شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.07.2015, 19:31


ترکیه به آمریکا اجازه داده که از پایگاه اینجرلیک برای حملات هوایی علیه داعش استفاده کند. گفته می‌شود این مجوز بدون امتیاز متقابل نبوده و در برابر آن آمریکا با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه موافقت کرده است.

ارتش ترکیه صبح روز جمعه (۲۴ ژوئیه/ ۲ مرداد) مواضع داعش درشمال سوریه را بمباران کرد. بنابر گزارش رادیو تلویزیون ترکیه (TRT) سه فروند از جنگنده‌های F16 ترکیه سه هدف متعلق به داعش را در روستای “هاوار” واقع در شمال سوریه، در نزدیک مرز ترکیه بمباران کردند.

این نخستین بار بود که ترکیه مواضع داعش را هدف قرار می‌داد. هر چند ترکیه عضو ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است، اما این پرسش که استراتژای درست مبازره علیه داعش چگونه باید باشد، طی ماه‌های گذشته ترکیه و دیگر اعضای ائتلاف ضد داعش را دوپاره کرده بود. اما اکنون به‌نظر می‌رسد تحولی در این وضع به‌وجود آمده باشد.

به نوشته روزنامه ترکی “صباح” پس از ماه‌ها مذاکره میان آنکارا و واشنگتن، دولت ترکیه با استفاده ارتش آمریکا از پایگاه هوایی استراتژیک “اینجریک” در حملاتش علیه مواضع داعش موافقت کرده است.

برای واشنگتن و متحدان آن در ائتلاف ضدداعش دریافت مجوز استفاده از اینجرلیک موفقیت بزرگی به شمار می‌رود. زیرا پایگاه هوایی اینجریک، واقع در نزدیکی شهر آدانا، فاصله چندانی با منطقه عملیات ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق ندارد. ۲۰ سال پیش این پایگاه مورد استفاده نیروی هوایی ارتش آمریکا در عملیات عراق بود.

رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند که اجازه استفاده ارتش آمریکا از اینجریک بدون امتیاز متقابل نبوده است. این گزارش می‌گوید ترکیه در برابر دادن این مجوز، موافقت دولت آمریکا با ایجاد “منطقه امن و پرواز ممنوع” در منطقه شمال حلب را به دست آورده است.

روزنامه “حریت” روز جمعه (۲۴ ژوئیه/ ۲ مرداد) به نقل از مقام‌های دولت ترکیه نوشت، این منطقه امن حدود ۹۰ کیلومتر طول و بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر عمق خواهد داشت. بنابر این گزارش این منطقه امن، محدوده‌ی میان شهر مرزی “جرابلس” واقع در کنار فرات در شمال شرق سوریه تا شهر کوچک “مارع” در شمال حلب در بر خواهد گرفت.

روزنامه اتریشی “نویه تسوریشر” نوشته است منطقه امن موردنظر همان محدوده‌ای است که آنکارا پیش از این در نظر داشت. ماه ژوئن ارتش ترکیه با تمرکز نیرو در مرزهای خود در امتداد در این منطقه، به ورود نظامی به داخل خاک سوریه تهدید کرد. این تهدید ارتش ترکیه درعین‌حال متوجه نیروهای موسوم به “واحدهای دفاع خلقی” متعلق به کردهای سوریه نیز بود که در مبارزه علیه داعش از پشتیبانی آمریکا برخوردارند.

این گزارش می‌گوید با این‌حال ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به معنای تغییر سیاست ترکیه در مقابل کردها نیست و هنوز نشانی در این باره دیده نمی‌شود.

وزیر خارجه ترکیه تایید کرد

وزیر خارجه ترکیه افزود: همیشه ایجاد مناطق امن و مناطق پرواز ممنوع را در سوریه تایید کرده‌ایم. افرادی که آواره شده اند می توانند به این مناطق امن بازگردند.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه ترکیه روز شنبه گفت که مناطقی در شمال سوریه که از حضور اعضای مسلح گروه داعش پاکسازی می‌شوند به مناطق امن تبدیل خواهند شد.
ارتش ترکیه در دو روز اخیر به وسیله جنگنده ها و توپخانه، مراکز داعش در شمال سوریه و حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در شمال عراق را مورد هدف قرارداد.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری گفت: به هنگام پاکسازی مناطقی در شمال سوریه از تهدید (داعش)، به صورت طبیعی مناطق امن ایجاد خواهد شد.
وی افزود: همیشه ایجاد مناطق امن  و مناطق پرواز ممنوع را در سوریه تایید کرده‌ایم. افرادی که آواره شده‌اند می‌توانند به این مناطق امن بازگردند.

منابع گزارش: دویچه وله، عصر ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024