جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.06.2015, 11:09


مجرم اصلی تخلفات صورت گرفته؛ احمدی نژاد و معاونین‌اش نیستند مجرم اصلی نظام ناکارآمد اقتصادی و فاسد دولتی حاکم بر ایران است چرا در ژاپن، هند، اروپا یا آمریکا دکل نفتی گم نمی‌شود؟ چرا در دنیای متمدن امروز کسی فردوگاه‌ها را نمی‌فروشد؟

صادق زیبا کلام معتقد است. احمدی نژادی‌ها و امثال احمدی نژاد بر می‌برگردند! اصلا از اقتصاد ایران نرفته‌اند که برگردند. همین دیدگاه متفاوت زیبا کلام باعث شد تا با او گفت و گو کنیم.وی می‌گوید «مجرم اصلی تخلفات صورت گرفته؛ احمدی نژاد ومعاونین اش نیستند مجرم اصلی نظام ناکارآمد اقتصادی و فاسد دولتی حاکم بر ایران است».

مشروح گفت و گوی دکتر صادق زیبا کلام با پایگاه خبری و تحلیلی ندای ایرانیان در ذیل آمده است:

ما هر روز آمار یک تخلف جدید را از دولت احمدی‌نژاد در رسانه‌ها می‌بینیم و می‌خوانیم؛ چرا در دولت نهم و دهم اینقدر آمار تخلفات بالا بود؟

این روزها مخالفین و منتقدین آقای احمدی‌نژاد از رو شدن هر روزه فساد مالی و تخلفی خوشحال هستند با این رکوردی که در مفاسد اقتصادی زده شده اصولگرایان بالطبع سکوت خواهند کرد و به مقداری اظهار شرمندگی از اوضاع پیش آمده دارند. آقای روحانی و دولت ایشان به‌علاوه جریانات فکری میانه‌رو واصلاح‌طلبان خیلی سعی خواهند کرد از این جریانات بوجود آمده و این مفاسدی که در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است بهره‌برداری کنند. ولی بنده معتقدم این کار کار درستی نیست. بهره برداری سیاسی از آقای احمدی نژاد فعلا کار درستی نیست.

چرا؟ چرا معتقدید نباید بر روی عملکرد ایشان و همکاران شان بحث شود؟!

برای اینکه توجه را از مجرم اصلی دور می‌کند و همه نور را می‌اندازد روی احمدی‌نژاد و معاونین و... ببینید مجرم اصلی تخلفات صورت گرفته؛ احمدی نژاد و معاونین‌اش نیستند مجرم اصلی نظام ناکارآمد اقتصادی و فاسد دولتی حاکم بر ایران است. من چند تا سوال دارم؛ چرا امثال احمدی‌نژاد و معاونین آن در نروژ ، ترکیه، ژاپن، هند و برزیل پیدا نمی‌شوند؟ برای آنست که اقتصاد آن کشور‌ها دولتی نیست. چرا یک دولت در جمهوری اسلامی ایران می‌تواند یک فرودگاه را بفروشد. دکل را محو کند میلیارد‌ها دلار کم و کسری برهم بزند؟ بخاطر اینکه اقتصاد دولتی به احمدی‌نژاد و احمدی‌نژاد‌ها اجازه می‌دهد چنین تخلفاتی را مرتکب بشود. تمام کسانی که احمدی‌نژاد رو امروز زیر ضرب و شتم گرفته‌اند به نظر من دارند به آینده مملکت جفا می‌کنند. برای اینکه ما اگه همه‌ی این گناه‌ها رو سمت آقای احمدی‌نژاد بگیریم این تداعی می‌شود که اقتصاد ما مشکلی ندارد مشکل هرچه هست احمدی‌نژاد و همراهان آن هستند در حالی که این نگاه خطاست مشکل و اشتباه اصلی در اقتصاد حاکم بر ایران هست. این اقتصاد ایران است که اجازه به احمدی‌نژاد و معاونینش می‌دهد که دست به چنین کاری بزنند.
نگرانی من این هست که اگر ما نفهمیم چوب چه چیزی را داریم اکنون می‌خوریم در سال‌های آتی اتفاق احمدی‌نژاد پیش بیاید این دفعه یکی مثل صادق زیبا کلام بیاید و بگوید من می‌خواهم با فساد و اشرافی‌گری و با عاملان ترویج آن و کسانی که بیت‌المال را نابود کردند مبارزه کنم و سایر شعار‌هایی که در سال ۸۴ داد و توانست ۱۳ میلیون رای برای خودش جمع آوری کند.صادق زیبا کلام هم می‌تواند چنین کلاه بزرگی را بر سر ملت ایران دوباره بگذارد. برای جلوگیری از صادق زیبا کلام‌ها و حمید بقایی‌ها و جلوگیری از اینکه دولتی نیاید و شتری را با بارش محو کند و فرودگاه قشم و زمین‌های اطراف آن را نتوانند اینگونه به ثمن وقت بفروشند تازه امروز بعد از ۱۰ سال معلوم شود چه دست گل‌هایی را به آب داده است و برای اینکه این وقایع اتفاق نیفتد ما باید به خود بیاییم و این سوال را از خودمان بپرسیم که چرا این مشکلات اقتصادی که در ایران هستند در نروژ اتفاق نمی‌افتند و احمدی‌نژاد‌ها و صادق زیباکلام‌های نوعی در هند و امریکا وجود ندارد؟ با اینکه تعداد این شکل افراد در هند و آمریکا بیشتر هستند چون سیستم اقتصادی در آنجا به گونه‌ای است که این افراد پس زده و در نهایت طرد می‌شوند و نظام به گونه‌ای‌ست که اجازه نمی‌دهند این افراد رشد کنند. ما باید جلوی سو استفاده و مسیر‌های منتهی به آن را بگیریم.

