چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.05.2015, 9:53


متن کامل بیانیه مشترک آمریکا-شورای همکاری در پایان نشست کمپ دیوید

«پرزیدنت اوباما و روسای هیات‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، دبیرکل شورای همکاری و اعضای کابینه رئیس جمهور، امروز در کمپ دیوید با هم دیدار کردند تا بر همکاری قوی و مشارکت آمریکا و این شوار بار دیگر تاکید و آن را تعمیق کنند. رهبران کشورهای عضو شورای همکاری بر تعهد دوجانبه‌شان برای همکاری راهبردی آمریکا-شورای همکاری خلیج (فارس)، برای ایجاد روابطی نزدیک‌تر در همه حوزه‌ها، از جمله همکاری دفاعی و امنیتی، توسعه نگرش‌های جمعی به مسائل منطقه‌ای به منظور پیشبرد منافع مشترک دو طرف در زمینه ثبات و رونق منطقه تاکید کردند.

آمریکا در منافع عمیق طرف‌های خود در شورای همکاری خلیج (فارس)، درباره منطقه‌ای که در صلح باشد و رونق داشته باشد، و منافع مهم حمایت از استقلال سیاسی و تمامیت ارضی، در امان بودن طرف‌های خود در شورای همکاری از تهاجم خارجی، شریک است. سیاست آمریکا در استفاده از همه مولفه‌های قدرت برای محافظت از منافع اساسی خود در منطقه خلیج (فارس)، و دفع و مقابله با تهاجم خارجی به متحدان و طرف‌هایش -همانطور که در جنگ خلیج (فارس) عمل کرد- روشن است.

آمریکا آماده است مشترکا با کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) برای دفع و مقابله با تهدید خارجی علیه تمامیت ارضی هر یک از این کشور‌ها که برخلاف منشور سازمان ملل باشد، وارد عمل شود. آمریکا برای مواجهه با چنین تهاجمی یا خطر چنین تهاجمی، آماده است با طرف‌های خود در شورای همکاری خلیج (فارس) همکاری کند تا سریعا تصمیم گرفته شود چه اقدامی با استفاده از ابزارهای موجود جمعی ما، از جمله استفاده احتمالی از نیروی نظامی برای دفاع از طرف‌های ما در شورای همکاری خلیج (فارس)، ممکن است مناسب باشد.

همچون عملیات طوفان قاطعیت، کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) زمانی که برای اقدام نظامی فراسوی مرزهای کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) برنامه ریزی می‌کنند، و مشخصا زمانی که کمک آمریکا برای چنین اقدامی درخواست می‌شود، با آمریکا مشورت خواهند کرد.

با این نگاه و بر مبنای نشست همکاری راهبردی آمریکا-شورای همکاری خلیج (فارس)، رهبران این کشور‌ها درباره یک همکاری راهبردی جدید بین آمریکا و این شوار بحث کردند که هدف از آن تقویت فعالیت آن‌ها در حوزه همکاری امنیتی، به ویژه در خصوص انتقال سریع اسلحه و نیز مقابله با تروریسم، امنیت دریایی، امنیت سایبری و دفاع موشکی بالستیک است. آن‌ها وضعیت مذاکرات بین گروه پنج بعلاوه یک و ایران را بررسی و تاکید کردند یک معامله جامع قابل راستی آزمایی که کاملا به نگرانی‌های منطقه‌ای و بین المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته باشد، منافع امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و نیز آمریکا و جامعه بین المللی را در بر دارد. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، با فعالیت‌های ایران در بر هم زدن ثبات منطقه مخالفند و برای مقابله با آن همکاری خواهند کرد. دو طرف همچنین بر لزوم تعامل ایران در منطقه بر اساس اصول حسن همجواری، دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشور‌ها، و احترام به تمامیت ارضی آن‌ها مطابق با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل، و اقدام این کشور (ایران) به برداشتن گام‌های عملی و عینی برای ایجاد اعتماد و حل اختلافات خود با همسایگانش از روش‌های صلح آمیز، تاکید کردند.

