شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.03.2015, 10:37


نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حالی که دولت اسرائیل به نقض متعدد قطعنامه‌های سازمان ملل و جنایت علیه بشریت متهم است؛ در یک سخنرانی که در آن از موضعی طلبکارانه می‌خواست به سران جهان «درس تاریخ» بدهد، با تحریف آشکار تاریخ؛ به ملت ایران توهین کرد و با یک تهمت بزرگ آن‌ها را به دشمنی دیرینه با یهودیان و یهودستیزی متهم ساخت.

وی سخنان اصلی‌اش را با عباراتی مملو از ابهام و تقطیع عمدی و تحریف تاریخ آغاز کرد و گفت: «ما ملت کهنی هستیم. ما تاریخ حدود چهار هزار ساله داریم. بسیاری از قبایل به صورت مکرر تلاش کرده‌اند تا ملت یهودی را نابود کنند. فردا شب در تعطیلات یهودی «پوریم»، ما کتاب «استر» را می‌خوانیم. ما درباره یک فرد قدرتمند پارسی به نام‌هامان می‌خوانیم که دسیسه چینی کرده بود تا ملت یهود را حدود دو هزار و پانصد سال پیش نابود کند. اما یک زن شجاع یهودی به نام ملکه استر این دسیسه را فاش کرد و حق دفاع را برای یهودیان به دست آورد تا آن‌ها بتوانند از خودشان درمقابل دشمنانشان دفاع کند. این دسیسه خنثی شد و مردم ما نجات یافتند. درحال حاضر نیز یهودیان با تلاش دیگری از جانب یک حاکم مستبد دیگر فارسی مواجه‌اند که می‌خواهد ما را نابود کند. وی رهبر عالی ایران آیت‌الله خامنه‌ای است.»

نتانیاهو با مرتبط کردن به اصطلاح دو فرد «قدرتمند پارسی» (‌هامان و خامنه‌ای) این حس را به مخاطب خود و افکار عمومی جهانیان القا می‌کرد که ایرانی‌ها از دور دست‌های تاریخ تا کنون به دنبال یهودکشی بوده‌اند. وی به سان یک سیاستمدار بی‌اصول همه چیز حتی تاریخ یک ملت را دستمایه جدال‌های سیاسی روزمره‌اش قرار داد و در پی آن بود تا با اشاره به نزاع کنونی سیاسی‌اش با حکومت ایران به اتهام تلاش برای نابودی یهودیان، برای این امر ریشه تاریخی بتراشد و آن را امری پر سابقه در میان ایرانیان جلوه دهد. اما آنچه در کشاکش این نزاع سیاسی به مسلخ رفت هویت یک ملت بزرگ با تحریف تاریخ آن‌ها و نیز توهین به ملت بزرگ و مهربان و می‌ه‌مان دوست ایرانی بود.

آنچه نتانیاهو بدان استناد کرد بخشی از داستان استر (همسر یهودی یکی از پادشاهان قدیم ایران که جانشین ملکه قبلی ایران شده بود) است که در بخشی از کتاب مقدس یهودیان آمده است. جدا از اینکه این داستان امری عمدتا اسطوره‌ای است و مستند مستقل تاریخی به جز کتاب مقدس یهودیان ندارد، اما در همین داستان تاریخی در کتاب مقدس یهودیان توضیح داده شده که استر ملکه پادشاه ایرانی پس از آنکه از توطئه یکی از مقامات دربار (‌هامان که گویا نخست وزیر شاه بوده) برای کشتن یهودیان مطلع می‌شود، توسط عموی خود (مردخای) که وی نیز یکی از مشاوران بزرگ پادشاه است (و گویا مورد حسادت‌هامان قرار داشته) راهنمایی می‌شود که با در میان گذاشتن این توطئه با پادشاه (و آشکار کردن دین خود برای شاه که تا آن هنگام آشکار نکرده بود) از خطری که یهودیان را تهدید می‌کند، جلوگیری کند. بدین ترتیب پادشاه ایران از این تهدید آگاه شده و مانع از اجرای آن می‌گردد. و به عکس فرمان اعدام آن مقام دربار (‌هامان) و خانواده‌اش را صادر می‌کند و به یهودیان اجازه می‌دهد وی و خانواده و متحدانش در رابطه با توطئه قتل یهودیان را به قتل برسانند.

