چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.05.2015, 7:07


پنجشنبه ۷خرداد  ۱۳۹۴
با آن‌که سخنگوی قوه قضاییه تمام تلاش خود را به کار گرفت تا بر پرونده فساد مالی برخی مسئولان سابق ناجا سرپوش بگذارد و اخبار در این‌باره را تکذیب کند، یک عضو کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن تایید این خبر، گفت که «این پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است» و وعده داد که حداکثر تا یکی دو هفته آینده در این‌باره به مردم توضیح داده خواهد شد.

به گزارش کلمه، برخلاف غلام‌حسین محسنی اژه ای که در نشست مطبوعاتی خود حاضر به توضیح شفاف درباره پرونده فساد در بنیاد تعاون ناجا نشد و با اگر و اما از کنار آن عبور کرد، عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل که از طرف مجلس در«ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی» عضویت دارد، تصریح کرد که «این پرونده در قوه قضاییه در مرحله بررسی است.»

اژه‌ای روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این پرونده گفته بود: «هر موردی که از سوی مقام‌های رسمی مبنی بر وقوع جرم گزارش شود، قوه قضاییه ورود پیدا می‌کند. اگر در این مورد هم گزارشی با مستندات به ما اعلام شود، دستگاه قضا وارد خواهد شد.»

اما عضو ناظر کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: «در این خصوص اتهاماتی وارد شده است که به دستگاه قضایی ارجاع شده و در دادسرای تهران در حال رسیدگی است.» وی در عین حال همانند اژه‌ای گفته که «تاکنون هیچ اتهام یا بازداشتی برای فرماندهی نیروی انتظامی پیش نیامده است.»

یوسفیان ملا که با سایت خبری جارپرس گفت‌وگو کرده، در خصوص دخیل بودن قالیباف، پسرش و یکی از معاونان وی در این پرونده هم گفته است: «هنوز هیچ اتهامی متوجه کسی نشده و دستگاه قضایی به تازگی رسیدگی آن را شروع کرده است. به دلیل این‌که هنوز این پرونده به نتیجه نرسیده و گزارشی نیز به ما نرسیده است نمی توانم بگویم که این افراد در این پرونده دخیل هستند یا خیر.»

مجلس پیش از این با فشار و اعمال نفوذ برخی سرداران ذی‌نفع، تحقیق و تفحص از تخلفات صورت گرفته در بنیاد تعاون ناجا را مسکوت گذاشته بود. هرچند برخی نمایندگان در مصاحبه‌هایی گفته بودند که اصل تخلف قابل انکار نیست و حفاظت اطلاعات ناجا هم وقوع تخلف را تایید کرده است.

حالا این عضو کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی که برای اولین بار به طور رسمی وقوع فساد در بنیاد تعاون ناجا را تایید کرده، وعده داده که «حداکثر یک الی دو هفته دیگر این مسائل شفاف سازی می شوند.»

کلمه ۲۹ اردیبهشت‌ماه گذشته به نقل از منابع مطلع سیاسی و پارلمانی خبر داد یک شبکه بزرگ فساد اقتصادی در ناجا کشف شده که تعدادی از سرداران سابق ناجا و سپاه از جمله سردار ق.(قنبرپور) مدیرعامل سابق بنیاد تعاون ناجا در این ارتباط در بازداشت هستند و احمدی مقدم فرمانده سابق پلیس نیز در این ارتباط دست‌کم دو روز در بازداشت و تحت بازجویی بوده است.

در آن گزارش اشاره شده بود رقم ابتدایی سوء استفاده کشف شده در این پرونده، ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده است که با توجه به ثروت هنگفتی که در اختیار بنیاد تعاون ناجا قرار دارد، احتمال افزایش چشم‌گیر آن هست.

سخنگوی قوه قضاییه روز دوشنبه بازداشت احمدی مقدم را به شدت تکذیب کرد، اما کلمه در واکنش تصریح کرد که احتمالا اژه‌ای قصد تقیه داشته است، و نوشت: «مهم نیست که آقای اژه‌ای می‌خواهد تقیه کند و دستگیری فرمانده سابق را تکذیب کند. فرقی نمی‌کند که نام برخورد صورت گرفته با احمدی مقدم را دستگیری و بازداشت بگذارند یا تحقیق، و محل نگهداری او را بازداشتگاه بنامند یا تحت نظرگاه و یا خانه امن.»

در یادداشت کلمه خطاب به اژه‌ای، از تلاش وی برای «تحریف و تغییر اصل موضوع» هم انتقاد شده و آمده بود: «چرا جناب معاون اول رئیس قوه، با اگر و اما از کنار سوال درباره فساد در بنیاد تعاون ناجا عبور کرده‌اند؟ چرا درباره گزارش حفاظت اطلاعات ناجا مبنی بر قطعیت وقوع جرم در بنیاد تعاون، که هم اکنون در اختیار نمایندگان مجلس است، توضیح نداده‌اند؟ و چرا به اعمال نفوذ برخی سرداران برای مسکوت ماندن طرح تحقیق و تفحص از این بنیاد اشاره نکرده‌اند؟ چرا درباره یک خبر بدون منبع درباره دستگیری پسر شهردار تهران داد سخن داده و تکذیب کرده‌اند، اما به برکناری معاون شهردار درهمین ارتباط که در متن خبر اصلی بوده، اشاره نکرده اند؟»

اکنون به نظر می رسد حامیان احمدی مقدم دست‌کم در این یک مورد، به فکر بوده‌اند. چرا که در سایت‌های امنیتی و نظامی به یک‌باره چند خبر و تصویر از وی منتشر کرده‌اند تا واقعیت غیبت سه ماهه او در ملأعام را پنهان کنند.

سایت دفاع پرس در این‌باره گزارش داد که احمدی مقدم در حال نگارش خاطرات خود از دوران جنگ است و سایت عصر امروز هم نوشت: «فتنه گران و معاندان که دل خوشی از اقدامات این نیرو و مخصوصا سردار احمدی مقدم ندارند طی هفته‌های گذشته با ایجاد جنگ روانی علیه وی به منظور انتقام‌گیری از کلیت ناجا و ایشان برآمده‌اند.»

سایت امنیتی بولتن نیوز هم تصاویری از حضور روز سه شنبه احمدی مقدم در مراسم «مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت» منتشر کرد و نوشت: «همان‌طور که در تصاویر گرفته شده توسط عکاس بولتن‌نیوز می‌بینید، ایشان در کمال آرامش و بدون هیچ مشکل و مسئله‌ای در این نشست شرکت کرده و در کنار دکتر روح‌الامینی نشسته و دست در دست ایشان، مراسم را به انتها می‌برند. و این یعنی تمام شایعات اطراف ایشان دروغی بیشتر نیست.»

اما با وجود این صحنه سازی که درهماهنگی با تکذیب روز قبل محسنی اژه‌ای صورت گرفته است، اظهارات نماینده مجلس در کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی، تلاش‌ها برای پنهان کاری در این خصوص را نقش بر آب می‌کند. به خصوص که یوسفیان ملا وعده شفاف سازی در این خصوص تا حداکثر دو هفته دیگر را داده است.

باید این دو هفته را هم صبر کرد و دید که آیا مسئولان دستگاه قضایی حاضر خواهند بود بین رفاقت و عدالت، دومی را انتخاب کنند؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024