جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.06.2015, 20:58


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: هرچند ۱۰ تیر برای پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در نظر گرفته شده است اما توافق خوب و مطلوب را هرگز فدای تاریخ زمانی نمی‌کنیم و هیچ تاریخ مشخصی برای ما مقدس نیست.
عباس عراقچی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما تاکید کرد: ما در دقایق پایانی بازی بسیار طولانی هستیم و پس از حدود دو سال مذاکره و دو بار تمدید آن، هم اکنون در شرایطی قرار داریم که به ۱۰ تیر نزدیک می شویم؛ امید داریم تا این تاریخ بتوان کار نگارش توافق جامع هسته‌ای را به سرانجام رساند.
معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: ما در لوزان به مجموعه‌ای از راه حل ها برای حل و فصل موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها رسیدیم؛ در دو سه ماه گذشته سعی کردیم این راه حل ها را با همه جزئیات و ابعادش روی کاغذ بیاوریم.

وی افزود: اکنون در شرایطی هستیم که توافق، حالت جمع و جوری پیدا کرده و شکلی به خودش گرفته است و متنی حدود ۲۰ صفحه از توافق اصلی خواهیم داشت که با ضمیمه‌هایش حدود ۶۰ صفحه می شود؛ بویژه در ضمیمه‌ها که به شکل و مجموعه واحدی نرسیده ایم و تلاش‌ها در این باره ادامه دارد.
عراقچی گفت: همکارانم در سطح کارشناسی مذاکرات را ادامه می دهند و تقریباً از حدود ۱۰ روز پیش در وین مستقرند و کارها را ادامه می دهند.
معاون وزیر امور خارجه  اظهار داشت:‌ امشب راهی وین می شویم و تا ۱۰ تیرماه در آنجا مستقر خواهیم بود تا بتوانیم آخرین کارها را انجام دهیم و به قول معروف، بتوانیم پرانتزهای داخل متن را که حاکی از اختلافات است کاهش دهیم.
عراقچی همچنین گفت: هیچ کس طالب تمدید مذاکرات نیست، نه ما و نه طرف مقابل.

او افزود: البته این به معنی آن نیست که به تاریخ مقدسی پایبند هستیم که حتماً در آن تاریخ به نتیجه برسیم، خیر آنچه برای ما اهمیت دارد این است که به توافق خوب و مطلوب برسیم که حقوق مردم ایران در آن رعایت شود.

عراقچی گفت: ممکن است نیاز باشد چند روزی بیشتر مذاکره کنیم که بحث دیگری است، اما اینکه مذاکرات همانند دوره‌های گذشته تمدید شود مطلوب هیچ کس نیست و هیچ گزینه‌ای برای هیچ یک از طرف‌ها نیست و فکر هم نمی‌کنم که محقق شود.

هشتمین دور از گفت وگوها به منظور ادامه نگارش پیش نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فردا چهارشنبه با حضور  عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از کشورهای ۱+۵ در این مذاکرات حضور دارد در وین آغاز می شود.
عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران صبح چهارشنبه وارد وین می‌شوند.
معاونین وزیرخارجه ایران پیش از ظهر  فردا چهارشنبه گفتگوها با  هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  به منظور نگارش پیش نویس متن  برنامه جامع اقدام مشترک را  از سر می گیرند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024