پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.05.2015, 9:21


دویچه وله: در پایتخت آلمان در ماه ژوئن (خرداد) قرار است کنفرانسی برگزار شود که کارآفرینان ایرانی از داخل و خارج کشور و برخی از فعالان و سرمایه‌گذاران غیرایرانی حوزه کارآفرینی دیجیتال در آن حضور یابند.

کنفرانسی که خبرنگار فایننشال تایمز آن را “بزرگ‌ترین گرد‌هم‌آیی ایرانیان در خارج از کشور در بیش از ۳۰ سال گذشته” خوانده است قرار است از ۱۴ تا ۱۶ خرداد (۴ تا ۶ ژوئن) در شهر برلین برگزار شود. در این کنفرانس که ایرانیان خارج از کشور و کارآفرین‌های جوان داخل کشور در آن شرکت می‌کنند، تمرکز بحث‌ها نه بر سیاست داخلی یا بین‌المللی ایران که بر فرصت‌های رو به رشد حوزه فن‌آوری و کارآفرینی در ایران خواهد بود.

به گزارش فایننشال تایمز، در کنفرانس آی‌بریجز (iBridges) که ماه آینده در برلین برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان عموما ایرانیان ساکن آمریکا، اروپا، ایران و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی خواهند بود.

این کنفرانس در حالی برگزار خواهد شد که ایران و گروه موسوم به ۵+۱ پس از امضای تفاهم‌نامه‌ای در لوزان سوئیس هم‌اکنون مشغول رایزنی بر سر متن توافق جامع اتمی هستند. مهلت نهایی تنظیم این سند ۳۰ ژوئن (۹ تیر) تعیین شده است.

یکی از پیامدهای نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران و غرب، رفع تحریم‌ها خواهد بود که می‌تواند درهای ایران را به روی تجارت جهانی بگشاید. کنفرانس ماه خرداد در برلین قرار است بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران در صورت برداشته شدن تحریم‌ها تمرکز کند.

از زبان یک استارت‌آپ

نرخ نفوذ اینترنت در ایران ۵۵ درصد و نرخ نفوذ تلفن همراه ۱۲۶ درصد است که از بالاترین نرخ‌های نفوذ در منطقه محسوب می‌شود. با این‌همه بخش تکنولوژی در ایران هنوز راه درازی در پیش دارد. یکی از چالش‌ها مساله عدم حمایت از حق ماکلیت معنوی و کمبود حمایت از “استارت‌آپ‌ها” در ایران است. با این‌حال احسان رزاقی، طراح اپلیکیشن نواک اعتقاد دارد: «ما به آموزش و اینکه بدانیم چه چیزی را چطور انجام دهیم بیش‌تر از سرمایه‌گذاری نیاز داریم.»

نواک که می‌تواند “اسپاتیفای ایرانی” تلقی شود یک سرویس پخش آهنگ است. نواک یکی از صدها استارت‌آپی است که از حوزه‌های مختلف نظیر فن‌آوری زیست‌محیطی، تکنولوژی پوشیدنی، نانوتکنولوژی و مهندسی رباتیک و … در کنفرانس آلمان شرکت خواهند داشت.

استارت‌آپ به شرکت نوپا با ایده‌های خلاق و مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید و اینترنت گفته می‌شود.

احسان رزاقی به فایننشال تایمز می‌گوید: «این کنفرانس برای ارتباط‌گیری و شبکه‌سازی خوب خواهد بود. از طریق ملاقات با افرادی که تجربه کار در عرصه جهانی دارند دنیای‌مان بزرگ‌تر خواهد شد.»

رزاقی یکی از دانش‌آموخته‌های دانشگاه صنعتی شریف ایران است و در حالی که بیش‌تر هم‌کلاسی‌های او ایران را به مقصد دره سیلیکون ترک کرده‌‌اند، او بر استارت‌آپ خود در ایران تمرکز کرده است.

فایننشال تایمز می‌نویسد که حدود ۱۸۰ شرکت نظیر شرکت آواتک در ایران وجود دارد که اغلب توسط دانشگاه‌ها حمایت می‌شوند.

نشستن روی بمب ساعتی

کامران الهیان، از دره سیلیکون و یکی از بنیان‌گذاران آی‌بریجز، می‌گوید که نشست برلین برای آشنایی با یکدیگر برگزار می‌شود. او می‌گوید: «هر کشوری که اتکای بسیار زیادی بر نفت و گاز داشته باشد، همان‌طور که ایران دارد، روی بمب ساعتی نشسته است.» الهیان ادامه می‌دهد در صورتی که اقتصاد ایران به سمت یک اقتصاد نوآور دانش‌محور حرکت کند می‌تواند میلیون‌ها شغل در کشور به وجود آید.

یکی از پشتیبان‌های مالی این کنفرانس هم به فایننشال تایمز می‌گوید که جامعه ایرانیان آمریکا هم مثل کره‌ای‌ها، هندی‌ها و چینی‌های دره سیلیکون تمایل دارد ارتباطات حرفه‌ای با کشور خود داشته باشد. درهٔ سیلیکون (Silicon Valley) نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در ایالت کالیفرنیای آمریکاست که بسیاری از شرکت‌های مطرح فن‌آوری اطلاعات در آنجا قرار دارد.

این کنفرانس یک تهدید نیست

خبر برگزاری کنفرانس برلین بر اساس گزارش فایننشال تایمز، در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هراس ایجاد کرده است و از برخی افراد بازجویی‌هایی به عمل آمده است. اما به گفته یکی از برگزارکنندگان، “دولت حسن روحانی این اطمینان را داده که هیچ مشکلی برای شرکت‌کنندگان در کنفرانس پیش نخواهد آمد و ظاهرا سپاه هم نهایتا متقاعد شده است که این کنفرانس یک تهدید امنیتی نیست.”

به رغم چالش‌های موجود برگزارکنندگان کنفرانس نسبت به برگزاری و نتایج کنفرانس خوش‌بین هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024