پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.06.2015, 8:53

واکنش زنان ایران به تهدیدهای انصار حزب الله


واکنش زنان به فراخون «حضورخونین» انصارحزب الله: دولت روحانی با تهدیدکنندگان مقابله کند

به دنبال اعلام مقامات دولتی مبنی بر رفع موانع برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، روز دوشنبه ۱۸ خرداد ماه فراخوانی از سوی حوزه علمیه ایروانی و انصار حزب الله منتشر شد که در آن از آنچه به نام «امت حزب الله» خوانده شده، دعوت کرده است با «حضور خونین» خود مانع از ورود زنان در استودیوم آزادی در تاریخ ۲۹ خرداد ماه شوند. طبق شنیده‌ها این فراخوان به صورت اعلامیه‌های کاغذی در سطح شهر تهران و شهرهای دیگر در حال پخش است.

در این فراخوان که با قلم مشکی و قرمز منتشر شده، علت این فراخوان «خونین» را مقابله با «فحشای زنان هرزه» و«نهی از منکر مسولان وزارت ورزش» عنوان کرده است. بر اساس آنچه در این فراخوان آمده است،  زنانی که خواستار تماشای بازی های والیبال هستند، با عبارت هرزه نام برده شده‌اند. در این اطلاعیه عجیب که به صورت آشکارا دعوت به خشونت کرده است، از مردم دعوت شده تا به آنها در روز ۲۹ خرداد ماه برای امر به معروف بپیوندند.

چندین تن از فعالان حوزه زنان، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که فراخون منتشر شده از سوی انصار حزب الله دعوت آشکار به اعمال خشونت علیه زنانی است که برای یک حق اولیه تلاش می کنند.

یک دانشجوی دانشگاه تهران، که برای تماشای بازیهای تیم ملی والیبال در ۲۹ خرداد به همراه دوستان خود برنامه ریزی کرده است به کمپین گفت که «با ارعاب و تهدید به خشونت می‌خواهند زنان را در خانه نگهدارند.» او همچنین گفت که «صرف انتشار چنین بیانیه‌هایی تاسف بار است اما تاسف بار تر اینکه این افراد می توانند بدون اینکه تبعاتی متوجه آنها شود و یا به خاطر تشویق به خشونت مورد پیگردقانونی قراربگیرند، به چنین اقداماتی دست بزنند.»

یک زن خبرنگار حوزه اجتماعی در ایران که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به این سوال که انتظار او از دولت روحانی در مقابله با اطلاعیه خونین برای امر به معروف زنان در مقابل ورزشگاه آزادی چیست به  گفت: «خواسته ما این است که قبل از ۲۹ خرداد دولت اجازه ورورد زنان را به ورزشگاه‌ها اعلام کند. بلیط فروشی انجام شود و مسولان زن دولت نیز در کنار بقیه زنان برای ورود به سالن حاضر شوند تا به این شکل از حق زنان دفاع شود.»

این خبرنگار ساکن ایران گفت:‌«اگر دلواپس ها و تندروها بخواهند حرکت خشونت باری انجام دهند باید دولت با آنها مقابله کند. این کمترین انتظار ما از دولتی است که به آن رای دادیم. ما انتظار داریم تا دولت از زنان در مقابل تهدید کنندگان حمایت کند و آن را فقط به قوه قضاییه واگذار نکند. همان طور که سال گذشته نیروی انتظامی با بسیاری از زنان در مقابل استودیوم برخورد کرد و آنها را به بازداشتگاه منتقل کرد.»

یک روز پس از انتشار این اطلاعیه، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به این فراخوان گفت: «دولت چنین اجازه ای را نمی دهد و اگر آنها بر خلاف اجازه دولت اقدامی انجام دهند این انتظار هست که قوه قضاییه با قانون شکنان برخورد جدی کند.» با این حال سخنگوی دولت هیچ توضیح دیگری نداده و آن را در نهایت به قوه قضاییه واگذار کرده است.