مقامات تصمیم گرفتند همکاری ضد تروریسم خود را برای مقابله با تهدیدهای مشترک، به ویژه آی اس آی ال /داعش و القاعده تقویت کنند، تا حملات آن‌ها را با محوریت محافظت از زیرساخت‌های اساسی، تقویت مرز‌ها و امنیت هوانوردی، مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریست‌ها، بازداشتن جنگجویان خارجی، و مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز در همه اشکال آن دفع کنند.

مقامات علاوه بر این، درباره بهترین راه برای پرداختن به مناقشات منطقه‌ای و خنثی کردن تنش‌های فزاینده، بحث کردند. بر این اساس، دو طرف درباره مهم‌ترین مناقشات منطقه، از جمله در سوریه، عراق، ‌یمن و لیبی و اینکه چه اقدامی می‌توان برای حل و فصل آن‌ها انجام داد، بحث کردند. آن‌ها درباره یکسری اصول از جمله درک مشترک از اینکه هیچ راه حل نظامی برای مناقشات مسلحانه داخلی منطقه وجود ندارد، و اینکه این مناقشات صرفا از طریق راه‌های سیاسی و مسالمت آمیز حل شدنی هستند، احترام به تمامیت ارضی همه کشور‌ها و نداشتن دخالت در امور داخلی آن‌ها، لزوم اداره شمول گرایانه دولت در جوامع درگیر مناقشه، و نیز محافظت از همه اقلیت‌ها و حقوق بشر، تصمیم گرفتند.

در خصوص یمن، هم آمریکا، هم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، بر لزوم تلاش‌های جمعی برای مقابله با القاعده در شبه جزیره عربستان تاکید کردند و بر لزوم تغییر سریع از عملیات نظامی به رویه سیاسی بر اساس ابتکار عمل شورای همکاری خلیج (فارس) و دستاوردهای «گفت‌و‌گوی جامع ملی» و قطعنامه‌های مربوط شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند. با توجه به نیازهای انسانی غیرنظامیان، آن‌ها از شروع یک وقفه بشردوستانه برای تسهیل انتقال کمک‌ها به همه افراد نیازمند استقبال و ابراز امیدواری کردند این وقفه به یک آتش بس طولانی‌تر و واقعی‌تر منتهی شود. آن‌ها از کمک سخاوتمندانه ۲۷۴ میلیون دلاری عربستان سعودی به برنامه بشردوستانه سازمان ملل در یمن، قدردانی کردند. آمریکا بر تعهد خود به همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و دیگر کشورهای جامعه بین المللی برای جلوگیری از تجهیز شدن مجدد نیروهای حوثی و متحدان آن‌ها که مغایر با قطعنامه ۲۲۱۸ شورای امنیت سازمان ملل است، مجددا تاکید کرد.

آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، علاوه بر این بر تعهد خود برای کمک به دولت عراق و ائتلاف بین المللی در مبارزه با آی اس آی ال/داعش، تاکید کردند. آن‌ها بر اهمیت تقویت روابط اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) و دولت عراق بر مبنای اصول حسن همجواری، نداشتن دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها، و احترام به تمامیت ارضی آن‌ها، تاکید کردند. آن‌ها دولت عراق را برای دستیابی به یک آشتی ملی واقعی با رسیدگی فوری به نارضایتی‌های موجه همه قشرهای جامعه عراق از طریق اجرای اصلاحاتی که تابستان گذشته با آن موافقت شد و تضمین اینکه همه گروه‌های مسلح تحت کنترل دقیق دولت عراق عمل می‌کنند، تشویق کردند.

مقامات متعهد شدند به تلاش برای یافتن راه حل سیاسی پایدار برای سوریه که به جنگ در این کشور پایان دهد و یک دولت شمول گرا را دایر کند که از همه اقلیت‌های قومی و مذهبی حمایت می‌کند و نهادهای دولتی را حفظ می‌کند، ادامه دهند. آن‌ها بار دیگر تاکید کردند که اسد همه مشروعیت خود را از دست داده است و هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد. آن‌ها قویا از تشدید تلاش‌ها برای تضعیف و نهایتا نابودی آی اس آی ال/داعش در سوریه حمایت کردند و علیه نفوذ دیگر گروه‌های افراط گرا نظیر النصره که خطری برای مردم سوریه، منطقه و جامعه بین المللی به شمار می‌رود، هشدار دادند. آن‌ها از وخامت فزاینده اوضاع انسانی در سوریه عمیقا ابراز نگرانی کردند و اقدام رژیم اسد یا هر طرف دیگری در جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه برای جمعیت غیرنظامی را محکوم کردند.

