سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.07.2015, 9:45


جمعه، دوم مرداد، با حضور جمعیتی انبوه مراسم یادبود پانزدهمین سال درگذشت احمد شاملو برگزار شد. چند روز پیش از آن کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه‌ی خود نوشته بود: «کانون نویسندگان ایران همراه با دوستداران فرهنگ و ادب و جوانان آزادی خواه، روز جمعه، دوم مرداد ماه سال ۱۳۹۴، ساعت پنج عصر، با حضور در گورستان امامزاده طاهر کرج، مزار احمد شاملو ( الف بامداد )، شاعر عشق، عدالت و آزادی را گلباران می کند.»

هنوز ساعت ۵ عصر نشده بود که جمعیتی چشمگیر بر مزار شاملو گرد آمد. ماموران امنیتی و انتظامی به شیوه‌ی همیشگی خود ساعتی پیش از آغاز برنامه در گورستان حضور داشتند و در همان دقایق اولیه به اعضایی از کانون نویسندگان که به چشمشان آشنا می‌آمد، اولتیماتوم می‌دادند که برنامه را برچینند و از جمعیت بخواهند که محل را ترک کنند. تلاش تهدیدآمیز آنها البته به جایی نرسید و اعضای کانون، آنها که مسئولیت برگزاری مراسم را به عهده داشتند، با وجود فشارها و تهدیدها برنامه را شروع کردند. از سویی هر لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می‌شد طوری که در چند سال اخیر سابقه نداشت.

مجری برنامه علی‌رضا عباسی با خواندن قطعه شعری از شاملو مراسم را آغاز کرد . سپس حمید یزدان پناه عضو هیئت دبیران بیانیه کانون را خواند. سخنران اول بابک احمدی بود. او از نقش شاعرانه‌ی شاملو در ادبیات و اجتماع سخن گفت. در ادامه محمد زندی و داریوش معمار هر یک سروده‌ای از خود خواندند. علی سطوتی دومین سخنران مراسم بود که به علت تنگی وقت موفق نشد مطلب طولانی خود را تا پایان بخواند. ویژگی‌های شعر شاملو بخشی از سخنان او بود. تا پایان برنامه چند شاعر دیگر به دعوت مجری سروده‌های خود را خواندند: لیلی گله‌داران، آرش الله‌وردی، رضا عابد، سارا محمدی اردکانی و حسین فاضلی.

پس از به پایان رسیدن برنامه‌ی کانون دوستداران شاملو با خواندن شعرهای او مراتب قدرشناسی خود را نسبت به این شاعر انسان‌مدار و آزادی‌خواه نشان دادند.

مراسم رو به پایان بود که یکی از ماموران از جواد قاسمی جوانی که از مراسم عکس می‌گرفت خواست دوربین‌اش را تحویل او دهد. در پی امتناعِ جواد قاسمی مامور خواست به زور متوسل شود که کشمکشی پیش آمد و جمعیت به جانبداری از جوان پرداخت و مامور ناکام ماند. اما هنگامی که قاسمی قصد بیرون رفتن از گورستان را داشته ماموران به او و چند تن دیگر که قصد دفاع از او را داشتند یورش میبرند و پس از ضرب و شتم آنها را به پایگاه انتظامی می‌برند ولی در نهایت پس از ساعتی بازداشت آزادشان می‌کنند.

حضور پرتعداد جمعیت و جوانان از ویژگی‌های مراسم امسال بود.
یاد احمد شاملو گرامی باد!

(از صفحه رسمی فیسبوک کانون نویسندگان ایران)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024