پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.08.2015, 19:59


دویچه وله: حسن روحانی، رئیس جمهور روز چهارشنبه (۲۸ مرداد/ ۱۹ اوت) در نشست مشترک هیات دولت و استانداران سراسر کشور گفت، مجلس شورای اسلامی آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی تاکید کرد، همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه، هیات‌های اجرایی هستند. او افزود، «ما هیات اجرایی نداریم که یک جناح را تایید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تایید صلاحیت نکند.»

روحانی با بیان این که “این جا جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی در آن حاکم است”، اظهار داشت: «ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی قانونی مورد احترام هستند.»

تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات در جمهوری اسلامی، صرفنظر از آنچه قانون اساسی چه می‌گوید، بر عهده شورای نگهبان بوده است. هر چند هیات‌های اجرایی انتخابات نیز که زیر نظر وزارت کشور است، در مراحل اولیه تعیین صلاحیت‌ها و رد و تاییدها دست دارند اما در نهایت این شورای نگهبان بوده که حرف آخر را زده است.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان آخرین بار در نماز جمعه هفته گذشته یکبار دیگر تاکید کرد: «ما باید احراز صلاحیت کنیم و این وظیفه در خصوص تمام انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.»

شورای نگهبان این “وظیفه” یا “اختیار” را بر اساس تفسیری که خود از قانون اساسی دارد برای خود قائل است.

“احراز صلاحیت” نامزدهای انتخابات در ایران ابزار اصلی قدرت و حاکمیت برای جلوگیری از ورود “غیرخودی‌ها” به نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی، خبرگان و نهاد ریاست جمهوری است. در موارد زیادی این ابزار حتی گریبان “خودی‌ها” را نیز گرفته است که جنجالی‌ترین آنها رد صلاحیت دسته‌جمعی بیش از ۸۰ نماینده دوره ششم مجلس در سال ۱۳۸۲ و اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ بودند.

اما حسن روحانی ظاهرا به چالش با این اختیارات خودخوانده‌ی شورای نگهبان برخاسته است. او خطاب به استانداران گفت: «شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند، باید به قانون اساسی کاملا توجه کرده و عمل کنیم.»

روحانی تاکید کرد: «همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه، هیات‌های اجرایی هستند و ما هیات اجرایی نداریم که یک جناح را تایید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تایید صلاحیت نکند.»

”آغازی برای پیروزی‌های همه‌جانبه”

روحانی در ادامه سخنان خود در نشست استانداران سراسر کشور گفت، «پیروزی هسته‌ای برای این نبود که ما در عرصه هسته‌ای پیروز شویم و در بقیه عرصه‌ها پیروزی بدست نیاوریم. پیروزی هسته‌ای آغازی برای پیروزی‌های همه‌جانبه و پی در پی بود و انتخابات مجلس شورای اسلامی باید انتخاباتی با شور و شکوه باشد که همه مردم در آن شرکت کنند.»

انتخابات دوره جدید مجلس شورای اسلامی (دوره دهم) هفتم اسفند ۱۳۹۴ برگزار می‌شود. هم‌زمان با آن، نمایندگان دوره پنجم “مجلس خبرگان رهبری” نیز مشخص خواهند شد.

روحانی با اشاره به اهمیت هر دوی این انتخابات گفت: «اگر همه به این باور مهم برسیم که تصمیم‌گیر برای این کشور ملت ایران هستند، مشکل حل خواهد شد و اگر کسی غیر از این، تفکر دیگری داشته باشد تیشه بر ریشه جمهوری اسلامی زده است.»

رئیس جمهور افزود: «ما فقط باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات سالم و باشکوه آماده کنیم. مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند، بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟ ملت ایران ملتی بالغ، باتجربه و بزرگ است که به خوبی برای آینده خود تصمیم می‌گیرد.»

نتایج دو انتخاباتی که در اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شوند هم برای اوضاع سیاسی کنونی و هم آینده ایران تاثیرگذار خواهد بود.

