پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 10.05.2015, 20:47


روزنامه شهروند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع معاونان اجتماعی نیروی انتظامی با طرح این پرسش که برخورد با ماهواره چه حاصلی داشته است، گفت:  براساس برنامه‌ریزی‌های غربی‌ها طی ۲ تا ۳ ‌سال آینده هر فرد می‌تواند بیش از ۲ هزار شبکه ماهواره‌ای را در تلفن‌همراه خودش دریافت کند.

علی جنتی گفت: با گسترش تکنولوژی در آن زمان دیگر مردم دیشی نخواهند داشت که بخواهیم آن را به پایین بکشیم؛ البته وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است و قانون هم ممنوعیت‌هایی برای استفاده از شبکه ماهواره‌ای، دیش و... دارد. اما باید به عملکرد خودمان نیز نگاه کنیم و ببینیم اقدامات‌مان چقدر موثر بوده و چه حاصلی داشته و آیا به گسترش استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای منجر شده یا خیر.

علی جنتی دیروز سخنران دومین روز از هجدهمین همایش تخصصی معاونان اجتماعی ناجا بود که در مقر مرکزی ناجا برگزار شد. او در این همایش گفت: امروز کنترل رسانه نه از نظر فنی،‌ نه مرزهای جغرافیایی و نه الزامات حقوقی داخلی امکان‌پذیر نیست.

جنتی درباره گردهمایی تخصصی معاونان اجتماعی ناجا گفت: ‌برگزاری چنین همایشی نشان می‌دهد که نیروی انتظامی بنا دارد هم‌پای تحولاتی که در جامعه رخ می‌دهد، پیش برود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: البته این رویکرد نوین نیروی انتظامی مستلزم درک پدیده‌های اجتماعی و شناخت دقیق از متغیرهاست که اگر چنین شناختی حاصل شود، برخورد مناسبی با این پدیده‌ها خواهیم داشت.

او کنترل رسانه‌ها را از نظر فنی و مرزهای جغرافیایی امکان‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: نه مرزهای جغرافیایی چنین اجازه‌ای را می‌دهند و نه الزامات حقوقی داخلی می‌تواند مانع آن شده و جلوی ورود اخبار از بیرون به داخل کشور را بگیرد. اگر در گذشته با اعمال کنترل از طریق اعمال فشار بر اصحاب رسانه یا هدایت اخبار اطلاعات، می‌شد اخبار عمومی را هدایت کرد و در اختیار حاکمیت قرار داد اما امروز صحنه عوض شده و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

جنتی گفت: افکار عمومی یک زمانی به‌شدت تحت‌تاثیر رسانه‌های سنتی و شایعاتی بود که در سطح جامعه منتشر می‌شد. کتاب و مطبوعات هم بسیار تاثیرگذار بودند و در ساخت افکار عمومی نقش داشتند و اگر دولت‌ها کتاب و اخبار را کنترل می‌کردند، می‌توانستند ادعا کنند که افکار عمومی را در دست خودشان کنترل می‌کنند.

او افزود: درحال حاضر ۹‌هزار کانال تلویزیونی و شبکه‌های فرامرزی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها به‌راحتی در کشورمان قابل دریافت است. از این تعداد حدود ۱۷۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان نیز فعالیت می‌کنند و بیش از ۸۷۰‌میلیون سایت نیز اطلاعات و اخبار را به‌صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند تا جایی که تعداد مخاطبان ثانیه‌به‌ثانیه درحال افزایش است. 

جنتی در ادامه به موضوع شبکه‌های اجتماعی چون وایبر، واتس‌آپ و... پرداخت و گفت: امروز با توسعه شبکه‌های اجتماعی برخی از تبادل اطلاعات در این شبکه‌ها به شکل دوسویه انجام شده و برخی نیز در داخل گروه‌ها انجام می‌پذیرد که به هیچ وجه نمی‌توانیم جلوی آنها را گرفته یا مانع از آنها شویم. 

او به استقبال قابل توجه مردم سراسر دنیا و کاربران داخلی از شبکه یوتیوپ اشاره کرد و ادامه داد: این سایت را که اطلاعات را به‌صورت تصویری منتقل می‌کند در هر دقیقه ۳۰۰ ساعت فیلم را به صورت آنلاین آپلود می‌کند. فعالیت زیاد کاربران در شبکه یوتیوپ نشان می‌دهد تا حالا با چنین وضعیتی در صحنه اطلاع‌رسانی و ساخت افکار عمومی روبه‌رو نبوده‌ایم، اما به این نتیجه رسیده‌ایم که از فعالیت این شبکه اجتماعی در جهت پیشبرد اهداف و برنامه‌های فرهنگی خودمان استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برای کنترل و ساخت افکار عمومی باید از گروه‌های مرجع نهایت استفاده را ببریم؛ امروزه در دنیا کاری که انجام می‌شود، گسترشNGO‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد است که از طریق اینها افکار عمومی را کنترل می‌کنند و ما به جای آن‌که خود سازمان‌های مردم‌نهاد را کنترل کنیم و جلوی گسترش آنها را بگیریم باید سعی کنیم سازمان‌های خودی وابسته به نظام و آنها که دل در گرو انقلاب دارند را تقویت کنیم.

جنتی به شورای حقوق بشر اشاره کرد و افزود: همین شورای حقوق بشر که مرتب علیه ما بیانیه می‌دهد در آن بسیاری از NGO‌ها هستند که هر وقت حقوق بشر می‌خواهد اطلاعیه‌ای بدهد گروه‌های معاند نظام در آن‌جا جمع می‌شوند و تاثیر خود را می‌گذارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024