جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.07.2015, 9:49


زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان و قائم‌مقام آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور در سفر به تهران، از ایران خواست برای بهبود روابط اقتصادی با غرب، مسئله رابطه‌اش با اسرائیل را حل کند.

زیگمار گابریل که روز یکشنبه ( ۲۸ تیر) برای دیداری سه‌روزه وارد تهران شده، در جمع تعدادی از صاحبان صنعت و تجارت ایران و آلمان گفت: «زیر سوال بردن حق موجودیت این کشور (اسرائیل) مسئله‌ای نیست که ما آلمانی‌ها بتوانیم آن را قبول کنیم».

گابریل روز یکشنبه پس از ورود به تهران پیشنهاد کرده که آلمان نقشی میانجیگرانه میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل برعهده گیرد. او ضمن دفاع از موجودیت اسرائيل گفته است: «باید برای آلمان روشن باشد: همواره هرکس بخواهد با ما مناسبات پایدار داشته باشد، نمی‌تواند حق موجودیت اسرائیل را از نظر سیاسی زیر سؤال ببرد».

وزیر اقتصاد آلمان گفت اگر این موضوع مورد بحث قرار نگیرد ایران نمی‌تواند در بلند مدت روابط اقتصادی خوبی با آلمان برقرار کند. او پیشنهاد میانجی‌گری آلمان برای بهبود روابط ایران با اسرائیل را مطرح کرد.

در بیانیه وزارت اقتصاد آلمان درباره سفر آقای گابریل گفته شده است که «هیئت کوچکی از نمایندگان شرکت‌ها، گروه‌های صنعتی و علمی» در این سفر آقای گابریل را همراهی می‌کنند. در این بیانیه توافق هسته‌ای وین زمینه‌ساز عادی‌سازی روابط با ایران «به شرط اجرای مراحل تعیین‌شده در توافق» معرفی شده است.

گابریل نخستین سیاستمدار بلندپایه غربی است که پس از توافق اتمی وین از ایران دیدن می‌کند. آخرین بار که یک وزیر آلمانی به صورت رسمی به ایران سفر کرد به ۱۳ سال پیش و زمانی بازمی‌گردد که هانس ایشل وزیر دارایی وقت آلمان در تهران بود.

ده‌ها تن از نمایندگان اقتصاد آلمان در این سفر گابریل را همراهی می‌کنند. اتاق صنایع و بازرگانی آلمان بر این باور است که حجم صادرات آلمان به ایران در عرض ۴ سال می‌تواند از رقم ۳۹ /۲ میلیارد (در سال ۲۰۱۴) چهار برابر شود و به رقم ۱۰ میلیارد یورو افزایش یابد.

علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان به شانا، شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ایران، گفت: «در این سفر ضمن آشنایی شرکت‌های خصوصی دو کشور با یکدیگر، قرار است درباره نحوه دریافت تکنولوژی از شرکت‌های بزرگ آلمانی و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی به این کشور مذاکرات لازم انجام شود».

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز روز دوشنبه پیرامون سفر گابریل و هیات ۶۰ نفره همراه او به تهران، از “آغاز همایش همکاری‌های ایران و آلمان” خبر داد. ایرنا نوشت که این همایش و جلسه اتاق بازرگانی ایران با هیات عالی‌رتبه آلمانی صبح روز دوشنبه در محل همایش‌های تخصصی وزارت نفت تشکیل می‌شود.

به گزارش ایرنا، در این سفر ۱۰ شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های آلمانی به همراه تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک حضور دارند و توانمندی این شرکت‌ها در زمینه تکنولوژی و تامین تجهیزات بسیار بالاست. در هیات آلمانی نمایندگان شرکت‌های بزرگی مانند زیمنس و لینده حضور دارند.

پیش از اعمال تحریم‌های هسته‌ای، آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا بود. میزان صادرات کالا از آلمان به ایران که در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۴.۱ میلیارد یورو برآورد شده بود، در سال ۲۰۱۳ به ۱.۸ میلیارد یورو رسید. هر چند که صادرات آلمان به ایران بعد از توافق موقت ژنو در اواخر سال ۲۰۱۳ حدود ۳۰ درصد رشد کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که شرکت‌های آلمانی در حوزه‌های مهندسی، دارویی، شیمیایی و قطعات خودرو چشم به بازار ایران دوخته‌اند.

حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت هم گفت که نمایندگان ۱۰ شرکت بزرگ آلمانی از جمله زیمنس، مرسدس دایملر و فولکس واگن در این سفر حضور خواهند داشت.

اریک شوایتزر، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آلمان که وزیر اقتصاد را در سفر به تهران همراهی می‌کند، این سفر را “نشانه‌ای دلگرم‌کننده” برای شرکت‌های آلمانی خوانده، اما در عین حال خواهان ایجاد چارچوبی قانونی برای حمایت از شرکت‌ها در صورت نقض تعهدات ایران و بازگشت تحریم‌ها شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که هیئتی از اسپانیا هم به زودی به تهران سفر خواهد کرد و فرانسوی‌ها هم برنامه مشابهی دارند.

منابع گزارش‌: بی بی سی، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024