محمد باقر نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که بالاخره آیا زنان امسال قادر به حضور در ورزشگاه ها برای تماشای مسابقات والیبال خواهند بود، گفت: «در صورتی که لازم به توضیحات بیشتر باشد از خانم مولاوردی می خواهم که این هفته طی مصاحبه تکمیلی در این زمینه خبررسانی کند.»

پیش از این شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روز ۱۱ خرداد ماه در گفتگو با روزنامه شرق خبر از امضا مجوز ورود زنان به سالن های والیبال را داده بود. این خبر در برنامه «اخبار ۲۲» شبکه سوم صداوسیما نیز در همان روز به نقل از خانم مولاوردی پخش شد و بسیاری گمان می کردند که قطعا پس از پخش از صداوسیما این اجازه به صورت رسمی به زودی داده خواهد شد.

با این حال هشت روز پس از این اظهارات و در حالیکه کمتر از ۱۰ روز دیگر به شروع لیگ جهانی والیبال مانده است هنوز این مجوز از سوی وزارت ورزش و جوانان ابلاغ رسمی نشده است. از سوی دیگر طی روزهای اخیر بسیاری از محافظه کاران و علما نسبت به احتمال ورورد زنان به ورزشگاه ها واکنش منفی نشان دادند.

محمد تقی رهبر، امام جمعه اصفهان روز ۱۵ خرداد ماه در مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه ها گفت: «مگر می شود افردا خود را مسلمان و پیرو خط امام و رهبری بدانند اما برای ورود زنان به ورزشگاه ها تلاش کنند؟»

او در ادامه گفته بود: «پیشنهاد دهندگان این طرح آیا به موضوع کنترل اختلاط مرد و زن پس از پایان مسابقات ورزشی فکر کرده اند؟»

در اواخر مهرماه ۱۳۹۳ چند اسیدپاشی بر سر و صورت زنان در اصفهان صورت گرفت که برخی آن را حرکت تندروها برای مخالفت با بدحجابی و در راستای امر به معروف و نهی از منکر می دانستند. انصار حزب الله در حال حاضر با انتشار اطلاعیه با مضمون «حضور خونین» از مردم ایران دعوت به امر به معروف و نهی از منکر با اعمال خشونت آمیز می کند.

به دنبال واکنش مخالفان، ۴۸۱ فعال مدنی درباره ممنوعیت ورود زنان به استادیوم نامه ای در تاریخ ۱۹ خرداد ماه نامه ای خطاب به وزیر کشور، وزیر ورزش و جوانان و فرمانده ناجا منتشر کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «همان‌گونه که مستحضر هستید بار دیگر با شروع مسابقات لیگ جهانی والیبال، مسأله ورود زنان به ورزشگاه به یکی از دغدغه‌های حامیان تیم ملی بدل شده است. زنان ایرانی طی یک سال گذشته، در فضایی آرام و بدون تنش این مطالبه را به طور جدی از طریق مراجع قانونی و نهادهای مربوط از جمله فدراسیون والیبال پیگیری کرده و همواره با قول مساعد مسئولین مواجه شده اند . با توجه به گفته‌های ضد و نقیص مقامات در روزهای اخیر، امکان تماشای حضوری مسابقات خرداد ماه برای زنان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ ازاین رو انتشار این نامه را جهت تنویر افکار عمومی ضروری می‌دانیم.»

آنها همچنین در بخش دیگر نوشته اند:‌ «بدیهی است که اختصاص جایگاهی محدود برای اقلیتی از زنان یا دعوت گزینشی تماشاگران، پاسخگوی مطالبه به حق ما نخواهد بود.»

معاون رییس جمهور ایران در امور زنان و خانواده برای اولین بار در هفدهم فروردین ماه امسال اعلام کرد که تصمیم درباره حضور زنان در سالن های والیبال در کمیته مشترکی در وزارت کشور به تایید نهایی رسیده اما هنوز به «تصویب نهایی» نرسیده است.

