پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.04.2015, 9:57

بیانیه اتحاد جمهوریخواهان ایران در باره توافق لوزان


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
توافق لوزان، دیپلماسی واقعگرا به جای ماجراجویی بی‌سرانجام!

توافق لوزان بین دولت جمهوری اسلامی ایران و گروه کشورهای پنج به علاوه یک، گام تعیین کننده‌ای در جهت پایان دادن به مناقشه اتمی بیش از یک دهه اخیر بر سر برنامه اتمی ایران است. مذاکرات فشرده و طولانی یک سال و نیم گذشته بین دولت روحانی و شش قدرت مهم جهان برای رفع اختلافات و پایان دادن به تحریم‌ها و تهدیدهای نظامی، با این توافق به مرحله‌ای رسیده است که می‌توان امیدوار بود طی ماه‌های آینده تا پایان مهلت تعیین شده در ماه ژوئن، ۱۱ تیر ماه سال جاری، توافق نهائی عملی شود و مناقشه بر سر پرونده هسته‌ای ایران برای همیشه بسته شده، سایه تهدید، تحریم و جنگ محو گردد و عصر جدیدی از مناسبات بین المللی با کشورمان آغاز گردد.

روشن است که رسیدن به توافق نهایی و تضمین اجرای آن از سوی طرفین در ماه‌های آینده با تنش هایی‌ از سوی راست‌ها و محافظه کاران افراطی در ایران و کنگره آمریکا مواجه خواهد شد. به همین دلیل لازم است که تمامی نیروهای ترقی‌ خواه و اصلاح طلب در ایران و خارج از ایران در حمایت از این توافق و در رفع تحریم‌ها دست به دست همدیگر داده و از مقامات ایرانی بخواهند که به وعده خود در گشایش فضای اجتماعی و آزادی همه زندانیان سیاسی و احترام به حقوق شهروندی نیز عمل کنند.

توافق هسته‌ای نشان داد که دیپلماسی و مذاکره تنها راه حل اختلافات، حفظ منافع کشور و تامین امنیت آن است. موفقیت لوزان حاصل فاصله گرفتن دیپلماسی کشور ما از شعارپردازی‌های خودفریبانه «سیاست خارجی تهاجمی»، است که شاخصه آن بی‌توجهی به مناسبات متقابل بین دولت‌ها و ملت‌ها، تاکید بر ادامه شعارهای «مرگ بر» علیه این یا آن کشور، بی‌اعتنائی به نهادهای بین المللی، «ورق پاره» خواندن قطعنامه‌های سازمان ملل، و «دشمن» تراشی‌های بی‌پایه و اساس در مناسبات بین المللی بوده است. این رویکرد وارونه که بعد از بی‌اعتنائی دولت وقت ایالات متحده آمریکا به تلاش‌های دولت اصلاح طلب آقای خاتمی برای حل بحران، بر سیاست خارجی کشور و در مذاکرات اتمی مسلط شد، هنوز هم از طرف محافل قدرتمند نظامی و امنیتی تبلیغ می‌شود.

اتحاد جمهوریخواهان ایران با استقبال از توافق لوزان، این موفقیت را به طرفین مذاکره در لوزان به خصوص آقایان جان کری و محمدجواد ظریف، که علیرغم مخالفت‌ها در هر دو کشور ایالات متحده آمریکا، ایران و نیز منطقه، با حوصله و صرف وقت، امکان چنین توافقی را فراهم نمودند، تبریک می‌گوید. ما امیدواریم که توافق نهائی برای همیشه به بحران اتمی خاتمه دهد. مناسبات مبتنی بر احترام و دوستی میان ملت‌ها و کشور‌ها را جایگزین تحریم و تهدید سازد و کشور ما با فاصله گرفتن از سیاست خارجی تنش زا، نقش و جایگاه واقعی و شایسته خود را در تحولات منطقه و جهان بازیابد.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۴ فروردین ۱۳۹۴ – ۳ آوریل ۲۰۱۵



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024