سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.07.2015, 7:15


دویچه وله: یک سال از بازداشت جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست در ایران گذشت. اوباما بارها از ایران خواست جیسون را آزاد کند. حال روزنامه واشنگتن پست از شورای حقوق بشر سازمان ملل برای آزادی خبرنگارش درخواست کمک کرده است.

روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه (۳۱ تیر/۲۲ ژوئیه) اعلام کرد دادخواستی را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه داده که در آن خواستار افزایش فشار جامعه جهانی به ایران در رابطه با جیسون رضائیان خبرنگار زندانی خود شده است. واشنگتن‌پست بازداشت خبرنگارش را “غیرقانونی و خودسرانه” می‌داند.

جیسون رضائیان ۳۹ ساله، متولد کالیفرنیا تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی دارد، و درست یکسال پیش به همراه یگانه صالحی همسرش، به اتهام “جاسوسی به نفع آمریکا” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” دستگیر شد. صالحی اندکی بعد آزاد شد.

جیسیون ۲ سال پیش از بازداشت خود در ایران به عنوان خبرنگار واشنگتن پست کار می‌کرد. دستگاه قضایی ایران تاکنون سه جلسه دادگاه برای بررسی اتهامات رضائیان برگزار کرد.

لیلا احسن وکیل مدافع جیسون رضائیان به آسوشیتدپرس می‌گوید دادگاه به او اطلاع داده است جلسه بعدی به طور قطع آخرین بررسی پرونده موکلش پیش از صدور حکم خواهد بود. احسن ولی تاکید می‌کند که هنوز زمان تعیین حکم جیسون مشخص نشده است. گفتنی است همسر جیسون پس از مدتی بازادشت آزاد شد.

مسئولین واشنگتن پست و خانواده این روزنامه‌نگار زندانی گفتند که مقامات قضائی ایران تاکنون مدارک و شواهد معتبری برای اثبات اتهامات جیسیون ارائه نکرده‌اند. به گفته وکیل جیسیون موکل او در ظرف یک سال گذشته وزن زیادی کم کرده و تحت فشار سخت روانی قرار گرفته است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز ضمن رد اتهام‌های وارده علیه جیسون رضائیان بارها خواستار آزادی او شد.

خانواده جیسون رضائیان هم از نخستین روز بازداشت وی از دولت باراک اوباما خواسته بود، تا آزادی جیسون را در اولویت قرار دهد. علی رضائیان بردار جیسون اخیرا از دولت ایران خواسته بود که “حال که توافقی میان ایران و آمریکا حاصل شده اتهامات وارده از سوی دستگاه‌های تحت نظرشان به جیسون را به جدیت بررسی کنند.”

مارتین بارون، دبیر اجرایی روزنامه واشنگتن پست در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه (۳۱ تیر/۲۲ ژوئیه) جنبه‌های مختلف نحوه دادگاهی جیسون را نقض آشکار حقوق بشر توصیف کرد.

دادخواست واشنگتن پست

دادخواست واشنگتن پست به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو تحویل داده شد. وظیفه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان یکی از نهادهای سازمان ملل و از ارکان فرعی مجمع عمومی ملل متحد است که وظیفه آن نشان دادن موارد نقض حقوق بشر می‌باشد. این شورا در خصوص بازداشتیهای خودسرانه و غیرقانونی کشورها نیز تحقیق می‌کند.

این شورا هر سال ۳ بار نشست برگزار می‌کند و به کشورها درباره اتهاماتی که به آنها زده می‌شود ۶۰ روز مهلت می دهد تا توضیح دهند. جی کندی مشاور عمومی روزنامه واشنگتن پست می‌گوید انتظار نمی‌رفت که بازداشت جیسیون این قدر طول بکشد.

از سوی دیگر عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هم روز چهارشنبه (۳۱ تیر/۲۲ ژوئیه) در یک نشست خبری که در وزارت امور خارجه ایران برگزار شد، گفت که موضوع زندانیان آمریکایی در ایران در مذاکرات اتمی بحث شده است.

حمایت چهارصد هزار نفر از جیسون

تابه‌حال ۴۰۰ هزار نفر طومار درخواست آزادی جیسون رضائیان را که از سوی گزارش‌گران بدون مرز نیز حمایت می‌شود، امضا کرده‌اند. ده‌ها چهره برجسته روزنامه‌نگاری از جمله نوام چامسکی، آندرسون کوپر، کریستیان امانپور،مارتین بارون، و جون هوگ رئیس نشنال کلوپ پرس، کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز با نوشتن نامه‌ای به رئیس دستگاه قضایی ایران خواهان آزادی فوری خبرنگار واشنگتن پست شده‌اند.

در نخستین سالگرد بازداشت جیسون رضائیان گزارش‌گران بدون مرز از مقامات ایران درخواست کردند به “این بی‌عدالتی پایان داده و این روزنامه‌نگار را بدون قید و شرط آزاد کنند”.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024