دولت روحانی و حامیان آن انتظار دارند که نتایج توافق هسته‌ای با غرب و نیز تدابیر اقتصادی دولت که روندهای منفی در اقتصاد ایران را تا حدودی مهار کرده، تاثیر خود را در نتایج انتخابات دو مجلس بر جای بگذارد و به تسلط اصول‌گرایان در هر دوی این نهادها پایان دهد یا دست‌کم وزن میانه‌روها را در آنها افزایش دهد.

چنین تحولی در ترکیب هر دو مجلس هم‌ به عملی ساختن وعده‌های حسن روحانی به مردم کمک خواهد کرد و هم می‌تواند بر آینده سیاسی ایران تاثیرگذار باشد. ناظران سیاسی این احتمال را دور از ذهن نمی‌دانند که دور بعدی مجلس خبرگان ناگزیر به انتخاب جانشین رهبر کنونی جمهوری اسلامی شود.

”باید یک حرکت بزرگ اقتصادی انجام شود”

روحانی خطاب به استانداران گفت: «در دوران پساتحریم شما علاوه بر تامین امنیت به عنوان یک اصل مهم که بیش از همه مسوولیت آن بر عهده وزارت کشور و استان‌های مرزی است، دو وظیفه مهم و سنگین دیگر نیز بر عهده دارید. اول یک حرکت بزرگ اقتصادی، جذب سرمایه و تکنولوژی و دوم برگزاری باشکوه، دقیق و سالم انتخاباتی که همه در آن مشارکت کرده و به آن افتخار کنیم.»

او افزود: «همان گونه که دنیا پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با دیده احترام به ایران نگاه می‌کند باید انتخاباتی برگزار کنیم که دنیا با افتخار و احترام به آن نگاه کند.»

روحانی درباره مشکلات و موانع ورود سرمایه و فن‌آوری به کشور گفت، نباید اجازه دهیم بوروکراسی پیچیده مانع ورود سرمایه و تکنولوژی به کشور شود و در این بین وزارتخانه‌هایی که در اولویت جذب سرمایه و تکنولوژی هستند باید موانع را برطرف کرده و به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف برای جذب همکارانشان در دنیا تلاش کنند.

حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود در نشست استانداران با بیان این که “وضعیت فعلی موضوع هسته‌ای شرایط ویژه و جدیدی را برای کشور، منطقه و جهان پدید آورده است”، گفت: «اگر مجموعه رفتار دولت که چراغ سبز لازم را مبنی بر تمایل به حل و فصل واقعی این موضوع به افکار عمومی دنیا نشان داد نبود، حل و فصل این پرونده محال بود.»

رئیس جمهور اضافه کرد: «آن چه بسیار اهمیت دارد این بود که مجموعه رفتار دولت تدبیر و امید علامتی را به دنیا نشان داد مبنی بر این که ما مصمم به تعامل سازنده هستیم و دنیا این علامت را دریافت کرد. صدور این نشانه و علامت با زبان و بیانیه خواندن مقدور نبود بلکه این اتفاق در مقام تصمیم، عمل و اجرا روی داد».

روحانی در عین‌حال به ادامه رویکرد “تعامل سازنده” با جهان توسط دولت خود تاکید کرد و گفت: «نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت. باید همان مسیر سازنده را به درستی به پیش ببریم، همان راهی را که مردم در خرداد ۹۲ به آن اقبال کردند و عامل این توفیق بود که اگر آن راه را ادامه ندهیم چه بسا توافق نیز پایدار نباشد».

روحانی هم‌چنین یادآور شد که بهانه “تحریم‌های خارجی” از دست دولت و مسئولان خارج شده است. او گفت، اگر کسی تا دیروز دنبال بهانه بود که بگوید تحریم‌ها نمی‌گذارند کار کنیم، امروز در برابر مطالبات و خواست‌های مردم این بهانه نیز از اعتبار ساقط شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024