پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.04.2015, 17:05


شهلا شرکت در صفحه خود در فیسبوک نوشت:

«آماده می‌شدیم که خبر انتشار دوازدهمین شمارۀ مجله را به خوانندگان بدهیم اما امروز، پیش از آنکه توقیف مجله به خودمان ابلاغ شود، طبق روالی که حالا در ایران سنت شده، خبر را در خبرگزاری‌های خاص خواندیم، آن هم در ساعتی که هنوز جلسۀ هیئت نظارت بر مطبوعات در جریان بود.

اتهام ما در این خبرها ترویج و توجیه ازدواج سفید مطرح شده است. عنوان «ازدواج سفید» اولین بار شهریور ۹۳ از زبان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در جامعه مطرح شد. بدیهی است هر خبری که در عرصۀ عمومی منتشر می‌شود بلافاصله مورد بررسی و نقد رسانه‌ها قرار می‌گیرد، چنان‌که بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخل با رویکردهای متنوع به این موضوع پرداختند. ما هم چنین کردیم، به‌خصوص که نیمی از مسئله به زنان مربوط بود. اما نه ترویج کردیم و نه توجیه، بلکه فقط توضیح دادیم و اتفاقاً تجربۀ ناموفق دختران و زنانی را در این زمینه منعکس کردیم که معتقد بودند این‌گونه روابط موجب تضییع حقوق زنان می‌شود.

دو تن از جامعه‌شناسان و کارشناسان امور اجتماعی برخورد تند و منفی با موضوع را سبب گریز جوانان از خانواده و سوق یافتن آنها به سمت روابط احساسی و نسنجیده و بدون پشتوانه دانستند. در بخش حقوقی مجله هم ابعاد حقوقی ازدواج سفید بررسی و هشدارهای لازم به زنان داده شد. این کل ماجرا بود.

اینها را به شما می‌گوییم اما هیچ‌کس قبل از توقیف از ما نپرسید که چه نوشته بودیم و چرا؟ کسی به ما فرصت شنیدن و حرف زدن و دفاع کردن نداد. هیچ‌کس به ما نگفت که یک موضوع را همه می‌توانند مطرح کنند ولی ما که تخصصی‌ترین مجلۀ زنان این سرزمینیم نمی‌توانیم. هیچ‌کس نمی‌داند که مسائل زنان این جامعه کجا باید مطرح شود.»

کاش قبل از توقیف، توضیح ما را می‌شنیدند

مدیر مسؤول ماهنامه «زنان امروز» ضمن تایید خبر توقیف این مجله، توضیح داد: در پی ترویج ازدواج سفید نبودیم؛ توجیه نکردیم بلکه نقد هم کردیم.

به گزارش ایسنا، شهلا شرکت درباره علت توقیف این ماهنامه توضیح داد: متاسفانه اولین بار بحث ازدواج سفید را خود وزارت کشور اعلام کرد؛ اگر قرار نبود این مساله رواج پیدا کند، پس چرا مطرح کردند. مجله‌ «زنان امروز» نیز که به زنان اختصاص دارد، به این موضوع که نیمی از آن مربوط به خانم‌هاست، پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه در شماره پنج ماهنامه «زنان امروز» فقط موضوع ازدواج سفید را تشریح کردیم، گفت: تشریح این موضوع کاملا بی‌طرفانه بود و در بخشی از گزارش هم از زبان کسانی که در این حوزه به این مشکل برخوردند، مصاحبه گرفته‌ایم و در نتیجه گفته‌ایم که در چنین ضابطه‌هایی حقوق زنان تضعیف می‌شود؛ بنابراین نمی‌دانم مشکلشان چه بوده است.

او تاکید کرد: در پی ترویج نبودیم، توجیه نکردیم، بلکه نقد هم کردیم.

شرکت در پایان این گفت‌وگو از انتشار خبر توقیف ماهنامه «زنان امروز» در رسانه‌ها، پیش از آنکه این خبر از سوی هیات نظارت به خود مجله ابلاغ شود، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه رسم است که برخی رسانه‌ها پیش از آنکه به نشریات ابلاغ شود، اخبار توقیف را منعکس می‌کنند. انتظار ما این بود خود ما را بخواهند و توضیح ما را بشنوند.

امیدوارم دوباره بتوانیم ادامه دهیم

شهلا شرکت، مدیر مسول و سردبیر مجله «زنان امروز» ساعاتی پس از انتشار خبر توقیف مجله به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «هنوز ابلاغیه‌ای به دست من نرسیده است و خبر توقیف شدن مجله‌ام را از خبرگزاری‌ها خواندم.»

خانم شرکت با اظهار اینکه طبق اخبار منتشر شده مجله زنان امروز لغو امتیاز نشده است به کمپین گفت: «با توجه به اینکه لغو امتیاز نشده و فقط توقیف شده است امیدوارم که در دادگاه بتوانم با توضیحاتم دادگاه را مجاب کنم و بتوانیم دوباره به کارمان ادامه دهیم.»

مجله زنان امروز در خردادماه ۱۳۹۳ فعالیت خود را شروع کرد و در آستانه انتشار یازدهمین شماره از مجله توقیف شد. پیش از این شهلا شرکت، مدیر مسول و سردبیر مجله مطرح «زنان» بود که پس از ۱۶ سال انتشار روز ۲۸ بهمن ماه ۱۳۸۶ لغو امتیاز و توقیف شد. خانم شرکت پس از تقریبا هفت سال و پیگیری‌های متعددش توانست مجوز نشریه دیگری به نام «زنان امروز» را دریافت کند.

شهلا شرکت با اظهار اینکه تاکنون پس از انتشار ۱۱ شماره هیچ تذکری از سوی مسولان نگرفته است به کمپین گفت: «ما تاکنون هیچ تذکری نگرفته بودیم. در خبر‌ها خوانده‌ام که موضوع توقیف به دلیل انتشار مطالب یک شماره از مجله در مورد ازدواج سپید بوده است. بهرحال باید تا زمان دادگاه صبر کنم. من همیشه امیدوار بودم این بار هم امیدوارم که همه چیز حل شود و دوباره بتوانیم کار را دوباره ادامه بدهیم.»

پنجمین شماره این مجله شامل پرونده‌ای از گزارش‌ها و گفتگو‌ها در مورد جنبه‌های مثبت و منفی پدیده «ازدواج سپید» در ایران بود. حکم توقیف زنان امروز تقریبا شش ماه پس از انتشار این شماره صادر شد.

با این حال خبرگزاری فارس دلیل توقیف این مجله را فرا‌تر از پرونده ازدواج سپید عنوان کرده و «عدم رعات حقوق زنان، پافشاری و اصرار بر طرح موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پرداختن به ازدواج سپید» را دلایل توقیف این نشریه دانسته است.

ازدواج سپید یا سفید، اصلاحی که در سال‌های اخیر در ایران باب شده در واقع زندگی مشترک بدون ازدواج و بدون خواندن صیغه عقد نکاح است. اتفاقی که بسیاری از جوانان ایرانی در سالهای اخیر از آن استقبال می‌کنند و بدون ازدواج با یکدیگر زندگی مشترکشان را زیر یک سقف شروع می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024