحی»‌ فردی است که دامنه فعالیت‌های ضدایرانی‌اش بسیار گسترده است و صدها مقاله و گزارش علیه کشورمان در این روزنامه منتشر ساخته است.»

این روزنامه سپس در شرح یکی از اقدامات ادعایی ضدایرانی فرناز فصیحی توضیحی آورده است که کاملا آشکار می‌کند که دلیل حمله و ایراد اتهامات سنگین که قابل پیگرد حقوقی در دادگاه‌های بین المللی است را آشکار می‌کند: «وی ( فرنازفصیحی) در گزارشی درباره بازداشت برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در بحبوحه فتنه سال ۸۸ دادگاه انقلاب را غیرقانونی اعلام کرد و مطرح کرد که این دادگاه برای تحقیر فتنه‌گران انجام شده است و آنان را با سر و وضعی ژولیده و شلخته به دادگاه کشانده و نشانه‌هایی از اعتراف‌گیری اجباری از این افراد در این دادگاه دیده می‌شود.»

خبرگزاری تسنیم در بخش دیگری از این مقاله یکی دیگر از اقدامات ضدایرانی خبرنگار ایرانی آمریکایی وال استریت ژورنال را اینچنین توصیف می‌کند: «وی همچنین در گزارشی در بحبوحه فتنه سال ۸۸ در روزنامه وال استریت ژورنال به موضوع دانشجویان ستاره‌دار پرداخت و فضای کشورمان را به صحنه جنگ داخلی توصیف کرد و مدعی شد که مامورمان حکومتی به طور آرام علیه تعدادی از بهترین دانشجویان این کشور جنگی را، بوسیله ی لغو موقعیت تحصیلی و شغلی آنها، آغاز کرده است.»

این درحالی است که موضوع اعتراف گیری اجباری پس از بازداشت‌های فله‌ای پس از انتخابات سال ۸۸ به کرات مورد استفاده قرار گرفت و بسیاری از خبرنگاران مستقل رسانه‌های خبری جهان آن را در گزارش‌های خود مطرح کردند. همچنین موضوع محروم کردن دانشجویان از تحصیل به دلیل فعالیت‌های سیاسی انتقادی که تحت عنوان «دانشجویان ستاره دار» شناخته شده است، نه تنها توسط روزنامه نگاران بلکه توسط سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری در داخل و خارج از کشور با اعتراضات جدی مواجه شد و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به دلیل پیگیری بسیاری از دانشجویان ستاره دار و فعالین مدنی، برخی از این دانشجویان به کلاس‌های درس بازگشتند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در گزارش جامعی که در سال ۱۳۸۹ با عنوان «ستاره‌های مجازات» منتشر کرد دهها نمونه از دانشجویان ستاره دار را مستند کرده است.

گزارش خبرگزاری تسنیم، بلافاصله در وب سایت‌های‌هایی مانند مشرق نیوز، دولت بهار و وب سایت‌های مشابه بازنشر شده است.

وب سایت الف، وابسته احمدتوکلی به نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ ۲۲ مردادماه، درباره همین موضوع با اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصاحبه‌ای ترتیب داد که در آن وی خواستار برخورد قانونی با خبرنگار مطرح شده در گزارش کیهان و دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای امنیتی شده بود. کوثری به سایت الف گفت: «دستگاه‌های امنیتی و قوه قضائیه باید به این مسائل ورود کنند و با افرادی که چنین مطالبی را به دشمن انتقال می‌دادند، برخورد قانونی کنند.»

روزنامه راستگرای رسالت نیز در تاریخ ۲۵ مردادماه مصاحبه‌ای را با علاء الدین بروجردی منتشر کرد که او با شک نسبت به منبع خبر ادعا شده گفت که «اگر مطالب ادعا شده مستند باشد و در واقع بر اساس استناد این اتفاق رخ داده باشد، نشان‌دهنده خودفروشی عناصری است که نام ایرانی دارند.»

علیرغم گذشت یک هفته از انتشار خبر جعلی روزنامه کیهان، مسوولان این روزنامه تا کنون از ذکر اینکه مبنای اتهامات مطرح شده در مقاله ادعایی منتشر شده جعلی است و اساسا هیچ ارجاعی به روزنامه وال استریت ژورنال و خبرنگار این روزنامه ندارد خودداری کرده‌اند.

نظر خوانندگان:

■ خود کیهان هم خوب می‌داند که خبر جعلی است و دروغ ولی بهانه‌ای است که بشود دولت روحانی و اصلاح طلبان را بکوبد.




Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2018
e-mail:
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الكترونيك)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌گردند معذور است. استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.