جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.06.2015, 8:20


به دنبال لغو کنسرت آهنگساز و نوازنده چیره دست ایرانی کیهان کلهر در هفته جاری، کنسرت پرواز همای تنها چند ساعت قبل از شروع، روز ۲۰ خرداد ماه به دستور «مقام قضایی» لغو شد. در خصوص علت لغو این کنسرت و اینکه «مقام قضایی» چه کسی بوده، هیچ توضیحی تاکنون داده نشده است. این کنسرت قرار بود به مدت پنج شب در تالار میلاد اجرا شود.

این در حالیستکه همه کنسرت‌های لغو شده از وزارت ارشاد مجوز داشته‌اند ولی اداره اماکن نیروی انتظامی که مسوولیت ایجاد امنیت برای تجمعات و کنسرتهای موسیقی را به عهده دارد، به جای تضمین امنیت، با نادیده گرفتن مجوز وزارت ارشاد و علیرغم هزینه‌های زیادی که لغو کنسرت‌ها برای هنرمندان و حامیان مالی برگزار کننده کنسرت‌ها ایجاد می‌کند، جلوی برگزاری این رویدادهای فرهنگی را گرفته است.

شرکت برگزار کننده کنسرت پرواز همای، ساعاتی قبل از شروع کنسرت، با ارسال پیامکی به خریداران بلیط اعلام کرده که مبلغ خریدهایشان تا هفت روز آینده به حساب بانکی آنها برگردانده خواهد شد.

پرواز همای، «سرپرست و خواننده گروه مستان» پس از هشت سال قرار بود کنسرتی در ایران برگزار کند. خبر برگزاری کنسرتی از این گروه هفته اول خرداد ماه منتشر شد و به سرعت بلیت‌ها فروخته و بنا شد کنسرت تا چند شب تمدید شود با این حال ساعاتی قبل از شروع اولین اجرا لغو شد.

همچنین خبرگزاری مهر روز ۲۰ خرداد ماه در خبری اعلام کرد که کنسرت موسیقی «پایور» به خوانندگی وحید تاج مجددا لغو شده است. این کنسرت پیش از این قرار بود در تاریخ دهم و یازدهم اردبیهشت ماه برگزار شود که به دلایل نامشخص اجرای آن به تاریخ ۲۱ خرداد ماه موکول شده بود. با این حال یک روز قبل از برگزاری کنسرت، مجددا لغو شد.

سعید ثابت، مدیر اجرایی این کنسرت گفته است دلیل مشخصی برای لغو کنسرت اعلام نشده است.

دو روز پیش نیز، کنسرت کیهان کلهر و گروه «بروکلین رایدر» که قرار بود از تاریخ ۱۹ خرداد ماه در سالن میلاد تهران اجرا داشته باشد، مجوز آن از سوی اداره اماکن صادر نشد. اداره اماکن دلیل عدم صدور مجوز برای این کنسرت را «ملاحضات امنیتی» عنوان کرد.

کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده مطرح ایرانی در اعتراض به این اتفاق در گفتگو با سایت موسیقی ما گفت که دیگر در ایران کنسرتی اجرا نخواهد کرد. او ساعتی پس از شنیدن عدم صدور مجوز برای کنسرتش گفت: «کنسرت‌ها دوباره برگزار نخواهند شد. تا زمانی که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زور آزمایی جناح‌های سیاسی است و خط مشی مشخصی برای این گونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.»

خبرگزاری ایسنا نوشت که در طول یکماه و نیم گذشته تمام کارهای گروه بروکلین رایدر که با کیهان کلهر قرار بود کنسرت اجرا کنند از قبیل اخذ ویزاها، خرید بلیت‌ها و مسائل اقامت شان انجام شده بود و در حال حاضر با لغو کنسرت هزینه‌های بی پاسخ زیادی برای گروه به همراه می‌آورد.

پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی نیز پس از لغو کنسرت کیهان کلهر گفته بود: «ندادن مجوز به کنسرت‌های خارجی با برنامه‌های نظام که تعامل فرهنگی با دنیا را مدنظر دارند، منافات دارد. نیروی انتظامی باید در این باره جوابگو باشد. ما استعلام‌های لازم را از وزارت خارجه گرفته ایم.»

پیروز ارجمند همچنین در گفتگویی با خبرگزاری تنسیم با اظهار اینکه این تنها باری نبوده که برگزاری کنسرت‌های خارجی در ایران به مشکل برخورد است، گفت که مجوز کنسرت «جیپسی کینگز» نیز در اداره اماکن مانده است.

حسین نوش آذری، سخنگوی وزارت ارشاد در واکنش به لغو کنسرت کیهان کلهردو روز بعد در تاریخ ۲۰ خرداد ماه گفت: نیروی انتظامی حق لغو مجوز هیچ کنسرتی را ندارد.

حسین نوش آذری با اظهار اینکه کنسرت‌های لغو شده در مدت اخیر از وزارت ارشاد مجوز داشته‌اند در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «وزارت ارشاد درباره محتوای کنسرت نظر می‌دهد، سایر دستگاه‌های شرایط عمومی فرد را می‌سنجند اما نیروی انتظامی وظیفه تامینی دارد و درباره امنیت مکان برگزاری کنسرت اظهار نظر می‌کند.»

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در ادامه گفته بود: «ما خبر نداریم که نیروی انتظامی با شخص آقای کلهر مشکل دارد یا مکان برگزاری کنسرت! اگر مساله شخص ایشان و صلاحیت‌های فردیشان باشد که طبیعتا وظیفه آن به عهده نیروی انتظامی نیست اما گار بحث محیط کنسرت است که باید شواهدی ارائه کنند که وزارت ارشاد هم متقاعد شود محیط مناسب نیست.»

اما ساعتی پس از اظهارات تند آقای نوش آذری اجرای دو کنسرت دیگر (گروه پرواز همای و پایور) بدون ارائه توضیح مشخص لغو شد.

لغو کنسرت‌های موسیقی و فشار برای عدم حضور تک خوان و نوازنده زن در دولت روحانی به شدت افزایش یافته و قابل مقایسه با دولت‌های پیشین نیست. این در حالیستکه حسن روحانی در مناظرات انتخاباتیش از آزادی‌ها در عرصه موسیقی گفته بود و حتی از محمد رضا شجریان، خواننده مشهور سنتی ایرانی را نام برده بود. آقای شجریان پس از انتقاد از سیاست‌های محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق از اجرای برنامه منع شد.

با این حال این خواننده مطرح ایرانی پس از گذشت دو سال از ریاست جمهوری حسن روحانی و علیرغم وعده‌های او، همچنان قادر به اجرا در ایران نیست. آقای شجریان روز ۱۵ اردبیهشت ماه در همایش بین المللی حافظ در اعتراض به ممنوع الکاریش گفته بود: «من در کشوری زندگی می‌کنم که چند سال است حق خواندن برای مردم خودم را ندارم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024