پس راهکار شما برای مبارزه با مفاسد اقتصادی چیست؟

اینکه ما بیاییم افراد را بگیریم زندان کنیم ببندیم و اعدام کنیم و اموالشان را مصادره کنیم این راهکار اساسی و بنیادین نیست چرا که بازهم در آینده شاهد ظهور چنین افرادی هستیم. باید راه‌های مفاسد اقتصادی و راه تکرار بر خطر را بست همانطور که در ترکیه هند وژاپن بسته شده است.باید ببینیم اقتصاد آنها چگونه است و ما هم باید اقتصادمان را بصورت اقتصاد‌های موفق از نظر مالی در بیاوریم تا براحتی مورد دستبرد قرار نگیرد. باید توجه داشت که اقتصاد ایران دولتی یا شبه دولتی است بنابراین کاملا فساد زاست.

یعنی راهکار این است که به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم؟

اقتصاد، فرهنگ و سیاست در ایران نیازمند یک جراحی بزرگ است.تا وقتی با اقتصاد شبه دولتی ساعت مان را تنظیم می‌کنم وضعیت همین هست که می‌بینید. احمدی‌نژاد‌ها می‌آیند و می‌روند. قطعا نیازمند توجه کافی و تغییر رویکرد در اقتصاد و کاهش تصدی‌گری دولتی هستیم. پست‌های دولتی برای متخلفان جذاب هستند چون منابع مالی فراوان در اختیار دارند همین بی‌حساب و کتاب بودن اقتصاد دولتی ما را با این مشکلات روبرو کرد. احمدی‌نژادی‌ها محصول اقتصاد آشفته ایران است. احمدی‌نژادی‌ها و امثال احمدی‌نژاد بر می‌برگردند اصلا از اقتصاد ایران نرفته‌اند که برگردند.

نظر خوانندگان:

■ به نظر می رسد که اقای زیبا کلام کمی دچار افراط در نظر شده اند . اگر علت فساد دولت احمدی نژاد دخالت دولت در اقتصاد است و بس ؛ پس چرا در دولت میر حسین موسوی ؛ هاشمی رفسنجانی و خاتمی فسادی در چنین ابعادی نداشتیم . ضمنا در غرب هم فساد در ابعادی محدود ترهمیشه وجود داشته است .فراموش نکنیم در ژاپن و ایتالیا کار به خود کشی هم رسیده بود . باز اگر استدلال ایشان درست باشد باید در کشورهای سوسیالیستی سابق فساد از میزان موجود در دولت احمدی نژاد بسیار فراتر می رفت ؛ چون دخالت دولت بسیار بیشتر بوده است. اصلا ایشان می تواند کشوری را نام ببرد که در حد و اندازه دولت احمدی نژاد فضاحت به بار اورده باشد . به نظرم فساد در ایران و به ویژه دولت احمدی نژاد دلایل زیادی دارد و نیاز به یک تحقیفق جامع احساس می شود اما اقای زیبا کلام علت را تنها به یک عامل تقلیل داده است . می توان گفت ؛ جنبه عدم استقلال قوا ؛ دخالت فرا قانونی قدرت اصلی ؛ نبود و یا ضعف دموکراسی ؛ تنها بخشی از علل فسادند.

■ با سلام خدمت استاد گرامی جنابآقای دکتر زیبا کلام ؛ علاجی بکن کز دلم خون نیاید سرشک از رخم بر زدودن چه سود؟ از طلاگشتن پشیمان گشتهایم لطف فرموده مرا مس کنید درمان راستین از هم گسیختگی کشور در گرو بر گشت به قانون راستین مشروطه منهای دو اصل ان می‌باشد. که برابر اصل هشتم آن؛ اهالی ملت ایران متساوی الحقوق در برابر قانون می‌باشند ۱۴مرداد ۱۳۹۴ برابر یکصد و نهمین سال انقلاب مشروطه (۸آگوست ،۲۰۱۵ قانون مشروطه بر شما مبارک باد.
دکتر رزاییان استاد پیشین دانشگاه تهران

■  سالهاست که متفکران اقتصادی و سیاسی ایران که اعتقادی به دموکراسی دارند، این مطالب را تکرار میکنند ولی هر دوره بر حجم دولت و تصدی گری دولت در اقتصاد افزوده میشود. به خصوص در دولتهای اخیر ایران که یک بخش شبه دولتی هم به این مشکل اضافه شده است. سوال اینجاست پس چرا اصلاح نمیشود؟؟؟؟؟. مشکل اینجاست که جنبش مدنی ما باید قبل و یا بموازات تلاش برای کسب قدرت، به تلاش برای تغییر تفکر غالب در جامعه همت گمارد. تفکر ارباب رعیتی که حالا نام ارباب شده است دولت. هرکس هم که به دولت میرسد از این پدیده خودش میاید که ارباب شده است. پول نفت هم که در جیب دولت است ، و قس علیهذا.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024