مقامات تصمیم گرفتند به شکل هماهنگ برای متقاعد کردن همه احزاب لیبی به پذیرش یک توافق تقسیم قدرت شمول گرایانه بر مبنای پیشنهادهایی که سازمان ملل می‌دهد، و تمرکز بر مقابله با حضور فزاینده تروریست‌ها در این کشور عمل کنند.

آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) قویا بر لزوم حل و فصل مناقشه اسرائیل-فلسطینیان بر مبنای یک توافق صلح جامع، پایدار و عادلانه که به تشکیل یک کشور فلسطینی مستقل و همجوار منتهی شود که با اسرائیل در صلح و امنیت به سر می‌برد، تاکید کردند. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) به این منظور، بر اهمیت حفظ پیشنهاد صلح عربی ۲۰۰۲ و لزوم اینکه طرف‌ها پیشرفت واقعی در راه حل مبتنی بر دو کشور را -در سیاست‌ها و اقداماتشان - نشان دهند، تاکید کردند و تصمیم گرفتند مشارکت جدی در پیشبرد این امر داشته باشند. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) همچنین مجددا به ادامه دادن به اجرای جدی تعهداتشان برای بازسازی غزه از جمله تعهداتی که در کنفرانس اکتبر ۲۰۱۴ در قاهره مطرح شد، تاکید کردند.

مقامات نگرانی خود را از تاخیر در انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان ابراز کردند و از همه احزاب خواستند برای تقویت نهادهای دولتی لبنان گام بردارند، و بر اهمیت جدی حرکت پارلمان لبنان به سمت انتخاب رئیس جمهور برای جمهوری لبنان هماهنگ با قانون اساسی، تاکید کردند. مقامات همچنین بر عزم خود برای حمایت از دولت لبنان در مقاومتش در برابر آی اس آی ال/داعش و النصره که امنیت و ثبات این کشور را تهدید می‌کنند، تاکید کردند.

مقامات همچنین به تعمیق روابط آمریکا-شورای همکاری خلیج (فارس) در این مسائل و مسائل دیگر به منظور ایجاد یک همکاری راهبردی جامع، پایدار و قوی‌تر با هدف تقویت ثبات و رونق منطقه‌ای متعهد شدند. آن‌ها توافق کردند مجددا در نشستی مشابه در سال ۲۰۱۶ به منظور توسعه همکاری راهبردی آمریکا-شورای همکاری خلیج (فارس)، باهم دیدار کنند.

https://www.whitehouse.gov/the-press-office/2015/05/14/us-gulf-cooperation-council-camp-david-joint-statement

***

ضمیمه بیانیه مشترک نشست کمپ دیوید

وبگاه کاخ سفید تحت عنوان ضمیمه بیانیه مشترک آمریکا- شورای همکاری خلیج (فارس)، نوشت:

پرزیدنت اوباما و سران هیات‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، به کمپ دیوید آمدند تا بر همکاری نزدیکشان بار دیگر تاکید کنند و آن را عمق ببخشند، در یکسری اولویت‌های مشترک پیشرفت ایجاد کنند و با تهدیدهای مشترک مقابله کنند، و برای حل یا دستکم کاهش بحران‌های منطقه‌ای همکاری کنند و کمک‌های بشردوستانه در اختیار افراد نیازمند قرار دهند. آمریکا در شش دهه گذشته در موضوعات مورد نظر دو طرف از جمله مقابله و دفع تهاجم خارجی علیه متحدان و طرف‌های خود، تضمین جریان آزاد انرژی و تجارت، آزادی ناوبری در آب‌های بین المللی، برچیدن شبکه‌های تروریستی که ایمنی مردم را تهدید می‌کنند، و جلوگیری از توسعه یا استفاده از تسلیحات کشتار جمعی همکاری داشته است. در سال‌های اخیر پیشرفت عمده‌ای تحت چارچوب «مجمع همکاری راهبردی آمریکا-شورای همکاری خلیج (فارس)» برای همکاری در موضوعات امنیتی و سیاسی که از اهمیت منطقه‌ای برخوردار هستند، وجود داشته است. امروز آمریکا و شورای همکاری خلیج (فارس) لزوم تحکیم و توسعه روابط خود بر مبنای دوستی و هکماری به منظور رسیدگی موثر‌تر به چالش‌های پیش رو را درک می‌کنند.

