جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.04.2015, 22:13


اعتماد / محمدحسین مهرزاد

سازوکار اجرایی و نهایی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات مجلس مشخص شد. اصلاح‌طلبان در فاصله حدود ۱۱ ماه به انتخابات مجلس فرمول و چگونگی ورود به انتخابات مجلس را با هدایت رهبران این جریان به دست آوردند و بر اساس آن به تعیین کاندیداهای حوزه‌های انتخابیه خواهند پرداخت.

بر اساس اخبار دریافتی «اعتماد» پس از توافق میان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی اصلاح‌طلبان ۱۲ چهره اصلاح‌طلب شورای راهبردی انتخابات را به ریاست سید عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات تشکیل داده‌اند. این ۱۲ نفر به همراه رابطین ملی در استان‌ها حلقه‌ای ۱۰۰ نفره را تشکیل می‌دهند.

اعضای شورا، با انتخاب علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات و چهره نزدیک به محمدرضا عارف، مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و سید محمود میرلوحی، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت کشور اصلاحات دبیرخانه این شورا را تشکیل داده‌اند. شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان متشکل از پنج کمیته خواهد بود.

بر اساس اطلاعات دریافتی در چارت این شورا زیرشاخه‌هایی تحت عنوان دبیرخانه، کمیته‌های اقشار و اصناف، احزاب، استان‌ها، نخبگان و رسانه تشکیل خواهد شد و پس از آن سخنگوی شورا با انتخاب اعضا معرفی خواهد شد.

تاکنون حضور حسین مرعشی، مرتضی حاجی، آذر منصوری، علی صوفی، عبدالله ناصری و یک عضو نزدیک به اعتماد ملی از شورای مشورتی و محسن رهامی، احمد حکیمی‌پور و حسین کمالی نیز از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این لیست ۱۲ نفره قطعی شده است.

شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان در نخستین گام اجرایی به تعیین «رابطین ملی» برای هر استان می‌پردازد. این رابطین ملی که به تناسب وسعت و جمعیت هر استان تعدادشان تعیین می‌شود به شناسایی فعالان حزبی، مدیران اجرایی سابق اصلاح‌طلب و چهره‌های موجه غیرحزبی می‌پردازند که تاکنون برای ۱۲ استان رابطین ملی تعیین شده و مشغول انجام فعالیت هستند.

تجمیع نیروهای شناسایی شده شورای اصلاح‌طلبان استان را مشخص می‌کند. احزابی که در استان‌ها نمایندگی دارند، می‌توانند نمایندگان خود را به رابطین معرفی کنند. همچنین مدیران اجرایی دولت‌های سازندگی و اصلاحات دیگر اعضای شورای استان خواهند بود که با کمک آن‌ها چهره‌های موجه اجتماعی و فرهنگی هر استان که الزاما حزبی نیستند نیز شناسایی و برای عضویت در شورا از آنان دعوت به عمل آورده می‌شود. با تشکیل شوراهای استانی فرآیند انتخاب نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان در هر استان آغاز می‌شود.

آن‌طور که برخی منابع نزدیک به شورای مشورتی به «اعتماد» گفته‌اند فرآیند انتخاب نامزد‌ها کاملا دموکراتیک بوده و بعد از جمع‌بندی اعضا افراد مورد تایید به رای گذاشته می‌شوند تا نامزدهای هر حوزه انتخابیه تعیین شود.

در این مرحله شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان به صورت ایجابی ورودی ندارد اما در صورتی که اعضای شورای اصلاح‌طلبان استان درخواست داشته باشند در فرآیند رای‌گیری برای انتخاب نامزد‌ها یا حل و فصل اختلاف نظر‌های احتمالی رابطین استانی به موضوع ورود کرده و مسائل را پیش می‌برند.

مرحله پایانی این گام معرفی نامزدهای هر حوزه انتخابیه توسط رابطین ملی به شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان است که در ‌‌نهایت با تایید شورا افراد به عنوان نامزد اصلی مورد حمایت اصلاح‌طلبان مشخص می‌شوند.

