جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.07.2015, 6:42


در یکمین سالگرد بازداشت جیسون رضاییان گزارش‌گر واشنگتن پست در تهران، گزارش‌گران بدون مرز از مقامات ایران می‌خواهد به این بی‌عدالتی پایان داده و این روزنامه‌نگار را بدون قید و شرط آزاد کنند.

۳۰ تیر ماه ۱۳۹۴، جیسون رضاییان یک سال کابوس خود را در سلول‌های بند امنیتی دو الف زندان اوین «جشن» می‌گیرد. یک سال بازداشت برای انجام حرفه‌ی روزنامه‌نگاری، یک سال ظلم تنها برای داشتن ملیت دوگانه ایرانی و آمریکایی، آنهم به هنگام مذاکره دو کشور در باره مسأله انرژی هسته‌ای.

از فردای بازداشت این روزنامه‌نگار در سی تیرماه ١٣٩٣، گزارش‌گران بدون مرز غیر قانونی بودن این بازداشت و سپس به هنگام محاکمه وی نقض موارد متعدد قانونی را محکوم کرد. این روزنامه‌نگار به هنگام بازداشت در بند دو الف اوین که تحت مهار سپاه پاسداران است، برای «اعتراف» قربانی بدرفتاری شده است، اعتراف‌هایی که در دادگاه غیر علنی باید علیه او مورد استفاده قرار گیرند.

علی رضاییان برادر گزارش‌گر زندانی واشنگتن پست، اعلام کرده بود « حال که توافقی صورت گرفته ما می‌خواهیم که مقامات کشور، مدارک گردآوری شده از سوی مسوولان تحت مسئولیت خود، علیه جیسون را دوباره بررسی کنند.» وی همچنین درمصاحبه‌ای با صدای آمریکا گفت «خانم لیلا احسن پس از بررسی محتوای پرونده جیسون به این سه نکته اشاره کرده است: محتوی پرونده در برگیرنده هیچ گونه مستندات معتبری مبنی بر این که جیسون علیه ایران اقدامی کرده و یا با دولت و یا سازمان دیگری علیه ایران همکاری کرده، نیست. شواهدی نیست که نشان دهد جیسون تبلیغاتی علیه ایران به راه انداخته و یا اینکه مطالبی به سازمان‌ها، احزاب و یا گروه های خارج و یا کشورهای دیگر که علیه ایران فعالیت می کنند، داده باشد. جیسون هرگز با هیچ مسئول بلندپایه ایرانی که به اسناد طبقه بندی شده دسترسی داشته باشد در تماس نبوده و در هیچ زمانی به تاسیسات اتمی یا نظامی دسترسی نداشته است.»

خبرگزاری فرانسه در ۲۲تیرماه ١٣٩٤ به هنگام برگزاری سومین جلسه دادگاه جیسون رضاییان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به نقل از مادر جیسون نوشت « خانم رضاییان خواهان آزادی موقت فرزندش با سپردن وثیقه شده بود، جیسون هیچ کار بدی نکرده است. همه زندانیان به جز قاتلان می‌توانند از این حق قانونی بهره برند و با سپردن وثیقه آزاد شوند. جیسون نه قاتل است و نه جاسوس و در بازداشت آزار می‌بیند.»

رضا معینی مسئول بخش ایران گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد: « جیسون رضاییان از آغاز به منظور بهره برداری سیاسی در جنگ قدرت میان جناح‌های رژیم بازداشت و زندانی شد. او قربانی ابزارانگاری برای مذاکرات دیپلماتیک است. پس از این توافق تاریخی میان ایران و قدرت‌های چهانی بر سر انرژی هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران باید به این‌گونه بازداشت‌های خودسرانه که همسنگ گروگان‌گیری است پایان دهد.»

يادآوری

در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳، جیسون رضاییان گزارش‌گر واشنگتن پست در تهران، که دارای ملیت ایرانی و آمریکایی است، همسرش یگانه صالحی همکار نشریه انگلیسی زبان نشنال در امارات متحده عربی، و دو شهروند ایرانی امریکایی دیگر در منازل خود از سوی ماموران لباس شخصی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند. به هنگام بازرسی، منازل آن‌ها مورد به هم ریخته و رایانه‌‌ها و تلفن‌های همراه و دیگر وسائل شخصی‌شان مصادرشد. دو تن آخر، عکاس خبرنگار مستقل و همسرش که خانواده‌های آن‌ها خواهان افشای نامشان نیست، یک ماه پس از بازداشت و یگانه صالحی، نیز تاریخ۱۰ مرداد ۱۳۹۳، با سپردن وثیقه‌ای سنگین و در انتظار ادامه دادرسی آزاد شدند.

در تاریخ ٢٣ فروردین ١٣٩٤، فارس نیوز، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، جزییات این اتهام‌ها را منتشر کرده بود. از این میان « جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی (….) فروش اطلاعات اقتصادی و صنعتی ایران در شرایط تحریم و... »

٢٩ فروردین ١٣٩٤ نیز، روزنامه‌ی وطن امروز دیگر رسانه‌ی نزدیک به سپاه پاسداران و افراط‌گریان جناح محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق ایران، در مقاله‌ای هذیان‌گونه به نام ” رمزگشایی از جیسیون” روزنامه‌نگار واشنگتن پست را به ” نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های ضدتحریمی ایران از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای و ...” متهم کرد. در واکنش، مارتین بارون، یکی از سردبیران روزنامه واشنگتن‌پست، عدم دسترسی جیسیون در طی نه ما بازداشت به وکیل و مشاور حقوقی را “غیر قابل قبول” و این اتهام‌ها را ” مضحک” خواند.

۳۱ فروردین ١٣٩٤ ،لیلا احسن وکیل مدافع این روزنامه‌نگار به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که موکلش به “جاسوسی، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ” متهم شده است. وی همچنین گفته است که « پس از قبول وکالت وی از اواسط اسفند ماه، برای نخستین بار است با موکل خود دیدارمی‌کند. »

خانواده جیسون رضاییان از همان فردای بازداشت وی از دولت باراک اوباما خواسته بود، تا آزادی جیسیون را در اولویت قرار دهد. در روزهای اخیر علی رضاییان نیز از دولت ایران خواسته بود که « حال که توافقی میان ایران و آمریکا حاصل شده است ما از مقامات مسئول ایران می‌خواهیم که اتهامات وارده از سوی دستگاه‌های تحت نظرشان به جیسیون را به جدیت بررسی کنند.»

تا امروز ٤٠٠٠٠٠ نفر طومار درخواست آزادی جیسون رضاییان که از سوی گزارش‌گران بدون مرز نیز حمایت می‌شود امضا کرده‌اند. ده‌ها چهره برجسته روزنامه‌نگاری از این میان نوام چامسکی، آندرسون کوپر، کریستیان آمانپور،مارتین بارون، و جون هوگ رئیس نشنال کلوپ پرس، کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز، نیز طی نامه‌ای به صادق املی لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی خواهان آزادی فوری خبرنگار واشنگتن پست شده‌اند.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024