همکاری راهبردی آمریکا - شورای همکاری خلیج (فارس)، هم شامل همکاری توسعه یافته بین آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس به شکل جمعی است، هم شامل همکاری بین آمریکا و اعضای این شورا به طور جداگانه و مطابق با ظرفیت‌ها و منافع آن‌ها است. این امر یک درک مشترک را درباره تضمینهای دوجانبه و تقویت همکاری از جمله تلاش‌ها برای ایجاد یک ظرفیت جمعی در رسیدگی به تهدیدهای ناشی از تروریسم و دیگر تهدیدهای امنیتی منطقه را ایجاد می‌کند.

روابط امنیتی آمریکا-شورای همکاری خلیج (فارس)، همچنان ستون اصلی همکاری راهبردی دو طرف و سنگ بنای ثبات منطقه‌ای باقی می‌ماند. همکاری فعلی ما، از جمله پایگاه‌ها، تبادل اطلاعات، رزمایش‌های نظامی مشترک، و ارائه تجهیزات نظامی پیشرفته و آموزش، گواهی بر ارزشی است که ما برای منافع راهبردی مشترکمان قائل هستیم. مقامات در کمپ دیوید تصمیم گرفتند همکاری امنیتی خود را در حوزه‌هایی چون تضمین‌های امنیتی، دفاع موشکی در برابر موشک‌های بالستیک، مانورهای نظامی و همکاری‌های آموزشی، انتقال اسلحه و امنیت دریایی زیر توسعه دهند.

آمریکا و کشورهای عضو شورا همکاری خلیج (فارس)، برای تقویت تضمین‌های امنیتی، یکسری کارگروه‌های برجسته را برای پیگیری توسعه توانمندی‌های واکنش سریع، ایجاد کنند، در این راه ایده «نیروی متحد عربی» را در نظر داشته باشند، در روش‌های هماهنگ برای مقابله با تروریسم، صلح بانی و ماموریت‌های ثبات بخشیدن به منطقه، شرکت داشته باشند.

درخصوص دفاع موشکی در برابر موشک‌های بالستیک، اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، متعهد شدند یک ظرفیت دفاع موشکی در برابر موشک‌های بالستیک را در سراسر منطقه توسعه دهن که از جمله شامل یک سامانه هشدار سریع موشک بالستیک است. آمریکا به انجام گرفتن یک بررسی درباره ساختار دفاع موشکی کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) در برابر موشک‌های بالستیک کمک خواهد کرد و برای ایجاد سامانه هشدار فوری موشکهای بالستیک، کمک فنی در اختیار این کشور‌ها قرار می‌دهد.

درباره مانورهای نظامی و همکاری‌های آموزشی، آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، بر اساس برنامه مبسوط فعلی رزمایش‌ها و همکاری‌های آموزشی خود، تصمیم گرفتند یک رزمایش گسترده و ادواری جدید را پایه گذاری کنند که تاکید آن بر توانمندی عملیاتی در برابر تهدیدهای نامتقارن، نظیر حملات تروریستی و سایبری، یا دیگر تاکتیک‌هایی است که در جنگ‌های ترکیبی وجود دارد. آمریکا تیم نظامی را به پایتخت‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) اعزام می‌کند تا حجم همکاری و آموزش ضد تروریسم را برای «نیروهای عملیات ویژه» افزایش دهند.

