جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2015, 9:06


خبرگزاری فارس
پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) اعلام کردند که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است یک مقامی شبیه «تزار» برای نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای ایران منصوب کند.

بنا به گزارش پایگاه تحلیلی «پالتیکو» ، این منابع آگاه اعلام کردند که این اقدام آمریکا، یکی از چندین گزینه‌ای است که که آمریکا آن را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند که توافق هسته‌ای با ایران از هم پاشیده نمی‌شود.

طبق این گزارش، «رابرت آینهورن» مشاور وزیرخارجه آمریکا در امور منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون» در این‌باره گفت: این یک ایده عاقلانه است. خواه آن را تزار یا نماینده ویژه یا هرچه دیگر بنامیم، این یک ایده مناسب است. می‌توانیم آن را هماهنگ‌کننده اجرا یا چیزی شبیه آن بدانیم.

با اینحال، پالتیکو گزارش کرد، معرفی چنین نقشی ممکن است برخی از جمهوری‌خواهان را خشمگین کند زیرا معتقدند که گسترش «تزار» و دیگر مواضح خاص در دوران ریاست‌جمهوری اوباما، ناکارآمد و تکراری است و همچنین به مخالفان ادامه مذاکرات هسته‌ای یک نقطه‌ای برای انتقاد می‌دهد.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ پنجشنبه (۱۳ فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) باشد.

طبق گزارش پالتیکو، با اینحال، شماری موضوعات حل نشده در موضوعات باقی مانده است و احتمالاً مذاکره‌کنندگان نمی‌توانند در مهلت تعیین شده به توافق برسند. با اینحال، مقامات دولت اوباما، طرح‌های مقدماتی برای چگونگی اجرای توافق احتمالی هسته‌ای ایران و ۱+۵ را آغاز کرده‌ است.

یکی از مقامات دولت اوباما تأیید کرده است که یکی از گزینه‌هایی که تحت بررسی است، انتصاب فردی است که مسوولیت هماهنگ کننده اجرای توافق هسته‌ای را برعهده دارد.

یکی از مقامات سابق دولت آمریکا که به مذاکرات آشنا است، گفت گزینه‌های احتمالی دیگر شامل افزایش تعداد کارکنان و بودجه سازمانهای موجود از جمله وزارت خزانه‌داری تا سرویس‌های اطلاعاتی برای نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای ایران می‌باشد.

طبق این گزارش، اگر فرد منصوب شده با مسوولیت نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای ایران معرفی شود، این احتمال وجود دارد که این فرد در وزارت خارجه آمریکا مستقر شود.

«ماری هارف» مشاور ارشد ارتباطات راهبردی در وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «با توجه به جزئیات و عناصر هرگونه طرح اجرای توافق، ما در زمینه این طرح‌ پیشرفت‌هایی داشتیم. در این طرح‌، ما تمامی جنبه‌های اجرا را مورد بررسی قرار می‌دهیم و این شامل چگونگی سازماندهی دولت آمریکا نیز می‌شود. اگر به توافق برسیم، مدل‌‌های زیادی پیش روی ما است و ما بررسی می‌کنیم که بهترین مدل چیست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024