از سال گذشته حضور زنان در مسابقات والیبال حتی در مقام خبرنگار نیز با مشکل مواجه شد. بسیاری از زنانی که خواستار حضور در سالن ها بودند، بازداشت شدند. غنچه قوامی، یکی از زنانی که خواسار تماشای مسابقه والیبال میان تیم ملی ایران و تیم کشور ایتالیا در تیرماه سال ۱۳۹۳ بود، بازداشت و پس از ۵ ماه حبس با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی ازاد شد.

در همان زمان شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان ریاست جمهوری در روز ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۳، در اعتراض به اجازه نیافتن زنان برای تماشای مسابقات والیبال گفته بود حسن روحانی، دستور بررسی این امر را صادر کرده است.

پس از بازداشت خانم قوامی، کنفدارسیون جهانی والیبال و سازمان های حقوق بشری بارها به بازداشت او اعتراض کردند. پس از این اعتراضات، ایران از میزبانی مسابقات بین المللی در سال ۲۰۱۴ از سوی فدراسیون جهانی والییال محروم شد.

***

گزارش «اعتماد» از سردرگمی بانوان ایرانی برای حضور در ورزشگاه

اعتماد /  علی عالی‌

فدراسیون والیبال: وزارت كشور اصلی‌ترین مسوولیت را بر عهده دارد
وزارت كشور: ما مسوول نیستیم، وزارت ورزش مسوول است
نیروی انتظامی: هیچ گونه دستوری مبنی بر حضور بانوان در استادیوم‌ها ابلاغ نشده است
رییس گروه توسعه ورزش بانوان تهران: برای حضور ٥٠٠ نفر از بانوان ایرانی برنامه‌ریزی شده
وزارت ورزش در گفت‌وگو با «اعتماد»: صلاح نیست رسانه‌ای شود اما اقداماتی در دست بررسی است

در میانه گفت‌وگوی مفصل با محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان، بحث به حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه والیبال كشید، خبرنگار پرسید زمانی كه شما در دفتر خود در دانشگاه بودید، زنان ایرانی حق حضور در ورزشگاه‌ها را نداشتند و قطعا شما تحلیلی داشتید، حالا كه وزیر ورزش هستید، چه اقدامی برای این موضوع خواهید داشت؟ وزیر چند ثانیه‌ای مكث كرد و ضبط خبرنگاری را خاموش كرد تا حرف‌هایش را بزند. این شفاف‌ترین عملكرد از تابوی حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران است. وزیر ورزش در آن مصاحبه از رایزنی و تلاش برای امكان حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت، اما هیچ كلمه‌ای از آن حرف‌ها به چاپ نرسید. این روزها بسیاری از بانوان، یك پرسش را مطرح می‌كنند: «می‌توانیم برای تماشای بازی والیبال به ورزشگاه آزادی برویم؟» سوالی كه هنوز پاسخ روشنی ندارد. هیچ مسوولی حاضر نیست پاسخی شفاف بدهد و همه‌چیز به رایزنی‌های پشت‌پرده موكول شده است. روز ۲۹ خرداد، زمان پیش‌بینی شده برای مسابقه والیبال ایران و امریكا در چارچوب لیگ جهانی والیبال، در ورزشگاه ۱۲ هزارنفری آزادی تهران است؛ مسابقه‌ای كه مسوولان دولت حسن روحانی، با حضور تماشاگران زن برای تماشای آن موافق هستند و شهیندخت مولاوردی، معاون بانوان رییس‌جمهور در گفت‌وگو با یك روزنامه اعلام كرد: «پس از بررسی فراوان، این نتیجه حاصل شده كه ورود زنان به ورزشگاه‌ها هیچ اشكالی از نظر شرعی ندارد و در مورد تماشای مسابقات والیبال توسط زنان، سازوكار این حضور تعیین شده اما هنوز ابلاغ نشده است.»

