جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.05.2015, 21:49


شهروند
صبا شعردوست- فرشید غضنفردوست

حضور محمود احمدی‌نژاد و سخنرانی‌اش در شهرستان بابل آنچنان خبرساز نبود که حضور فرماندار دولت یازدهم در پای سخنان رئیس‌جمهوری سابق خبر ساز شد. در گردهمایی ویژه‌ای که به مناسبت حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق در شهرستان بابل برگزار شد، بسیاری از مسئولان شهرستان بابل به‌ویژه رجب ملایی‌رئیسی، فرماندار حضور داشتند.

فعالان سیاسی شهر بابل در گفت‌وگویی با «شهروند» روایتی از پشت پرده چگونگی برگزاری این مراسم داشتند. مراسمی که با حضور بسیاری از مسئولان فرمانداری بابل ازجمله رجب ملایی‌رئیسی، فرماندار فعلی بابل و سیف‌الله علی‌نیا، رئیس شورای شهر بابل برگزار شد.

البته سایت دولت بهار، رسانه متبوع جریان احمدی‌نژاد هم در یک حاشیه‌نویسی از این مراسم از حضور برخی دیگر از مسئولان سابق و فعلی استان از جمله، حجت‌الاسلام ناصری و حسین نیازآذری نمایندگان فعلی بابل، جواد قناعت، استاندار گلستان در دولت دهم، مهدی سعادتی استاندار گیلان در دولت دهم، ‌هادی ابراهیمی، معاون سیاسی امنیتی استاندار در دولت دهم، سید عیسی‌هاشمی، معاون عمرانی استاندار در دولتهای نهم و دهم در مازندران خبر داد.

اگرچه این مراسم در ظاهر کاملا غیرتبلیغاتی، غیرانتخاباتی و مناسبتی به نظر می‌رسید، اما به‌هرحال حضور برخی از مقامات دولت فعلی در این مراسم برای فعالان سیاسی استان سوال‌برانگیز بود. یک منبع آگاه در گفت‌وگویی با روزنامه شهروند از همراهی‌های مهدی سعادتی در برگزاری این میتینگ خبر داد. مهدی سعادتی استاندار اسبق گیلان در دولت محمود احمدی‌نژاد بود. او در اسفند‌ماه‌ سال ۸۹ به این سمت منصوب شد و البته در شهریورماه ‌سال ۹۱ نیز از سمت خود عزل شد.

منابع آگاه به خبرنگار شهروند گفته‌اند که رایزنی‌های اولیه برای برگزاری چنین مراسمی در بابل از سوی مهدی سعادتی با استاندار مازندران در همایش استانداران بعد از انقلاب انجام شده است و ظرف 2 هفته مقدمات حضور رئیس دولت های نهم و دهم در بابل فراهم می‌شود. مقدماتی که با تبلیغات گسترده‌ای نظیر نصب بنر و بیلبوردهای بزرگ در سطح شهر انجام شد و درنهایت منجر به حضور جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰ نفر شد، اما چگونگی حضور این جمعیت در مسجد جامع بابل هم گویا کار چندان سختی نبوده است. منبع آگاه در این‌باره به «شهروند» گفت که روز برگزاری میتینگ، حامیان احمدی‌نژاد از روستاها و شهرهای شمال کشور تعدادي را با ماشین‌های شخصی و مینی‌بوس‌هایشان آورده بودند.

اگرچه اطرافیان احمدی‌نژاد تمام تلاششان را برای حضور حداکثری مازندرانی‌ها در این مراسم کرده بودند اما حضور در این مراسم برای همه چندان هم راحت نبوده است چراکه گویا به سفارش مسئولان استان، برخی خبرنگاران و عکاسان تنها با تحویل دوربین‌ها و موبایل‌های خود موفق به حضور در همایش شده بودند. از این جهت هیچ‌گونه عکسی که شاهد حضور مسئولان فعلی دولت تدبیر و امید باشد، منتشر نشد اما شاهدان عینی حضور آنها را قطعی و موثق اعلام کردند. حضور احمدی‌نژاد در بابل تنها به برگزاری یک میتینگ ختم نشد و به گفته منبع آگاه، احمدی‌نژاد پس از پایان مراسم به منزل سید عیسی‌هاشمی، معاون توسعه عمران دولت خود می‌رود. اگرچه همچنان در بابل خبرهایی مبنی بر غیرانتخاباتی بودن جلسه به گوش می‌رسد اما برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با «شهروند» انتخاباتی بودن این جلسه را تأیید می‌کنند و می‌گویند درباره انتخاب کاندیداهای انتخابات آینده مجلس دهم شورای اسلامی از بابل هم در این محفل و نشست خصوصی بحث‌هایی مطرح شده است.

به گفته این منبع آگاه، عیسی ‌هاشمی، عضو کنونی جبهه پایداری و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد است که برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی قرار است در لیست انتخاباتی حامیان احمدی‌نژاد دیده شود.

یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مازندران که در دولت اصلاحات نیز مسئولیتی در استانداری مازندران داشته است، در گفت‌وگو با «شهروند» گفت: «فعالان سیاسی گلایه‌ای از برگزاری این میتینگ ندارند اما گلایه آنها این است که چرا شرایط یکسانی برای دو طرف مهیا نیست و درحالی‌که نزدیکان احمدی‌نژاد به راحتی با همراهی و همکاری فرماندار می‌توانند میتینگ‌های سیاسی خود را برگزار کنند، تاکنون نسبت به برگزاری 5 برنامه سیاسی از سوی فعالان اصلاح‌طلب در استان مازندران کارشکنی شده است».

کارشکنی در فعالیت سیاسی نزدیکان دولت و جریانات سیاسی اصلاح‌طلب البته مسأله تازه‌ای نیست. در نشستی که معاون اول رئیس‌جمهوری، با فعالان حزب کارگزاران داشت، این مسأله به تفصیل مطرح شده بود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران گفته بود: خبرهایی که به ما می‌رسد این است که مخالفان دولت و وزرای پیشین به صورت جدی در اغلب استا‌ن‌ها مشغول فعالیت‌های انتخاباتی شده‌اند».

او همچنین گفته بود: «مخالفان دولت به صورت جدی به دنبال ایجاد نگرانی در بین نیروهای معتدل هستند. تهدیدات مختلفی صورت می‌گیرد. تلاش می‌شود نیروهای مردمی و معتدل شهرستان‌ها از کاندیداتوری رویگردان شوند. به آنها القا می‌شود که اگر در انتخابات کاندیدا شوند یا فعالیت‌های خود را آغاز کنند با آنها برخورد می‌شود. اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل و حامیان دولت توجه داشته باشند که نباید فریب این جوسازی‌ها را بخورند. باید مقاومت کرد.

در آن جلسه که بعدها آماج حملات سنگین گروه‌های سیاسی قرار گرفت غلامحسین کرباسچی هم اطلاعات مشابهی را با اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران و نیز مرد دوم کابینه یازدهم در میان گذاشت. او که اینک دبیرکلی کارگزاران سازندگی را برعهده دارد گفت: «برخی از مدیران دولتی در شهرستان‌ها هنوز دل در گروی دولت پیشین دارند و برای فعالیت نیروهای اصلاح‌طلب شهرستان‌ها مانع ایجاد می‌کنند. کرباسچی همچنین هشدار داد: اغلب نیروهای شهرستان‌ها برای انتخابات امسال نگران هستند. مدیران استانی با آنها همراهی نمی‌کنند. به همین خاطر به نظر می‌رسد که انتخابات سخت و جدی‌ای پیش‌ِرو خواهیم داشت.»

به گفته دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی «از همین الان در گزارش‌هایی که ما داریم و رصد می‌کنیم متوجه شده‌ایم رقیب با چراغ خاموش کارهای خود را آغاز کرده است. نیروهای دولت قبل فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند.» فارغ از مباحث سیاسی آنچه در این میان بیش از همه قابل توجه است دخالت یک مقام رسمی دولتی در روند تبلیغات انتخاباتی است. فرماندار یک شهرستان به‌عنوان مجری انتخابات در جلسه‌ای که شائبه تبلیغات انتخاباتی داشته حضور یافته و حالا این حضور به منزله تأیید جناح سیاسی برگزار‌کننده میتینگ انتخاباتی تعبیر می‌شود.

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «شرکت فرماندار یک شهرستان در میتینگ سیاسی تخلفی بارز است به این دلیل که این فرد برگزار‌کننده انتخابات است و باید نهایت بی‌طرفی را داشته باشد لذا جهت‌گیری سیاسی با سمتی که این فرد برعهده گرفته در تضاد قرار می‌گیرد».

اسفنانی همچنین می‌گوید: «رئیس هیأت اجرایی حق دخالت در امر انتخابات را ندارد و حتی نمی‌توان به این بهانه که برای دیدار با رئیس‌جمهوری سابق به این نشست رفته اقدام خود را توجیه کند زیرا فرماندار شهرستان دفتر دارد و هرکسی که با او کاری داشته باشد می‌تواند به دفتر فرمانداری مراجعه کند، کما این‌که فرمانداران ملاقات مردمی هم دارند.

نماینده مردم فریدن در مجلس گفت: اقدام فرماندار بابل حداقل شائبه خروج از بی‌طرفی دارد و مجلس می‌تواند به دلیل این تخلف از وزیر کشور سوال  یا حتی او را استیضاح کند.

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت  نیز در واکنش به اقدام فرماندار بابل و حضور وی در یک میتینگ سیاسی گفت: «شرح وظایف فرمانداران کاملاً روشن است و آنان باید بیش از همه به قوانین احترام بگذارند. او گفت: فرمانداران به دلیل مسئولیتی که در برگزاری انتخابات دارند نمی‌توانند جهت‌گیری سیاسی خود را به نمایش بگذارند زیرا بی‌طرفی آنان در موضوع انتخابات زیر سوال می‌رود».

در پایان سوالی که مطرح است این است که آیا حضور فرماندار  بابل در سخنرانی محمود احمدی‌نژاد با اطلاع استاندار و معاون امنیتی سیاسی‌اش بوده است یا اینکه فرماندار بابل به تشخیص خود تصمیم گرفته است در این گردهمایی حضور یابد؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024