پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.04.2015, 6:24


بی بی سی: وزیر خارجه ایران در مقاله‌ای که روز دوشنبه در ستون آزاد نیویورک تایمز منتشر شد، توافق صورت گرفته در سوئیس را این طور خلاصه می‌کند که ایران می‌خواهد شک و تردید‌ها درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش را برطرف کند تا در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شوند.

در میان سیاستمداران دو طرف در مورد تاریخ و شیوه برچیدن تحریم‌ها اختلاف‌نظرهای زیادی هست اما سرمایه‌گذاران آمریکایی که به نوشته روزنامه فایننشال تایمز روز پنجشنبه ناهارشان را در رستوران فرانسوی پریوه در خیابان فرشته تهران خوردند، احتمال می‌دهند تحریم‌ها خیلی زود‌تر از آنچه سیاستمداران حدس می‌زنند برداشته شود.

دو روزنامه نیویورک تایمز و فایننشال تایمز، روز دوشنبه از سفر یک گروه از سرمایه‌گذاران آمریکایی به ایران خبر دادند که با «ویزای توریستی و برای دیدار از ایران» به این سفر رفته‌اند.

به نوشته فاینشال تایمز پیش از این برخی از فعالان آمریکایی صنایع نفتی و کسانی که حوزه فعالیتشان در صنایع غذایی یا صنعت هوانوردی است، در اروپا یا کشورهای منطقه‌ با صاحبان سرمایه و صنایع ایرانی دیدار کرده‌اند، اما این اولین بار است که چنین نشستی در ایران برگزار می‌شود.

سفر گروه «توریست» ‌های آمریکایی را سازمان «روسای جوان» که شبکه‌ای از متخصصان کسب و کار در آمریکا است برنامه‌ریزی کرده است. دیک سایمون یکی از بنیان‌گذاران این سازمان به نیویورک تایمز گفته است که ما توریست هستیم اما بعضی از کسانی که اینجا هستند کسب و کارهای خیلی بزرگی را مدیریت می‌کنند.

به نوشته این روزنامه در میان کسانی که در گروه بازدیدکنندگان از ایران قرار دارند، مدیران صنایع بهداشت و بیمه و املاک هم حضور دارند. به گفته فاینشنال تایمز این نشست به دلیل پرهیز از بازرسی‌های امنیتی در یک رستوران صورت گرفته است.

کورش رزاقی که نیویورک تایمز او را یک مشاور تجاری برجسته توصیف کرده در این رستوران برای سرمایه‌گذاران ماجراجوی آمریکایی درباره فرصت‌های اقتصادی ایران صحبت کرده است.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات ایران برای این گروه یک گزارش آماری ارائه کرده و گفته که ایران در زمینه ارتباطات کشور پیشرفته‌ای است.

او برای این گروه آمریکایی از وجود اینترنت نسل سه و در حال توسعه بودن اینترنت نسل چهار و افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران گفته است.

کریستوفر شرودر یکی از سرمایه‌گذارانی که در این گروه حضور دارد می‌گوید با زن جوانی دیدار کرده که نسخه ایرانی آمازون و گروپان را مدیریت می‌کند. آقای شرودر می‌گوید آن‌ها در آینده جای مهمی خواهند داشت.

گروه گردشگران آمریکایی پس از سفر به شهر شیراز و دیدار آثار باستانی این شهر به قم و تهران هم رفته‌اند.

ند لامونت یک سیاستمدار پیشین که اکنون یک شرکت ارائه خدمات دیجیتال در ایالت کانتیکت دارد گفته است «اینجا همه ما را دوست دارند.»

او گفته در دیدارش با یک فرد روحانی در قم پرسیده پس چرا شعار مرگ بر آمریکا همچنان وجود دارد و او گفته که این شعار‌ها مربوط به دوران دیگری است و اینکه شما می‌بینید ایران تازه‌ای است.

یک دیپلمات غربی به فایننشال تایمز گفته که تجار و سرمایه‌گذاران آمریکایی باید تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ این کشور منتظر بمانند.

معاون وزیر بازرگانی آمریکا هم که در دوبی به سر می‌برد به روزنامه گلف‌نیوز گفته است که ورود شرکت‌های آمریکایی پس از رفع تحریم‌ها به ایران کاملا محتمل است اما تا آن وقت کارهای زیادی باید انجام شود. به گفته استفان سلیگ پیامدهای امنیتی پس از توافق از فرصت‌های بالقوه تجاری مهم‌ترند.

