جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.04.2015, 7:10


پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴

مذاکرات هسته‌ای لوزان وارد دومین روز پس از ضرب الاجل ۳۱ مارس شد با این همه٬ هنوز طرفین بر سر چارچوب توافق سیاسی به تفاهم نرسیده‌اند. خبرگزاری‌ها می‌گویند به رغم پایان یافتن مهلت از پیش تعیین شده برای دست‌یابی به توافق میان ایران و ۱+۵ چاره‌ای جز تمدید دوباره ضرب‌الاجل باقی نمانده است، زیرا به نوشته رویترز طرف‌های حاضر در لوزان نمی‌خواهند دست خالی به کشورهای خود برگردند.

جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ برای دومین بار پرواز بازگشت خود از لوزان را به تعویق انداخته است. لوران فابیوس٬ وزیر امور خارجه فرانسه که به کشورش بازگشته بود نیمه شب چهارشنبه پس از بازگشت دوباره به لوزان به خبرنگاران گفت، تنها چند گام با خط پایان فاصله داریم، اما همین چند گام پایانی بسیار سخت است.

جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ در کنار همتایان خود دست‌کم تا صبح پنج‌شنبه در لوزان خواهد ماند تا به ادامه مذاکرات حساس با مقامات ایرانی بپردازد. ماری هارف٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «مذاکرات رو به پیش‌رفت است اما هنوز تفاهم سیاسی حاصل نشده است. بنابراین٬ جان کری دست کم تا نخستین ساعات بامداد پنج‌شنبه در محل برگزاری مذاکرات خواهد ماند تا گفت‌وگوها ادامه یابد.»

مذاکرات در روز ساعت ۹ صبح پنخشبه از سر گرفته شد. هنوز مشخص نیست که آیا امروز پیشرفت در دو سه موضوع باقیمانده حاصل خواهد شد یا نه. عراقچی گفته است: تا هر زمانی نیاز داشته باشد مذاکرات ادامه خواهد یافت.

کدام طرف باید اراده سیاسی نشان دهد؟

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید رز چهارشنبه گفت، آمریکا به پایان مذاکره با ایران با هدف رسیدن به توافقی سیاسی در مورد ظرفیت‌های اتمی جمهوری اسلامی رسیده است. او به خبرنگاران در واشنگتن گفت، با توجه به زمان صرف‌شده بر روی مباحث، تلاش‌ها به‌زودی به پایان می‌رسد. او در عین‌حال تاکید کرد: «زمان آن فرا رسیده که ایران تصمیم‌هایی بگیرد.»

محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران در آخرین اظهار نظر رسمی خود توپ را به زمین طرف مقابل انداخت و گفت: «توافق و فشار نمی‌توانند هم‌زمان صورت گیرند٬ بنابراین دوستان ما باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند محترمانه با ایران رفتار کنند یا این‌که به اعمال فشار ادامه دهند.»

ظریف با گفتن این که پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد تصریح کرد: «اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است.» وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «کارها به این دلیل که به جزئیات رسیده بسیار دشوار است. امیدواریم که پیشرفتی حاصل شود.»

به گفته او، در حال حاضر مذاکرات نه بین دو هیأت بلکه بین چندین هیأت در جریان است و آنها هم از نظر حقوقی و هم از نظر سیاسی با هم در حال گفت‌وگو هستند و به همین دلیل کارها مقداری پیچیده‌تر است.» او یادآور شد: «این پیچیدگی هم در بحث توافق بین ایران و کشورها وجود دارد و هم در توافق داخلی بین گروه ۱+۵.»


پیشرفت‌های‌ چشمگیر

خبرگزاری رویترز پیش از ظهر روز پنجشنبه به نقل از محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گزارش داد که «پیشرفت‌های چشمگیری» در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ به دست آمده است.

این گزارش می‌گوید پیشرفت‌های چشمگیری در مذاکرات حاصل شده است اما برای دستیابی به توافق، به گفت‌وگوهای بیشتری نیاز است. ظریف هم‌چنین افزود که به‌رغم این پیشرفت‌ها هنوز توافقی درباره «راه حل‌ها» حاصل نشده است.


اوباما و بررسی ۳ گزینه در صورت شکست مذاکرات

یک روزنامه آمریکایی از بررسی گزینه‌های احتمالی آمریکا در برابر ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از به نقل از وال استریت ژورنال، کاخ سفید بررسی گزینه‌های احتمالی در برابر ایران در صورت شکست مذاکرات را آغاز کرده است.

در گزارش این روزنامه نزدیک به جمهوریخواهان ادعا شده است که گزینه‌های که کاخ سفید در صورت شکست مذاکرات مورد بررسی قرار می‌دهد شامل تشدید تحریم‌ها، اقدام نظامی و تمدید مذاکرات است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024