آمریکا درخصوص انتقال اسلحه و تضمین اینکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، قادرهستند سریعا به تهدیدهای فعلی و آینده پاسخ دهند، گام‌های ضروری را در این راه بر می‌دارد. به این منظور، پرزیدنت اوباما یک تیم برجسته را در هفته‌های آتی راهی منطقه می‌کند تا درباره روش‌های اینکار بحث کنند. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، برای ایجاد یک دفتر خریدهای نظامی خارجی همکاری خواهند کرد که هدف از آن نظارت بر روند فروش تسلیحات، تسهیل انتقال‌ها از طریق طرف ثالث، و کنکاش درباره روش‌هایی است که آمریکا از طریق آن می‌تواند دستیابی این کشور‌ها به توانمندی‌های خاص را شتاب ببخشد.

در خصوص امنیت دریایی اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) به منظور محافظت از منافع امنیت دریایی مشترک خود و آزادی ناوبری، تصمیم گرفتند حضور خود را در نیروهای ضربت دریایی بین المللی برای مقابله با تروریسم و دزدی دریایی افزایش دهند. آن‌ها همچنین تصمیم گرفتند گام‌های بیشتری را برای تبادل اطلاعات درباره محموله‌های تسلیحاتی غیرقانونی -و در صورت لزوم توقیف آنها- بردارند. آمریکا متعهد شد آموزش و کمک‌های فنی بیشتری را برای امنیت ساحلی، محافظت از زیرساخت‌های ساحلی و مقابله با قاچاق در اختیار این کشور‌ها قرار دهد.

مقابله با تروریسم از دیگر محورهای همکاری اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) با آمریکا است که در بیانیه به آن اشاره شد. مبنای این همکاری رسیدگی به تهدیدهای جدی ناشی از القاعده، آی اس آی ال/ داعش و گروه‌های وابسته به آن‌ها است. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، راهکارهایی را دنبال می‌کنند تا ظرفیت خود را برای ردیابی و بازجویی از کسانی که در فعالیتهای تروریستی در درون مرز‌هایشان شرکت داشتند، افزایش دهند و نیز تردد، تامین مالی و جذب نیرو به وسیله افراط گرایان خشونت طلب را مهار کنند. آمریکا و شورای همکاری خلیج (فارس)، نشست دوم مجمع همکاری راهبردی خود را با محوریت مقابله با تروریسم و امنیت مرزی برگزار می‌کنند تا تلاش‌های قبلی برای همکاری در امنیت مرزی، مقابله با تامین مالی تروریست‌ها، امنیت سایبری، و محافظت از زیرساخت‌های اساسی را دنبال کنند. مقامات تصمیم گرفتند همکاری خود در خصوص مقابله با تروریسم را در حوزه‌های ستیزه جویان تروریست خارجی، مقابله با تامین مالی تروریست‌ها، محافظت از زیرساخت‌های مهم و امنیت سایبری، مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز و مقابله با منع تولید و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی تقویت کنند.

درخصوص با مقابله با ستیزه جویان تروریست خارجی، آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، تلاش‌های مشترک خود را برای شناسایی و تبادل اطلاعات درباره مظنونان این حوزه، تقویت خواهند کرد. دو طرف در واکنش به قطعنامه ۲۱۷۸ شورای امنیت سازمان ملل، سامانه‌های نظارت بر مسافران را به خدمت می‌گیرند و توانمندی‌های خود را در جمع آوری اطلاعات بیومتریک افزایش می‌دهند تا بخت شناسایی نشدن تروریست‌ها در فرودگاه‌های کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) را کاهش دهند.

برای مقابله با تامین مالی تروریست‌ها، اقدامات در مسیر مسدود کردن دارایی‌های افراد و شرکت‌هایی که طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مشخص شده‌اند، افزایش خواهد یافت. آمریکا در پاییز ۲۰۱۵ یک گفت‌و‌گو را درباره بانکداری بخش خصوصی و دولتی برای تسهیل بحث‌ها درخصوص مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریست‌ها، برگزار خواهد کرد.

برای محافظت از زیرساخت‌های اساسی و امنیت سایبری، آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، درباره طرح‌های امنیت سایبری و مهارت‌های موجود در این عرصه، تبادل نظر می‌کنند. آمریکا کمک‌های امنیتی بیشتری در اختیار اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) قرار می‌دهد، رزمایش‌های امنیت سایبری و کارگاه‌های سیاست ملی برگزار می‌کند تا به تبادل اطلاعات در این خصوص کمک کند.

آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، با درک لزوم مقابله با جذب جوانان در معرض خطر و جمعیتهای آسیب پذیر در گروه‌های افراط گرا، حمایت مالی بیشتری را از طرح‌های چند جانبه برای مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز فراهم می‌کنند. در همین حال مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) پیشنهاد کردند میزبان یک کنفرانس درباره افراط گرایی خشونت آمیز با حضور رهبران مذهبی باشند تا ماهیت واقعی آی اس آی ال/داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی آشکار شود.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، تصمیم گرفتند تلاش‌های خود را در مقابله با تولید و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی، روش‌های انتقال آن‌ها، و نیز تسلیحات متعارف پیشرفته، از طریق کنترل‌های ملی بر مقوله‌های حساس و فناوری‌های مرتبط با این عرصه، تشدید کنند.

امنیت منطقه‌ای نیز محور دیگر بحث در نشست کمپ دیوید بود. مقامات تصریح کردند مناقشات منطقه از جمله در سوریه، عراق، یمن و لیبی، به تدریج ساختارهای دولت را از بین می‌برد و فضاهای کنترل نشده‌ای ایجاد می‌کند و فرقه گرایی را دامن می‌زند، و این همه در خدمت تروریست‌ها و گروه‌های افراط گرا قرار می‌گیرد و مستقیما منافع امنیتی مشترک این کشور‌ها را تهدید می‌کند.

درخصوص ایران، آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، مخالف فعالیتهای ایران در برهم زدن ثبات منطقه هستند و با آن مقابله خواهند کرد و به رایزنی‌ها درباره نحوه تقویت ساختار امنیت منطقه ادامه خواهند داد. آمریکا به عنوان بخشی از این تلاش برای تقویت ظرفیت کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) در دفاع از خود علیه تهاجم خارجی، اقدام خواهد کرد و این اقدام شامل تقویت دفاع هوایی و موشکی، دریایی و امنیت سایبری است. در همین حال آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) بار دیگر بر تمایل خود برای ایجاد روابط عادی شده با ایران در صورتی که این کشور فعالیت‌هایش را در برهم زدن ثبات منطقه متوقف کند، تاکید کردند و چنین روابطی را در امنیت منطقه‌ای اثرگذار خواندند.

درباره یمن، اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) و آمریکا از اوضاع این کشور و تاثیر آن در برهم زدن ثبات منطقه، عمیقا ابراز نگرانی کردند. این کشور‌ها بار دیگر متعهد شدند حضور دیپلماتیکشان را در بغداد تجدید کنند و در حمایت از اقدامات علیه آی اس آی ال/داعش، از جمله در انبار و دیگر استان‌ها، با دولت عراق همکاری داشته باشند.

آن‌ها درباره لیبی خواستار تشکیل دولت وحدت ملی تا پیش از ماه رمضان شدند و اعلام آمادگی کردند کمکهای خود را به چنین دولتی افزایش دهند. مقامات متعهد شدند راه‌های قاچاق سلاح به داخل لیبی را شناسایی کنند و از احزاب لیبی خواستند به جای درگیری با رقبای سیاسی خود، به موضوع حضور فزاینده تروریست‌ها در کشورشان تمرکز کنند.

کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و آمریکا درباره سوریه متعهد شدند حمایت خود را از مخالفان میانه‌روی این کشور افزایش دهند. آن‌ها تصمیم گرفتند تلاش‌ها برای مقابله با گروه‌های افراط گرا در سوریه را شدت ببخشند و مشخصا جریان‌های مالی خصوصی یا هر نوع کمک به آی اس آی ال/داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های افراط گرای خشونت طلب را مسدود کنند. آن‌ها عزم خود را برای بسیج کردن جامعه بین المللی برای بازسازی سوریه در دوران پس از اسد، ابراز کردند. همه آن‌ها بر تعهد خود را برای حمایت از همسایگان سوریه در چالش‌هایی جدی که به علت این بحران با آن مواجه هستند، تاکید کردند و اعلام کردند برای تقویت ثبات و امنیت این کشور‌ها همکاری می‌کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024