جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.05.2015, 8:23


دویچه وله: ایالات متحده و هم‌پیمانان عربش در حوزه خلیج فارس قرار است هفته آینده در نشستی در واشنگتن با توافق بر سر تدابیر جدید امنیتی٬ زمینه مقابله با کنش‌های “نگران‌کننده و بی‌ثباتی‌آور ایران” در منطقه را فراهم کنند.

جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ روز جمعه (۱۸ اردیبهشت٬ ۸ مه) اعلام کرد هفته آینده واشنگتن میزبان نشستی با حضور هم‌پیمانان عرب این کشور در حوزه خلیج فارس خواهد بود تا آمریکا به موازات تلاش برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران که نگرانی‌های جدی در میان کشورهای عربی پدید آورده٬ به متحدان خود اطمینان دهد که با “توسعه‌طلبی‌های” ایران در منطقه مقابله خواهد کرد.

ایران و شیخ‌نشین‌های عربی در پی گسترش آتش جنگ در یمن و در شرایطی که بمب‌افکن‌های سعودی شیعیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی را در این کشور هدف قرار می‌دهند٬ بار دیگر در شرایطی تقابلی قرار گرفته‌اند. نگرانی اعراب حوزه خلیج فارس از گسترش نفوذ ایران و اقدامات این کشور در جهت بی‌ثباتی منطقه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ مقامات آمریکایی گفته‌اند که در نشست واشنگتن قرار است طرح ایجاد یک سیستم دفاع موشکی منطقه‌ای برای مقابله با موشک‌های ایران مطرح شود. به گفته آنها این طرح ممکن است با تعهدات امنیتی جدید٬ فروش تسلیحات بیشتر و برنامه‌ریزی برای چندین مانور نظامی مشترک همراه شود.

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا قرار است چهارشنبه هفته آینده با ملک سلمان٬ پادشاه عربستان در کاخ سفید دیدار کند و به نظر می‌رسد ایران یکی از موضوعات محوری گفت‌وگوهای آنها خواهد بود. به گفته سخنگوی کاخ سفید این دیدار در آستانه نشست مشترک آمریکا و رهبران شش کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس صورت خواهد گرفت.

جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ پس از حضور در مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در پاریس٬ میزبان همتایان خود از عربستان٬ کویت٬ امارات٬ قطر٬ عمان و بحرین بود و در همین نشست وزیران خارجه آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس٬ برنامه نشست هفته آینده در واشنگتن را تعیین کردند.

هراس اعراب حوزه خلیج فارس از توافق ایران و غرب

با نزدیک شدن به موعد دست‌یابی به توافق جامع میان قدرت‌های غربی و ایران به منظور پایان دادن به یک دهه بحران بر سر پرونده هسته‌ای٬ حالا رفع نگرانی‌های هم‌پیمانان عرب آمریکا پیرامون این توافق یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی دولت اوباما است.

جان کری در یک کنفرانس خبری گفت: «رئیس‌جمهور اوباما کاملا نگرانی‌های موجود را درک می‌کند و ما قصد داریم با تعیین تعهدات و به‌کارگیری ابتکارهای جدید٬ تفاهم امنیتی جدیدی میان آمریکا و هم‌پیمانانش در شورای همکاری خلیج فارس برقرار شود؛ تفاهمی که ما را به سطحی بالاتر از آنچه تا کنون در آن قرار داشتیم برساند.»

به گفته وزیر خارجه آمریکا «این جاده یک‌طرفه نیست؛ ما منافع متقابل و نیازهای مشترک داریم و باید برای تامین آنها تدابیر لازم را بیاندیشیم.» او گفت مطمئن است که نشست واشنگتن به طور چشمگیری قابلیت‌های طرفین را برای پاسخ‌گویی به نیازهای همه کسانی که آینده‌ای عاری از تروریسم می‌خواهند٬ تقویت خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024