کتاب مقدس یهودیان در ادامه این داستان تاریخی مدعی است که یهودیان نه تنها از توطئه مرگ و قتل نجات یافتند بلکه به عکس هفتاد و هفت هزار نفر از مخالفانشان را که قصد کشتن آن‌ها را داشتند به قتل رساندند. بر همین اساس هر ساله سالروز این نجات از توطئه قتل را جشن می‌گیرند (جشن پوریم)

جدا از جنبه اسطوره‌ای این داستان و اعداد اغراق شده‌ای چون کشتار هفتاد و هفت هزار نفر توسط یهودیان (و جدا از اینکه برخی دیگر از مفسران سیاست زده به طور عکس و در مقابل نتانیاهو گفته‌اند که قتل عام هفتاد و هفت هزار ایرانی توسط یهودیان یک هولوکاست ایرانی بوده! و دلیل اقدام‌هامان برای مجازات یهودیان نیز اقدامات توطئه گرانه ایشان بوده است!)؛ اما آنچه در روایت تحریف شده و بریده بریده نخست وزیر اسرائیل از این داستان کتاب مقدس یهودیان در برابر افکار عمومی و در مقابل گوش و چشم می‌لون‌ها بیننده شبکه‌های تلویزیونی سانسور می‌شود این است که در‌‌ همان حکایت مورد استناد وی:

- اولا ملکه ایران یک زن یهودی است که حتی پس از آشکار کردن دین خود برای پادشاه هم چنان مورد حمایت وی است؛
- ثانیا یکی از مشاوران بزرگ و حتی مورد حسادت واقع شده توسط نخست وزیر شاه؛ یک فرد یهودی است؛
- و ثالثا فرمان مرگ توطئه گران علیه یهودیان نیز توسط خود پادشاه ایران و در دفاع از یهودیان صادر می‌شود تا آنجا که اجازه قتل (و کشتار) مردم سرزمین خود را به نفع یهودیان می‌دهد و آن‌ها حتی هفتاد و هفت هزار نفر از ایرانی‌ها را می‌کشند و او نه تنها اقدامی در دفاع از آن‌ها نمی‌کند بلکه حمایت‌اش از یهودیان آن چنان شدید است که اجازه می‌دهد آن‌ها ده فرزند‌هامان را پس از مرگ هم بدار بیاویزند و کار قتل و کشتار مخالفان یهودیان را تا روزهای بعد نیز ادامه دهند. این‌ها همه جمله به جمله متن کتاب استر در عهد عتیق است.

برخورد گزینشی نتانیاهو با این داستان، دروغ و تحریف آشکاری همانند بسیاری از دروغ‌ها و تحریف‌های دیگر او در این سخنرانی بود که حاوی توهین و تهمت به ملت بزرگ ایران است.

یهودیان و بسیاری از روشنفکران و اهل فرهنگ در جهان می‌دانند که ایرانیان همواره با یهودیان نگاهی پرمهر و زندگی مسالمت آمیزی داشته‌اند و از آن‌ها در برابرظلم و ستم‌هایی که بر ایشان می‌شده دفاع و حمایت و مراقبت کرده‌اند.

داستان کورش پادشاه بزرگ ایرانی و نجات یهودیان در بابل و کمک و همراهی مادی و معنوی به آن‌ها برای بازگشت به سرزمین خود و تجدید بنای معبد مقدسشان یکی از معروف‌ترین نمونه‌هایی از این نوع برخورد ایرانیان با یهودیان است که بار‌ها توسط خود آن‌ها نیز بیان شده است.

همان طور که در تاریخ معاصر نیز ایرانیان حداقل برای بار سوم (پس از برخورد نجات بخش کوروش با یهودیان بابل و اسطوره استر) از یهودیان تحت ستم نازی‌ها در جنگ جهانی دوم در خاک خود پذیرایی کرده و آن‌ها را از خطر مرگ و گرسنکی و بیماری‌های خطرناک نجات داده‌اند. مستندات تاریخی فراوانی از منابع خود یهودیان در هر سه مورد یاد شده وجود دارد.

بدین ترتیب نه تنها در ایران قبل از اسلام بلکه در ایران بعد از اسلام نیز یهودیان درآرامش و آسایش زندگی کرده‌اند. بالا‌تر آنکه همه آشنایان با تاریخ می‌دانند که بنا به منابع تاریخی خود یهودیان، همیشه امن‌ترین نقاط برای زندگی آنان حوزه تمدن اسلامی و کشورهای مسلمان نشین به خصوص در دوره‌های طولانی که یهودستیزی در اروپا رواج داشته؛ بوده است. تنها پس از تشکیل دولت اسرائیل است که روابط مسلمانان و یهودیان در برخی از مناطق دستخوش اصطکاک و تلاطم می‌شود. اینک نیز آقای نتانیاهو می‌تواند از طرف دولت و یا حداکثر ملت اسرائیل سخن بگوید و نه از سوی همه مردم یهود جهان! ضمن اینکه در این رابطه نیز سخن نخست وزیر دولتی که بزرگ‌ترین زراد خانه هسته‌ای منطقه را در اختیار دارد چندان جدی گرفته نخواهد شد.‌‌ همان طور که سخنان فریبکارانه و جنگ افروزانه نتانیاهو در سال‌های اخیر مورد نقد جدی بسیاری از روشنفکران وسیاستمداران جهان حتی در درون جامعه اسرائیل (و برخی نهادهای امنیتی دولت اسرائیل!) قرار گرفته است.

در پایان کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور ضمن محکوم کردن توهین و تهمت آشکار نتانیاهو به تاریخ و ملت ایران خواهان عذرخواهی وی از مردم بزرگ و انسان دوست ایران است.

کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور
بیستم اسفند ماه ۱۳۹۳



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024