جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.07.2015, 9:33


بی بی سی: احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه می‌گوید این کشور قصد اعزام نیروی زمینی به سوریه را برای مبارزه با گروه موسوم به «دولت اسلامی» (داعش) ندارد.

او تاکید کرد حملات هوایی هفته پیش این کشور به مواضع داعش در سوریه برای دفاع از مرزهای ترکیه بوده است.

نخست وزیر ترکیه همچنین گفت این کشور آماده همکاری با کردهای سوریه است بشرطی اینکه که خطری برای ترکیه ایجاد نکنند.

البته آقای داوداوغلو هشدار داد که اگر کردهای سوریه تهدیدی برای ترکیه باشند، دولت ترکیه با آنها مثل گروه کرد پ‌ک‌ک برخورد خواهد کرد.

در همین حال یگان‌های مدافع خلق، یکی از گروه‌های کرد سوریه، ترکیه را متهم کرده که یکی از روستاهای تحت کنترل این گروه را در نزدیکی مرز با ترکیه زیر آتش تانک گرفته‌ است اما وزارت خارجه ترکیه این ادعا را تکذیب کرده است.

هواپیماهای ترکیه دیروز (یکشنبه چهارم خرداد) به مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق از جمله به کوهستان قندیل که محل استقرار فرماندهی پ‌ک‌ک است حمله کردند.

آقای داوداوغلو گفت حمله به مواضع داعش و پ ک ک می‌تواند توازن قوا و شرایط موجود در منطقه را تغییر دهد: «حضور ترکیه که از توان نظامی‌اش به نحو موثری استفاده می‌کند تبعاتی خواهد داشت از جمله اینکه بازی را در سوریه، عراق و کل منطقه عوض خواهد کرد و همه باید متوجه این موضوع باشند.»

او همچنین از کشورهای دیگر منطقه خواست تا بر این اساس، در مواضع خود «بازنگری» کنند.

آقای داوداوغلو اضافه کرد نیروی هوایی ترکیه و آمریکا این توانایی را دارند که منطقه امنی برای فعالیت شورشیان میانه‌رو تر در سوریه که علیه دولت بشار اسد مبارزه می‌کنند ایجاد کنند.

پس از حملات اخیر، ترکیه از کشورهای عضو ناتو خواست تا روز سه‌شنبه در بروکسل برای بررسی عملیات نظامی علیه داعش و نیز گروه کرد پ‌ک‌ک نشست ویژه تشکیل دهند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به بی‌بی‌سی گفت درخواست ترکیه بر اساس بند چهارم عهدنامه ناتو صورت گرفته که به کشورهای عضو اجازه می‌دهد در صورتی که امنیت و یکپارچگی ارضی آنها در خطر باشد درخواست چنین نشستی را بکنند: «من فکر می‌کنم خیلی بجا و بموقع است که که در جلسه‌ای به بحران و نا آرامی سوریه و عراق و مناطق اطراف آنها که به مرزهای ناتو در ترکیه نزدیک هستند رسیدگی کنیم.»

ترکیه هفته پیش با تغییر موضعی چشمگیر اعلام کرد از این پس به آمریکا و متحدانش اجازه می‌دهد که برای حمله به مواضع داعش از پایگاه نظامی اینجرلیک استفاده کنند.

الیستر بیسکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حملات هوایی ترکیه گفت که ترکیه حق دفاع از خود در مقابل حملات شورشیان کرد را دارد اما از دولت ترکیه باید از به کار گرفتن خشونت علیه پ‌ک‌ک خودداری کند و میزان تنش را کاهش دهد.

اصرار دولت ترکیه اصرار بر همزمانی حملات علیه داعش با حملات علیه پ‌ک‌ک، ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را با وضعیت پیچیده‌ای مواجه کرده است، زیرا نیروهای کرد نزدیک به پ‌ک‌ک، با این ائتلاف علیه داعش همکاری می‌کنند.


انتقاد شدید بارزانی از کردهای ترکیه

رئیس اقلیم کردستان عراق با انتقاد شدید از پ‌.ک‌.ک گفت: «دولت ترکیه اقدامات مثبتی اتخاذ کرد و رویکرد مثبتی برای حل مسالمت‌آمیز در پیش گرفت اما برخی از اعضای پ‌.ک‌.ک از این فرصت ها استفاده نکردند».

به گزارش فارس، رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن انتقاد شدید از پ‌ک‌ک، این گروه را به خاطر عدم استفاده از فرصتها، مقصر حملات اخیر ارتش ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک خواند.

در حالی که حملات ارتش ترکیه از چند روز قبل به مواضع پ‌ک‌ک ادامه دارد، رئیس اقلیم کردستان عراق این گروه را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح»، ، مسئود بارزانی گفت: «دولت ترکیه اقدامات مثبتی اتخاذ کرد و رویکرد مثبتی برای حل مسالمت‌آمیز در پیش گرفت اما ما شاهد بوده‌ایم برخی طرفها(در گروه پ‌ک‌ک) از این موضوع مغرور شده و از فرصتها استفاده نکردند».

رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه اختلافات و مسائل را نمی‌توان با اقدامات تحریک‌آمیز، شعار،‌جنگ و خشونت حل کرد، بر لزوم حل اختلافات از راه مذاکره و گفتگو تاکید کرد.

بارزانی با اشاره به نقض شدن آتش‌بس پ‌ک‌ک و ترکیه افزود: «صلح یک فرایند طولانی مدت است و زمان طولانی برای آن نیاز است. اکنون شاهد جنگهای زیادی در منطقه هستیم و نیازی به جنگهای جدید وجود ندارد».

این اظهارات در حالی مطرح شده که اخیرا نخست‌وزیر ترکیه در تماس تلفنی با رئیس اقلیم کردستان عراق با وی درباره حملات آنکارا به پ‌‌ک‌ک با وی گفتگو داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024