جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.07.2015, 14:32


اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به قطعنامه تأیید توافق وین بین ایران و ۱+۵ رای مثبت دادند. این قطعنامه تحت شماره ۲۲۳۱ در سازمان ملل به ثبت رسید.

طبق این قطعنامه، تمام قطعنامه‌های پیشین این شورا که ایران را مشمول تحریم ها کرده بودند لغو می‌شوند و تنها در صورتی مجدداً اعمال خواهند شد که ایران به تعهداتش پایبند نباشد.

همان طور که پیش بینی می شد، هر ۱۵ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

در این نشست خانم سامانتا پاور ، نماینده امریکا در سازمان ملل با تاکید بر اهمیت دیپلماسی و مضرات جنگ گفت که آنچه رخ داده، تلاش جمعی برای گریز از طاعون جنگ بوده است.

بخش‌هایی از سخنان سامانتا پاور

* امیدواریم دولت ایران همان گونه که در مذاکرات اعلام کرد با حسن نیت در مسیر توافق شده گام بردارد که این می تواند آثار خوبی در زندگی شهروندان ایرانی داشته باشد و امنیت آمریکا و دوستانش را نیز تامین کند. اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، تحریم ها دوباره اعمال می شود.

* در پی این توافق در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود. فعالیت‌های بالستیکی و موشکی ایران نیز در پی این توافق تحت نظارت سختی قرار خواهند گرفت.

* ۹۰ روز دیگر مصوبه شورای امنیت اجرایی می‌شود. تحریم‌ها علیه ایران زمانی لغو می‌شود که ایران اقدامات لازم را انجام دهد.

* امسال در هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل قرار داریم و یک دیپلمات در ارتباط با وظایف سازمان ملل اعلام کرده قرار نیست این سازمان ما را به بهشت ببرد بلکه تلاش می‌کند ما را از ورود به جهنم منع کند.

* شورای امنیت باید قدم‌های لازم را برای اجرای مصوبات خود بردارد. این شورا یکی از سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای‌اش اعمال کرد.

* به قول رییس‌جمهور جان اف کندی ما هرگز نباید از مذاکره بترسیم و از سوی دیگر هرگز نباید از سر ترس مذاکره کنیم. در سال ۲۰۱۰ سوزان رایس، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در همین جا با اشاره به تخطی ایران از وظایف خود گفت آمریکا برای تعامل دیپلماتیک و خلاق با ایران آماده است اگر راهی در این زمینه باز شود.

* فاصله بین نظرات زیاد بود و هریک از طرف‌ها می‌توانستند میز مذاکره را ترک کنند ولی این گفت‌وگوها ادامه پیدا کرد و ما تلاش داشتیم که به صورت مسالمت‌آمیز این موضوع حل شود و از کانال دیپلماتیک به اهداف خود برسیم.

* توافق هسته‌ای نگرانی ما را در مورد حقوق بشر در ایران و نقش این کشور در ناامنی در منطقه کم نمی‌کند و آمریکا برای تحکیم روابط خود با متحدان و شریکان خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

* توافق هسته‌ای عصبانیت ما را از این که در حال حاضر ۴ شهروند آمریکایی در زندان‌های ایران هستند حل نمی‌کند و ما از ایران می‌خواهیم هرچه زودتر این موضوع را حل کند.

* اجرای این توافق باعث می‌شود تا راستی‌آزمایی در همه زمینه‌ها صورت بگیرد و آژانس باید از هر جایی که می‌خواهد اجازه بازدید داشته باشد و هم‌چنین به صورت ۲۴ ساعته باید تمام تاسیسات اتمی ایران اجازه بازدید داشته باشند و تمام مراحل چرخه تولید انرژی هسته‌ای نیز زیر نظر باشند.

* اگر ایران به وعده‌های خود عمل نکند بلافاصله تحریم‌ها به سرجای خود باز می‌گردند. هم‌چنین اگر هر یک از اعضای کمیته احساس کنند ایران تخطی در این زمینه انجام داده است می‌تواند از شورا در خواست کند تا تحریم‌ها را مجددا اعمال کنند.

* اعضای سازمان ملل می‌تواند با وحدت صلح در جهان را گسترش دهند. ما می‌توانیم همین وحدتی را که در زمینه بحث هسته‌ای ایران داشتیم در رابطه با حل جنگ‌ها و منازعاتی که در سوریه و عراق و سایر کشورها رخ می‌دهد نیز داشته باشیم.

***
نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد هم در این نشست گفت: تصویب قطعنامه اخیر در تاریخ این شورا ، لحظه ای تاریخی است و به همه کسانی که در رسیدن به این مرحله بودند، شادباش می گویم. توافق هسته‌ای اخیر این فرصت را برای همه جهان فراهم می کند  تا با ایران که یک قدرت منطقه ای است، وارد تعاملات اقتصادی و فرهنگی جدید بشوند. ضمن این که از بار تحریم ها کاسته می شود و ایران همانند سایر کشورهای دنیا در مسیر تعامل با دنیا قرار خواهد گرفت. امیدوارم که همه ما به تعهدات مان پایبند باشیم. الان جهان ایمن تر است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024