جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.03.2015, 9:15


بی بی سی: عملیات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن ادامه دارد و مقامات سعودی از کمک و حمایت سایر کشورها، به خصوص نیروی دریایی مصر قدردانی کرده‌اند. همزمان، رئیس جمهوری ترکیه ضمن حمایت از حمله ائتلاف به یمن، از ایران خواسته است از یمن “خارج شود.”

حملات هوایی کشورهای عضو ائتلاف علیه نیروهای حوثی و متحدان آنان در یمن در روز جمعه، ٧ فروردین (٢٧ مارس) ادامه داشته و منابع خبری از خسارت به مواضع حوثی‌ها و همچنین تلفات غیرنظامی این حملات خبر داده‌اند.

همزمان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، ضمن حمایت از عملیات ائتلاف در یمن و وعده کمک تدارکاتی احتمالی به این عملیات، ایران را به مداخله در امور یمن متهم کرده و از جمهوری اسلامی و «تروریست‌ها» خواسته است از یمن خارج شوند. وی گفته که ایران «در صدد تسلط بر خاورمیانه است» و افزوده است که حکومت ایران باید درک کند که «چنین وضعیتی تحمل نخواهد شد» و باید نیروهای خود را از «یمن، سوریه و عراق» خارج کند.

قرار است آقای اردوغان در آینده نزدیک از ایران دیدن کند و مقامات ترکیه گفته‌اند در این برنامه تغییر نداده‌اند.

عملیات هوایی ائتلاف از ساعات اولیه روز پنجشنبه آغاز شده و به گفته مقامات سعودی، یکصد هواپیمای متعلق به نیروی هوایی عربستان، سی هواپیما از نیروی هوایی امارات، پانزده هواپیما از کویت و بحرین و ده هواپیما از قطر به انجام این عملیات اختصاص یافته‌اند. به گفته مقامات سعودی، نیروی هوایی اردن، مراکش و سودان و همچنین نیروی دریایی مصر و پاکستان آمادگی خود را برای مشارکت در این جنگ اعلام داشته‌اند.

منابع سعودی گفته‌اند که چند فروند کشتی متعلق به نیروی دریایی مصر به منظور تامین امنیت خطوط کشتیرانی به منطقه اعزام شده‌اند اما برخی ناظران معتقدند که یکی از ماموریت‌های این کشتی ها جلوگیری از حمل کمک‌های نظامی به خصوص از سوی ایران برای شورشیان مخالف دولت یمن است. در عین حال، خبرگزاری مصری “خاورمیانه” به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور تاکید کرده که مصر در نظر ندارد در عملیات زمینی احتمالی در یمن شرکت کند.

در مورد هدف ها و دامنه عملیات ائتلاف به رهبری عربستان در یمن نظرات متفاوتی ابراز شده است.

ریاض یاسین، وزیر امور خارجه یمن در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که در صورت توقف پیشروی نیروهای حوثی به سوی مناطق جنوبی یمن و شهر عدن، حملات هوایی ائتلاف متوقف خواهد شد. آقای یاسین که برای شرکت در اجلاس اتحادیه عرب در قاهره به سر می‌برد، افزوده است که احتمال توقف عملیات جنگی “طی روزها و حتی ساعات آینده” وجود دارد.

وزیر خارجه یمن گفته است که دولت آن کشور از دخالت نظامی خارجی خرسند نیست اما درخواست کمک از خارج به دلیل “عملیات تجاوزکارانه” حوثی‌ها ضرورت یافته است. وی بار دیگر ایران را به حمایت مستقیم از شورشیان حوثی متهم کرده است.

در مقابل، سخنگوی نیروهای ائتلاف گفته است که عملیات جاری “تا زمانی که لازم باشد” ادامه خواهد یافت هر چند تاکید کرده که در حال حاضر، در نظر نیست واحدهای زمینی به یمن اعزام شوند. سفیر سعودی در آمریکا نیز گفته است که هدف ائتلاف، بازگرداندن دولت قانونی و مشروع یمن به قدرت است و در این راستا “به هر اقدام لازم” دست خواهد زد.

روز گذشته، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، وارد عربستان سعودی شد. منصور هادی در سال ٢٠١٢ به ریاست جمهوری یمن انتخاب شد اما در سپتامبر سال گذشته و پس از تصرف صنعا، پایتخت، توسط شورشیان حوثی، سرانجام ناگزیر شد به عدن در جنوب یمن بگریزد. در روزهای اخیر، گزارش‌هایی از حملات نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق و متحد جدید حوثی‌ها، به واحدهای نظامی وفادار به دولت و همچنین پیشروی چند هزار تن از افراد مسلح حوثی به سوی عدن و فرار رئیس جمهوری از این شهر انتشار یافته بود.

مقامات ایرانی ضمن محکوم کردن عملیات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن، هرگونه دخالتی در جنگ داخلی آن کشور را تکذیب کرده‌اند.

با توجه به شرایط منطقه و خصومت حکومت روحانیون شیعه در ایران با حکومت خاندان سلطنتی وهابی در عربستان، برخی ناظران نگران بروز درگیری‌های فرقه‌ای در منطقه هستند.

واکنش ظریف به اظهارات اردوغان

وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات اردوغان گفت: کسانی که با سیاست‌های بلند پروازانه، خسارات جبران‌ناپذیری به‌بار آورده‌اند، از ظرفیت‌های موجود برای هم‌گرایی در منطقه استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر رییس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: ما برای روابط استراتژیک خود با ترکیه در زمینه‌های مختلف اهمیت و احترام زیادی قایل هستیم. در شرایط فعلی باید تلاش تمامی کشورها در جهت استقرار ثبات و جلوگیری از گسترش ناامنی در منطقه باشد.

او افزود: کسانی که با اشتباهات استراتژیک و سیاست‌های بلند پروازانه خود، خسارات جبران‌ناپذیری به‌بار آورده‌اند، بهتر است با اتخاذ سیاست‌های مسوولانه از ظرفیت‌های موجود جهت ایجاد آرامش و هم‌گرایی در منطقه استفاده کنند.

وزیر خارجه ایران افزود: ایران آمادگی دارد تا با مشارکت تمامی برادران خود در منطقه، گفت‌وگوی میان گروه‌های مختلف یمنی را جهت حفظ یکپارچگی و بازگشت ثبات و امنیت به آن کشور تسهیل کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024