جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.03.2015, 9:20


مقام‌های انتظامی ایران می‌گویند چهارشنبه‌سوری آرامی را پشت سر گذاشته‌اند، با این‌حال در حوادث آخرین چهارشنبه سال بیش از ۴۲۰ نفر مصدوم، ۳ نفر کشته و ۲۲ مورد قطع عضو گزارش شده و آمار آسیب دیدگان همچنان رو به افزایش است.

سردار حسین ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران گفته است که پایتخت کشور در شب چهارشنبه آخر سال ۱۳۹۳، آرامش استثنایی را سپری کرد. به گفته او آمار حوادث و تلفات اورژانس و آتش نشانی تهران نیز از کاهش قابل توجه سوانح حکایت دارد.

به گفته فرمانده انتظامی تهران شمار تخریب اماکن عمومی نیز بسیار اندک بوده و تنها شیشه‌های یک بانک در شرق تهران شکسته شد که عوامل این کار توسط نیروهای پلیس تهران دستگیر شدند.

سردار ساجدی‌نیا، شمار دستگیرشدگان شب چهارشنبه‌سوری را “بسیار اندک” توصیف کرد و گفت: تعداد خودروهای توقیفی و تخلفات خودرویی نیز نسبت به سال‌های گذشته با کاهشی چشمگیر همراه بود.

با این‌حال مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور می‌گوید در چهارشنبه آخر سال امسال، ۴۲۱ نفر مصدوم و ۳ نفر نیز کشته شدند. همچنین حال ۴ مصدوم بسیار وخیم است و ۲۲ مورد نیز قطع عضو گزارش شده است.

به گفته سخنگوی اورژانس کشور ۴ نفر از مصدومان چهارشنبه سوری در بخش ICU بیمارستان‌ها بستری شده و وضعیت آنها وخیم است. ۳ نفر از این مصدومان در تهران و یک نفر در شهر گنبد بستری هستند.

مجتبی خالدی به خبرنگاران گفت: تا این لحظه ۲۲ مورد قطع عضو که بیشتر مچ دست و انگشتان بوده گزارش شده است. تعداد این مصدومین در شهرهای ارومیه، کرج، رشت و تهران بیشتر از شهرهای دیگر بوده است. بنابه این گزارش در شهرهای گنبد و کرج دو تن از شهروندان از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند.

علاوه براین در میان حادثه‌دیدگان چهارشنبه آخر سال سه نفر در شهرهای ورامین، تهران و کرج جان خود را از دست داده‌اند. آمار اعلام‌شده از سوی سخنگوی اورژانس کشور تا نخستین ساعات صبح روز چهارشنبه ۲۷ اسفند ثبت شده‌اند. خبرگزاری فارس گزارش داده آمار آسیب دیدگان همچنان رو به افزایش است.

به گفته سخنگوی اورژانس کشور، دست و چشم بیشترین عضوهایی بوده‌اند که در حادثه چهارشنبه سوری امسال آسیب دیده‌اند.

در میان حادثه‌دیدگان یک پسربچه ۲ ساله جوان‌ترین و یک زن ۷۰ ساله مسن‌ترین مصدومان بوده‌اند. سخنگوی اورژانس کشور هشدار داده که هنوز مواد محترقه در دست مردم وجود دارد و در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که آمار مصدومان از این تعداد نیز بیشتر شود.

تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در سال گذشته ۴۴۱ نفر و ۳ کشته بود.

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که شامگاه آخرین سه‌شنبه سال برگزار می‌‌شود و پیش‌درآمد نوروز و جشن‌های سال نو است. برافروختن آتش بر روی هیزم و روشن‌کردن فشفشه، از رسوم جاافتاده در جشن چهارشنبه‌سوری است. مخالفت اسلام‌گرایان حاکم در ایران با جشن‌های ملی و باستانی ایرانیان، مراسم چهارشنبه‌سوری را به مراسمی پر حادثه در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران تبدیل کرده است



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024