جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.06.2015, 11:13


شرق/ مهسا جزینی: جمعی که اصرار بر حزب‌نبودن خود دارند، درست دوسال‌و یک‌روز بعد از ناکامی نامزدهای موردنظرشان در انتخابات سال ۹۲ اعلام موجودیت می‌کنند و نام جبهه را هم برمی‌گزینند.

جبهه در ادبیات سیاسی معمولا برآیند چند حزب و گروه سیاسی است که برای فعالیت سیاسی کنار هم قرار می‌گیرند نه افراد. اما تصویری که «جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» با عنوان اختصاری «یکتا» از خود ارائه داده، بیشتر شبیه یک دولت در سایه است که شش‌ماه مانده به انتخابات مجلس و دوسال تا انتخابات ریاست‌جمهوری با هدف رصد و نقد دولت برای بهره‌مندی در انتخابات، رسما از حضور خود پرده‌برداری می‌کنند. تعریفی که آنها از خود ارائه کرده‌اند این است: «این جبهه با هدف بررسی و گزارش مشکلات کشور به صورت شفاف در موضوعات سیاست خارجی، داخلی، اقتصادی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی به مسئولان تشکیل شده است».

بااین‌حال «فارس» به‌طور مشخص جبهه «یکتا» را شامل سه تشکل سیاسی اصولگرا دانسته که قرار است در جهت تقویت و وحدت بیشتر بین اصولگرایان کار خود را آغاز کنند و برای همین با برخی از احزاب، جریانات، شخصیت‌های سیاسی اصولگرا و جامعتین دیدارها و مذاکراتی را انجام داده‌اند.

این روزها در اردوگاه اصولگرایی هر دسته و گروهی به‌دنبال بالابردن پرچم وحدت است. از یک‌سو شورایی تحت‌عنوان «همگرایی اصولگرایی» به ریاست سیدرضا تقوی با محوریت «جامعتین» (جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) درست شده است، اما جبهه «پیروان خط امام و رهبری» که بزرگ‌ترین جبهه اصولگرایی است، نماینده‌ای در این شورا ندارد. از سوی دیگر سه‌گانه مؤتلفه، ایثارگران و جبهه پایداری برای خود سلسله جلسات سه‌جانبه برگزار می‌کنند. حالا «یکتا» هم به همه اینها اضافه شده است.

جریان‌های نوظهور اصولگرایی

ظهور شبه‌احزاب و خرده‌ جمعیت‌های نوظهور و یک‌شبه در آستانه رخدادهای انتخاباتی چیز جدیدی در جریان اصولگرایی نیست؛ اتفاقا راه نجات اصولگرایی از بن‌بست سیاسی در سال‌های اخیر بوده‌اند. در سال‌های اول دهه ۸۰ هم روی‌کارآمدن جمعیت آبادگران ایران اسلامی، زمینه ظهور احمدی‌نژاد را فراهم کرد؛ جمعی از «نواصولگرایان» که ظاهرا با عقبه سیاسی اصولگرایی پیوندی نداشتند و دنبال طرحی نو بودند، از قضا طرحشان هم گرفت.

اما یکتایی‌ها چه کسانی هستند؟ همه آنها اعضای دولت سابق احمدی‌نژادند. برخی‌شان روزگاری به او بسیار نزدیک بوده‌اند. در کل می‌توان آنها را در طیف «احمدی‌نژاد- پایداری» دسته‌بندی کرد. در روزهای گذشته که خبر راه‌اندازی این تشکل رسانه‌ای شد، از آن با عنوان حزب یاد شد. بعدا تکذیب کردند و گفتند ما حزب نیستیم.

«فارس» اعضای هیأت‌مؤسس یکتا را اینچنین معرفی کرده است: حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت دهم، فریدون عباسی‌دوانی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دهم، محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم و تحقیقات دولت نهم، کامران دانشجو، وزیر علوم و تحقیقات دولت دهم، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت دولت دهم، مسعود زریبافان، رئیس بنیاد شهید دولت دهم، محمد عباسی، وزیر ورزش‌وجوانان دولت دهم، مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع دولت نهم و وزیر کشور دولت دهم، لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی دولت دهم، علیرضا علی‌احمدی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت نهم، ابراهیم عزیزی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی دولت نهم و اسدالله عباسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم. از برخی دیگر هم به‌عنوان اعضای این تشکل اسم برده می‌شد که در روزهای اخیر عضویت خود را تکذیب کرده‌اند.

اعضای یکتا اصرار دارند که بین خود و احمدی‌نژاد مرز بکشند. درحالی‌که ابتدا آنها را حزب یاران احمدی‌نژاد خطاب کرده بودند، اما فریدون عباسی تأکید کرده است: «این مجمع به صورت جداگانه فعالیت‌های خودش را دنبال می‌کند و احمدی‌نژاد هم افراد و سازوکار خودش را دارد». سید محمدحسینی هم گفته است که این جبهه ارتباط تشکیلاتی با اطرافیان احمدی‌نژاد ندارد و بدنه تشکیل‌دهنده آن افرادی هستند که مواضع شفاف و روشنی در دفاع از اصول و آرمان‌ها داشته‌اند.

آنها همچنین اصرار دارند که این جمع رهبری نداشته و خردجمعی تصمیم‌گیرنده برای این مجمع است؛ دولتی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را منحل کرد و اعتقاد به «کارشناسی» هم چندان در فرایند کاری‌اش جایی نداشت، حالا اعضایش به گفته عباسی به‌دنبال این‌ هستند تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود کارشناسان و مسئولان اجرائی دولت قبل پیشنهاداتی را برای رفع مشکلات و معضلات پیش‌روی کشور ارائه کنند. عباسی اصرار دارد که انتخابات مجلس تنها یکی از موضوعات پیش‌روی این مجمع است و اعضای این مجمع از ابتدای تشکیل آن به‌دنبال همفکری و کارکردن برای تعالی کشور و کارهای کلان نظام بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024