سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.03.2015, 7:00


هفدهمین اجلاسیه چهارمین دور مجلس خبرگان رهبری به منظور برگزاری انتخابات ریاست خبرگان رهبری برگزار شد.

به گزارش رسانه‌های ایران انتخاب رئیس مجلس خبرگان به دور دوم کشیده شد. کاندیداهای دور اول، محمد یزدی، هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی و مومن بودند که هاشمی شاهرودی به علت تعدد کاندیداها انصراف داد و به دلیل به حد نصاب نرسیدن آراء انتخابات به دور دوم کشیده شد.

یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نائب رئیس پیشین مجلس خبرگان رهبری است.

بنابر گزارش‌ها، در این دوره از انتخابات هیئت رئیسه علاوه بر محمد یزدی،  هاشمی رفسنجانی نیز نامزد ریاست مجلس خبرگان بود. این دو نامزد به ترتیب ۴۷ و ۲۴ رای آوردند.

حاشیه‌های اجلاس خبرگان رهبری

جلسه اول هفدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست هاشمی شاهرودی، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری آغاز شد.

به گزارش ایسنا، تا پیش از ساعت ۸:۳۰  که جلسه آغاز شد ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در جلسه حاضر بودند.

محمود هاشمی شاهرودی در جایگاه ریاست و  محمد یزدی، احمد خاتمی و  دری نجف‌آبادی در جایگاه هیأت رئیسه نشسته بودند و عکسی از مرحوم مهدوی کنی رئیس درگذشته مجلس خبرگان شاهرودی قرار داشت.

رأس ساعت ۲۳: ۸  حسن روحانی به همراه برادرش حسین فریدون که دستیار ویژه رییس‌جمهور است، وارد جلسه شد و روی صندلی شماره ۶ نشست. پس از چند ثانیه نیز  اکبر هاشمی رفسنجانی وارد مجلس شد و محمود علوی وزیر اطلاعات که در کنار روحانی نشسته بود جای خود را به هاشمی رفسنجانی داد تا او روی صندلی شماره ۷ خبرگان بنشیند.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و امامی کاشانی رأس ساعت ۳۰: ۸ دقیقه وارد جلسه شدند. جلسه در ساعت ۳۰: ۸ با قرائت قرآن توسط کریم منصوری آغاز شد و پس از آن هاشمی شاهرودی نطق پیش از دستور جلسه را ایراد کرد.

محمدتقی مصباح یزدی، محمدعلی موحدی کرمانی و عباس واعظ طبسی از جمله نمایندگانی بودند که پس از ساعت ۳۰: ۸ در حین نطق شاهرودی وارد سالن اجلاس خبرگان رهبری شدند.

پس از نطق‌های پیش از دستور، انتخاب هیأت رئیسه جدید مجلس خبرگان رهبری در دستور جلسه قرار گیرد. همچنین قرار است در جلسه امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گزارشی را از مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان خبرگان رهبری ارائه دهد.

در انتخابات هیات رییسه نیز آیت‌الله محمد یزدی به ریاست مجلس خبرگان رهبری رسید.

به گزارش ایسنا، در اجلاسیه هفدهم مجلس خبرگان رهبری،  محمد یزدی با اخذ ۴۷ رای از ۷۳ رای توانست ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده بگیرد.

این انتخابات به دور دوم کشیده شد. کاندیداهای دور اول، محمد یزدی، هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی و مومن بودند که هاشمی شاهرودی به علت تعدد کاندیداها انصراف داد و به دلیل به حد نصاب نرسیدن آراء انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در دور دوم این انتخابات  یزدی با ۴۷ رای ۷۳ رای به ریاست خبرگان رسید و سایر آرای ماخوذه را اکبر هاشمی رفسنجانی رقیب یزدی از آن خود کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024