چرا شورای راهبردی تشکیل شد؟

پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری برخی چهره‌های اصلاح‌طلب کارویژه شورای مشورتی را تمام شده می‌دانستند و پیشنهاد انحلال آن را مطرح کردند اما با اجماع عمومی اصلاح‌طلبان سراسر کشور خواست آن‌ها مبنی بر ادامه فعالیت شورای مشورتی به رهبران اصلاحات منتقل شد و آنان پذیرفتند تا شورای مشورتی فعالیت‌های خود را ادامه دهد. پس از این تصمیم با افزایش اعضای شورای مشورتی به بیش از ۸۰ نفر، کمیته‌های مختلف اعم از اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مجددا تشکیل و برآوردهای آنان از وضعیت عمومی کشور در اختیار اعضای شورای مشورتی قرار گرفت. در پایان سال ۹۳ شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر اساس وظیفه‌ای که برای خود تعریف کرده بود فعالیت‌های انتخاباتی را آغاز و کمیته انتخابات را تشکیل داد.

در این شرایط فضاسازی برخی مخالفان اصلاحات به سمت و سوی القای اختلاف میان شورای هماهنگی و شورای مشورتی رفت. برای جلوگیری از پیروزی این استراتژی رقیب در آستانه سال جدید پیشنهاد تشکیل شورایی مرکب از اعضای هر دو شورای هماهنگی و مشورتی مطرح و مورد قبول رهبران اصلاحات و اعضای دو شورا قرار گرفت. با این توافق اصلاح‌طلبان سال جدید را آغاز کردند و طی دو هفته گذشته موفق شدند سازوکار اجرایی آن را نیز تدوین کنند.

این البته سازوکاری است که از سال ۷۶ اصلاح‌طلبان آن را تدوین کردند و در هر دوره انتخابات که امکان حضور برایشان مقدور بود آن را به‌روزرسانی کردند. حضور احزاب اصلاح‌طلب و تعیین شورایی که منتخبان احزاب آن را تشکیل می‌دادند در ‌‌نهایت منجر به شکل‌گیری ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان می‌شد اما این موضوع با ایجاد محدودیت‌هایی برای برخی احزاب اصلاح‌طلب با چالش جدی مواجه شد. از سویی اعضای دو حزب تاثیرگذار اصلاح‌طلب جمعی از شناخته‌شده‌ترین فعالان سیاسی این جریان بودند و از سوی دیگر امکان اعلام رسمی عضویت حزب آنان در ستاد انتخاباتی می‌سر نبود. به همین دلیل تغییراتی در چگونگی تشکیل ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان به وجود آمد که تشکیل شورای مشورتی نخستین گام آن بود. با موفقیت این شورا در انتخابات ریاست‌جمهوری و خواست اصلاح‌طلبان سراسر کشور با ادامه حیات شورا سازوکار جدیدی تحت عنوان شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان تشکیل شد.

نقش شورای راهبردی

آنچه از اطلاعات به دست آمده می‌توان تحلیل کرد، این است که شورای راهبردی‌‌ همان طور که از نامش مشخص است، قرار نیست فعالیت اجرایی داشته باشد. این شورا صرفا نقش سیاستگذاری داشته و به هدایت امور اجرایی می‌پردازد. به همین دلیل شورای راهبردی بدون انجام فعالیت‌های اجرایی تنها به تشکیل جلسات، تحلیل داده‌ها از سراسر کشور و تعیین راهبردهای انتخاباتی است.

اصلاح‌طلبان امیدوارند در فاصله کمتر از ۱۱ ماه تا انتخابات مجلس با سازوکار طراحی شده به شناسایی و تایید نامزدهای اصلاح‌طلب حوزه‌های انتخابیه بپردازند. پس از گام‌هایی نظیر رهبری واحد و انسجام درونی این سومین گام بلند اصلاح‌طلبان برای دستیابی به اکثریت کرسی‌های مجلس است. این در شرایطی است که رقیب اصولگرای آنان تلاش می‌کند در گام اول بحران رهبری را با سه ضلعی دبیران کل جامعتین و آیت‌الله مصباح حل و فصل کند تا پس از آن انسجام و ائتلاف درونی را به دست آورد. به نظر می‌رسد تا اینجا، اصلاح‌طلبان فاصله خود را با رقیب افزایش داده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024