او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال می‌دهد شرکت‌های آمریکایی به ایران وارد شوند گفته که این کاملا ممکن است. «ما سال‌هاست با هم رابطه تجاری نداریم و برای بهبود روابط دو کشور باید کارهای زیادی انجام شود که برای کسب و کار واشنگتن هم مفید باشد.»

فایننشال تایمز و نیویورک تایمز دو روزنامه آمریکایی تنها رسانه‌هایی هستند که از نشست میان گروه آمریکایی با کارآفرینان ایرانی گزارش داده‌اند و هیچ کدام از رسانه‌های ایرانی گزارش مستقلی از این دیدار که به نوشته هر دو روزنامه در زمان برگزاری آن آهنگ «خوشحال» (happy) فارل ویلیامز هم پخش می‌شده، منتشر نکرده‌اند.

****

تجار آمریکایی در پارک لاله
شرق، نزهت امیرآبادیان

توماس اردبرینک، خبرنگار نیویورک‌تایمز در تهران، از سفر گروهی از سرمایه‌گذاران و تجار آمریکایی به ایران خبر داده است. بر اساس این گزارش، هفته گذشته یک گروه ۲۴نفره از تجار آمریکایی که همگی مدیران‌عامل‌ شرکت‌های تجاری و ثروتمند بودند، در قالب یک هیأت حقیقت‌یاب به ایران سفر کردند تا فرصت‌های تجاری ایران را بررسی کنند.

این روز‌ها، دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی تلاش می‌کنند به توافق جامعی درباره پرونده هسته‌ای ایران دست یابند. در آن‌سوی خط، تندروهای کنگره و سناتور‌های طرفدار رژیم اسرائیل پا در یک کفش کرده‌اند تا جلو توافق را بگیرند. در ایران هم دلواپسان و شعارسازان، بی‌توجه به شرایط زمانه و منافع ملی، همچنان شعار‌های ۳۰ سال گذشته را بازنویسی می‌کنند، اما بیرون از دنیای سیاست، در شهرهای ایران، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی، منتظرند با برداشته‌شدن تحریم‌ها، اندکی از فشار وارد بر صنعت و اقتصاد کاسته شود تا دوباره، چرخ زندگی، آن‌گونه که باید، بچرخد. در آن‌سو نیز بازرگانان و مدیران حوزه صنعت و اقتصاد غربی منتظرند تا بازار جدیدی برای کالا‌ها و فعالیت‌های خود بیابند.

گزارش توماس اردبرینک با این جمله آغاز می‌شود: «بیلبورد‌ها در ایران می‌گویند مرگ بر آمریکا، اما مقامات می‌گویند بیایید مذاکره کنیم». همین جمله، نماد تمام بیم‌وامیدهایی است که در روابط میان ایران و آمریکا وجود دارد. اردبرینک در گزارش خود نوشته است: مدیران آمریکایی توسط راهنمای جوانی که لباس‌های ورزشی مارک‌دار پوشیده در پیاده‌روهای باریک تهران - بزرگ‌ترین شهر ایران - قدم زدند؛ یعنی در پایتخت کشوری که قبلا ادعا شده بود «محور شرارت» است. مقصد آن‌ها یکی از لوکس‌ترین رستوران‌های تهران است. جایی که در آن، مقامات ایرانی و مشاوران اقتصادی، با آغوش باز از آن‌ها استقبال کردند و آهنگ «هپی» فارل ویلیامز از سیستم‌های صوتی پخش می‌شد.

«ند لامونت» یک کارآفرین در حوزه دیجیتال که قبلا نیز سیاست‌مدار بوده، در حالی یک لیوان آب‌هویج در دست دارد، می‌گوید: همه اینجا ما را دوست دارند. درست در زمانی که دولت اوباما و کنگره در حال جروبحث درباره جزئیات توافق هسته‌ای با ایران هستند، در هفته گذشته، یک گروه ۲۴نفره مدیران این کشور در سفری برای مأموریت حقیقت‌یاب وارد تهران شدند. دیک سیمون، یکی از پایه‌گذاران سازمان رؤسای جوان که شبکه‌ای از مدیران اقتصادی است، گفت: ما توریست هستیم؛ اما طبیعی است که بسیاری از کمپانی‌های ما پتانسیل و تمایل حضور در ایران را دارند، چون معاملات بسیار مهمی را رهبری می‌کنند.