تماس خبرنگار «اعتماد» با معاون زنان ریاست‌جمهوری به‌جایی نرسید و ایشان حاضر به گفت‌وگو در این خصوص نشد. نوع بیان خانم ملاوردی به‌شكلی بود كه گویا پس از چاپ آن مصاحبه، همه‌چیز خراب شده است و در صحبتی كوتاه گفت: «ما تصمیم‌گیر نیستیم و باید وزارت ورزش و كشور اعلام كنند.» عجیب‌تر اما مصاحبه رییس گروه توسعه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان تهران با ایرنا بود كه اعلام كرد: « رای حضور افزون بر٥٠٠ نفر از بانوان ایرانی به عنوان تماشاگر در دیدارهای لیگ جهانی والیبال در تهران برنامه‌ریزی شده است. نظم و امنیت این بازی‌ها از سوی حراست وزارتخانه‌های كشور، ورزش و جوانان و نیروی انتظامی برقرار خواهد شد. » عضو شورای تخصصی بانوان بسیج ورزشكار كشور با اشاره به اینكه انتظار می‌رود افزون بر ٢٠٠ الی ٥٠٠ نفر از بانوان كشورمان از نزدیك شاهد این مسابقات باشند، گفت: «موارد اندك بد حجابی درمیان این زنان می‌تواند شأن كشورمان را زیر سوال ببرد. » به گفته وی نخستین تجربه ورود زنان به ورزشگاه‌ها به عنوان تماشاگر این نوع بازی‌ها، بسیارجدی، حساس و مهم خواهد بود و به همین دلیل نیروی انتظامی همراه با حراست وزارت كشور و حراست وزارت ورزش وجوانان مسوولیت امنیت و نظم این بازی‌ها را به عهده خواهند داشت.

هشدار رییس فدراسیون والیبال به مسوولان و پاسخ وزارت كشور و نیروی انتظامی
محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال ایران دیروز در حاشیه همایش نواب رییس بانوان و پیشكسوتان والیبال درباره حضور بانوان در سالن‌های والیبال در زمان میزبانی ایران در لیگ جهانی گفت: «موضوع اصلی این است كه دستگاه‌های مختلف در این موضوع نقش دارند. وزارت كشور اصلی‌ترین مسوولیت را بر عهده دارد كه جلسات متعددی نیز در این زمینه و بین مسوولان مختلف صورت گرفته است. طبیعتا ما منتظر ابلاغیه هستیم تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم و دغدغه‌های داخلی را در این موضوع لحاظ كنیم. موضوع فقط ابلاغ این مساله و این مجوز از سوی وزارت ورزش و جوانان نیست و مسوولیت اصلی بر عهده وزارت كشور است. راهكارهای لازم تا چند روز آینده صورت می‌گیرد و امیدوارم هر كسی وظایف خود را انجام دهد. تلاش ما این است با در نظر گرفتن ملاحظات بین‌المللی و حفظ حرمت‌ها و موازین شرعی داخلی میزبانی لیگ جهانی را انجام دهیم. » او ا‌دا‌مه‌ داد: «یكی از بحث‌هایی كه در این رابطه وجود دارد این است كه در صورتی كه ما نتوانیم در مسابقات لیگ جهانی بانوان را در ورزشگاه‌ها داشته باشیم از میزبانی رویدادهای مهم محروم خواهیم شد و تمام تلاش‌مان بر این است كه این اتفاقات رخ ندهد. » چندی قبل سخنگوی نیروی انتظامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر رفع ممنوعیت حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی گفت: «هیچ گونه ابلاغی مبنی بر حضور بانوان در استادیوم‌ها به ویژه سالن‌های والیبال ابلاغ نشده چراكه مركز اصلی صدور مجوز در این زمینه وزارت كشور است. » همچنین حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر كشور پیرامون تصمیم وزارت كشور درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: «وزارت كشور مسوول این امر نیست و وزارت ورزش و جوانان در این حوزه مسوول است.»

