شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.04.2015, 6:44


شرق: یک روز مشهد، یک روز شیراز و حالا هم از تبریز خبر می‌رسد که هواداران احمدی‌نژاد، فعالیت انتخاباتی خود را به رهبری یکی از مدیران سابق دولت دهم آغاز کرده‌اند. این خبر را «شکور اکبرنژاد»، نماینده ادوار مجلس، به ایلنا گفته است. اکبرنژاد اضافه کرده است که به دلیل منابع مالی مناسب٬ آنها در برخی مکان‌های خاص طرفدارانی دارند که به‌همین‌دلیل به آنها رأی می‌دهند.

این نماینده پیشین مجلس توضیح بیشتری در این‌باره نداده و نگفته است که این فعالیت‌های انتخاباتی از چه زمانی و با ریاست چه‌کسی آغاز شده باوجود‌این خبرهای رسیده به «شرق» حاکی از آن است که «محمدرضا میرتاج‌الدینی» معاون پارلمانی دولت قبل، محوریت فعالیت‌های انتخاباتی هواداران محمود احمدی‌نژاد را در تبریز برعهده گرفته است.

میرتاج‌الدینی که هم‌اکنون سمت معاونت امور مجلس و استان‌های سازمان صداوسیما را برعهده دارد، قصد دارد در آینده نزدیک برای شرکت در انتخابات از این سمت کناره‌گیری کند. گرچه اصولگرایان تا به اینجا هنوز راهکار مناسبی را برای رسیدن به ائتلاف حداکثری پیدا نکرده‌اند اما دسته‌دسته و گروه‌گروه فعالیت‌های انتخاباتی خود را کلید زده‌اند. به‌طوری‌که پنجشنبه هفته گذشته اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری هم در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به دیدار پدر معنوی این جریان یعنی آیت‌الله مصباح‌یزدی رفتند؛ دیداری که آیت‌الله مصباح در آن درباره وحدت اصولگرایان، همچنان شرط‌وشروط‌های چند ماه قبل خود را گذاشته بود. از سخنان مصباح چنین بر می‌آید که او هنوز به وحدت و ائتلاف با سایر گروه‌های اصولگرایی رضایت نداده است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی در این جلسه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای وحدت اصولگرایان گفت: «چه‌بسا، در این راستا فردی در همفکری با گروه‌های دیگر به این نتیجه برسد که در برخی امور اشتباه کرده است؛ در این صورت باید آنچنان تسلیم حق باشد که اشتباه خود را پذیرفته و نه تنها لجبازی نکند، بلکه خدا را شکر کند که در اثر این ارتباط، اشتباهش را فهمیده است؛ چرا که تعصب بیجا و لجبازی از جمله دام‌های شیطان است. و اگر مطمئن شدیم که انتخاب ما درست بوده و دیگران اشتباه می‌کنند، باید آن را با روشی معقول به دیگران انتقال داد، نه به صورت تحکم‌آمیز».

اشاره آیت‌الله باید به تحرکات سه‌جانبه مؤتلفه، پایداری و ایثارگران باشد. این سه گروه به علاوه جبهه پیروان که در رأس آن باهنر قرار دارد، آمادگی خود را برای ایجاد ائتلاف اعلام کرده‌اند. با وجود این نشست‌ها اما آیت‌الله مصباح برای این وحدت سه‌جانبه هم شرط گذاشته است. او با بیان اینکه هر کجا انسان احتمال می‌دهد که ارتباط‌داشتن با دیگر گروه‌ها می‌تواند بیشتر سبب تحقق هدف الهی و تقویت نظام اسلامی شود، باید اقدام کند، ادامه داد: «همفکری با گروه‌های دیگر و بیان نظرات، کار بسیار مبارکی است؛ همفکری با کسانی که در اصول با ما مشترک‌اند، مفید است و شکی نیست که چنین همفکری و همسویی‌ای به نفع نظام اسلامی است و البته اگر لازم باشد باید هزینه آن را هم پرداخت». توصیه‌های آیت‌الله به پایداری‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که دولت نسبت به تحرکات مدیران سابق دولت‌های نهم و دهم که تنی چند از آنها هم هم‌اکنون در فهرست اعضای جبهه پایداری قرار دارند، هشدار داده است.

چرا که همین چند روز گذشته بود که خبر رسید ۶۰ نفر از مدیران دولت احمدی‌نژاد از جمله تمدن و کلهر در نشست انتخاباتی در شیراز دور هم جمع شده‌اند. اخبار شهر مشهد هم حکایت از آن دارد که طیف سعید جلیلی با همراهی برادرش فعالیت‌های انتخاباتی خود را کلید زده‌اند. این فعالیت‌ها تاکنون به‌قدری جدی بوده است که هم شهردار این شهر از نیروهای دولت قبل است و هم اعضای شورای شهر را پایداری‌های این شهر تشکیل داده‌اند. علاوه بر اینکه باقی‌مانده بخشی از نیروهای دولت قبل در ترکیب مدیریت استانی برخی شهرها از جمله شیراز، خطر جدی بازگشت تندروها را گوشزد می‌کند.

در این میان پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها فعالیت جدی‌تری را آغاز کرده‌اند و البته بخشی از آنها به‌نوعی از ائتلاف با نیروهای حامی قالیباف هم رسیده‌اند. مثل آنچه در مشهد روی داده است. اگرچه از تهران هم خبر می‌رسد که برخی از نیروهای حامی شهردار مشهدی پایتخت هم در تدارک ورود به انتخابات مجلس هستند. ایلنا برهمین‌اساس گزارش داده است که برکناری یا استعفای شهاب مرادی، روحانی نزدیک به قالیباف از سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، ممکن است برای حضور در رقابت‌های مجلس صورت گرفته باشد. به نظر می‌رسد که حامیان قالیباف به‌تنهایی وارد میدان رقابت نخواهند شد و در فهرست ائتلافی و احتمالا در ائتلاف با پایداری‌ها و سنتی‌ها پا به عرصه خواهند گذاشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024