شرکت‌های آمریکایی تا به امروز به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی که با هدف فشار بر برنامه هسته‌ای ایران وضع شده بود از تجارت با ایران منع شده بودند. این تحریم‌ها اغلب نقل‌وانتقالات مالی، کشتیرانی و بازار نفت ایران را هدف قرار داده است. با توجه به اینکه ایران و آمریکا در حال مذاکراتی هستند که در ‌‌نهایت منجر به لغو تحریم‌های تهران می‌شود، شرکت‌های آمریکایی امیدوارند بتوانند به فرصت‌های تجاری جدید در بازار ایران دست پیدا کنند.

دیدار از ایران توسط این گروه آمریکایی که شامل سرمایه‌گذاران و مدیران اجرائی فعال در حوزه وسیعی از صنایع، همچنین مدیران فعال در حوزه املاک و مستغلات، بیمه و خدمات درمانی هستند، توسط سازمان «رؤسای جوان» برگزار شده بود. سفر هفته گذشته این گروه، سومین سفر گروه‌های این‌چنینی به ایران بود. سیمون می‌گوید ما منتظر فرصت‌های جدید هستیم، چشم‌انداز تغییر در ایران بسیار جالب است.

سفر این گروه آمریکایی که از مدیران عامل شرکت‌های تجاری و سرمایه‌داران ماجراجو از یک‌سری شرکت‌های صنعتی، بیمه و بهداشت و درمان تشکیل شده بود، توسط اعضای سازمان رؤسای جوان ترتیب داده شده بود. زنان این گروه، همان‌طورکه لازم است در طول سفر، روسری بر سر کردند. این گروه، پیش از تهران به شهر قدیمی شیراز سفر کرده و تحت نظارت مراقبان دولتی، آثار باستانی اطراف شیراز را دیده‌اند و همچنین به شهر مذهبی قم رفته‌اند و در آنجا با یکی از علمای اصلاح‌طلب این شهر دیدار کردند که به آن‌ها گفت ایران در آستانه تغییر عمده است.

لامونت درباره این سفر گفت: ایرانی‌ها بسیار میهمان‌نواز هستند و نمی‌خواستند ما با مشکلی روبه‌رو شویم؛ اما ما برای گشت‌و‌گذار کاملا آزاد بودیم. او گفت: من در آنجا درباره شعار مرگ بر آمریکا که به صورت بیلبورد در بسیاری از مناطق کشور نصب شده‌اند پرسیدم؛ اما یک روحانی به من گفت این شعار در دوره‌ای متفاوت سر داده می‌شد. این ایران جدید است. لامونت گفت چنین پیام‌هایی امیدوار‌کننده و متفاوت است. روز پنجشنبه در رستورانی لوکس در تهران، کوروش رزاقی، مشاور برجسته اقتصادی در ایران و دیگر سخنرانان در مورد پتانسیل اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران آمریکایی سخن گفتند.

«نصرالله جهانگرد»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، برای مخاطبان در مورد ظرفیت‌های ایران صحبت کرد. جهانگرد به زبان انگلیسی گفت: «از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران ۴۰ میلیون نفر از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و شبکه‌های G3 و G4 به سرعت در ایران در حال توسعه است». بااین‌حال سؤالات زیادی درباره اقتصاد و نفوذ تندرو‌ها وجود دارد که پاسخ آن‌ها روشن نیست. از سال ۱۹۹۵، تحریم تاجران آمریکایی را از انجام کارهای اقتصادی در ایران منع کرده است؛ درحالی‌که ایران با داشتن یک طبقه متوسط قابل‌توجه، بازاری سودآور بالقوه برای شرکت‌های خارجی است. این امید وجود دارد که تفاهم هسته‌ای بتواند زمینه‌های آغاز روابط تجاری و سرمایه‌گذاری را در ایران ایجاد کند. سیمون گفت: حقیقت این است که درحال‌حاضر ما مجاز به آغاز این روابط نیستیم.

جنیفر آوافر بالدوک، یکی دیگر از اعضای گروه و مدیرعامل سابق در صنعت چاپ، گفت: آنچه من دریافتم این است که ایرانی‌ها خواهان ارتباط با جهان هستند. آن‌ها می‌خواهند رو به جلو حرکت کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024