موضع رسمی وزارت ورزش؛ سكوت
پیگیری‌های «اعتماد» برای یافتن پاسخی روشن به‌جایی نرسید و تنها رضا حسنی‌خو، پاسخ‌ مبهمی به سوالات داشت. مدیركل حراست وزارت ورزش و جوانان با بیان اینكه قبلا هم اعلام كرده نباید درباره این ماجرا سخنی گفته شود، گفت: «صلاح نیست موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به این شدت رسانه‌ای شود. رایزنی‌ها و مكاتبات برای حل این موضوع در حال انجام است و به‌صلاح نیست كه جزییات این ماجرا را باز كنیم.» وی در ادامه افزود: «مكاتبات و رایزنی‌ها در سطوحی كه باید انجام شود، در حال انجام است.» حسنی‌خو یادآور شد: «ما تمام تلاش خود را می‌كنیم كه این موضوع حل و فصل شود.» رییس حراست وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این موضوع كه رییس گروه توسعه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان تهران از حضور ٥٠٠هوادار بانوی ایرانی خبر داده، گفت: «اطلاعاتی كه ایشان مطرح كرده غلط است و نباید چنین صحبت‌هایی مطرح شود. اجازه بدهند كه مسوولان مربوطه تلاش‌هایشان را در این زمینه انجام دهند و به‌محض اینكه به‌نتیجه برسند، اطلاع‌رسانی خواهد شد.» از سوی دیگر محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال گفت: «داورزنی به عنوان رییس فدراسیون والیبال مدت‌هاست كه پیگیر حضور بانوان در سالن‌هاست و امیدواریم اتفاق خوبی در این زمینه رخ بدهد. حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و دستورالعمل این حضور صادر می‌شود. تا این لحظه هیچ دستورالعملی برای ما نیامده اما داورزنی همچنان پیگیر است تا ببینیم در نهایت چه اتفاقی می‌افتد. » افشاردوست در پاسخ به این سوال كه آیا حضور بانوان در سالن والیبال مشكلی ایجاد می‌كند یا نه، گفت: «اگر از نظر مسائل شرعی این سوال را مطرح كرده‌اید من تخصصی در مسائل شرعی ندارم اما به لحاظ اجرایی مدیران عالیرتبه كشور ما مسائل بسیار پیچیده‌تر از این را حل می‌كنند. به هرحال ما باید همه مسائل را در نظر بگیریم. به لحاظ اجرایی فدراسیون والیبال با كمك نیروی انتظامی و دیگر نهادهای ذی‌ربط می‌تواند موضوع حضور بانوان در سالن را مدیریت كند.»

امكان حضور بانوان بالاست
اخبار ضد و نقیضی همچنان از حضور بانوان در ورزشگاه محل برگزاری والیبال لیگ جهانی منتشر می‌شود. هنوز هیچ مرجع رسمی حضور یا ممنوعیت حضور بانوان را اعلام نكرده است اما منبعی موثق از‌ وزارت ورزش و جوانان از امكان حضور نزدیك به یكصدوپنجاه نفر از بانوان ایرانی به‌صورت سازماندهی شده و مدیریت‌شده خبر داد. این منبع موثق اعلام كرد برنامه پیش‌رو برای آن است كه حساسیت‌های داخلی و نیز حساسیت‌های جهانی از روی این موضوع برداشته شود و اینگونه راه برای حضور بانوان باز شود، تصمیمی كه به‌نظر می‌رسد تنها راه‌حل برای این چالش است. این موضوع از سوی چند مقام مسوول تایید شده است و نشان از برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور بانوان دارد؛ راهكاری كه در پاسخ آن روز وزیر ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار هم وجود داشت: « آرام‌آرام باید جلو رفت. تغییرات فرهنگی باید به تأنی باشد و خلق‌الساعه نمی‌شود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024