پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.03.2015, 0:20


«باراک اوباما»، رییس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «در کاهش اختلافات پیشرفت داشته‌ایم.» او در این گفت‌وگو افزوده: «گمان می‌کنم عادلانه باشد اگر بگوییم که در مذاکره هسته‌ای ایران نوعی فوریت وجود دارد، زیرا این مذاکره‌ها نزدیک به یک‌‌سال است که ادامه یافته‌اند. خبر خوب این است که ایران مفاد توافقنامه را در مدت برگزاری مذاکره‌ها رعایت کرده است. می‌دانیم که در خاک ایران چه می‌گذرد و می‌دانیم که برنامه هسته‌ای خود را گسترش نداده‌اند. بنابراین در جریان این گفت‌وگو‌ها چیزی از دست نداده‌ایم.»

اوباما گفت: «اعضای گروه ١+٥ و ایران تا ٢٤مارس فرصت دارند تا به یک‌توافق برسند. آمریکا تمایل دارد ببیند ایران دیگر انگیزه‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد، اما به ایران اجازه می‌دهد اورانیوم را برای اهداف صلح‌آمیز، غنی‌سازی کند.»

رییس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: «در فرصت یک‌ماهه باقی‌مانده، می‌توانیم مشخص کنیم که دولت ایران یک‌توافق فوق‌العاده منطقی را می‌پذیرد و اینکه ادعای خود را مبنی‌بر برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز اثبات کند. اگر در نظام ایران شفاف‌سازی کاملی صورت گیرد و بتوان تایید کرد که به‌دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیستند، آنگاه بنا‌بر گفت‌وگوهای انجام‌شده می‌توان به توافق مورد‌نظر رسید. اما لازمه این امر آن است که ایران شرط‌ها و محدودیت‌های تایید برنامه را که تاکنون برای دادن جواب به آن مثبت تمایلی نشان نداده‌اند، بپذیرد.»

اوباما تصریح کرد: «اگر توافقی در کار نباشد و اگر نتوان تایید کرد که ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست و اینکه ثابت شود در خلال گفت‌وگو‌ها ایران از فرصت استفاده کرده و با تقلب برای اقدام‌های خود وقت خریده است، از مذاکرات خارج می‌شویم.»

باراک اوباما تاکید کرد: «از طرف دیگر در مذاکره‌ها دیگر مساله فناوری مطرح نیست، بلکه مساله اصلی اراده سیاسی ایران است.» رییس‌جمهور آمریکا گفت: «هر توافقی باید به قدرت‌های غربی اجازه راستی‌آزمایی را بدهد که بر اساس آن تهران به‌سوی دستیابی به سلاح اتمی حرکت نمی‌کند.»

ظریف: احتمال ارجاع توافق اتمی به شورای امنیت

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است که توافق احتمالی قدرت‌های جهانی و ایران بر سر برنامه اتمی این کشور «در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد مورد تأیید قرار می‌گیرد و در نتیجه به یک توافق بین‌المللی و الزام آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود».

آقای ظریف در گفت و گو با هفته نامه صدا در پاسخ به این سئوال که آیا توافق احتمالی به صورت یک معاهده بین المللی امضاء خواهد شد، گفت: «من به شورای امنیت و نقشی که آن نهاد می تواند در این زمینه ایفاء کند اشاره کردم».

با این حال آقای ظریف از ارائه توضیح بیشتر در این مورد خودداری کرده و گفته است: «من یک دیدگاه دارم اما این دیدگاه باید مورد تأیید همه اعضای تیم مذاکره کننده قرار گیرد».

وزیر امور خارجه ایران در این گفت و گو در مورد به نتیجه رسیدن مذاکره با قدرت های جهانی ابراز امیدواری کرده و گفته است که احتمال موفقیت مذاکرات را بیشتر از احتمال شکست می‌داند.

سعید محمودی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه استکهلم به بی‌بی‌سی فارسی گفت اگر موضوع ارجاع توافق به شورای امنیت عملی شود، امری کم سابقه و «راه حلی هوشمندانه» خواهد بود.

به گفته آقای محمودی، یکی از نگرانی‌ها این بود که حتی در صورت حصول توافق، کنگره آمریکا یا مثلا پارلمان کانادا ممکن است در مقابل لغو تحریم ها مقاومت کنند، اما در صورت تصویب قطعنامه در شورای امنیت، همه پارلمان ها و دولت ها موظف به اجرای آن خواهند بود.

پرونده مذاکرات در لوزان بسته خواهد شد

قرار است آخرین دور مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق جامع هفته آینده در شهر لوزان سوییس برگزار شود.

این مذاکرات آخرین دور گفت‌وگوها در سال ۹۳ خواهد بود که احتمال می رود دو طرف بتوانند در آن به یک چارچوب کلی از توافق دست یابند.

با وجود اینکه از سوی رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام شده است که پیشرفت‌های فنی در مذاکرات صورت گرفته و مسائل فنی- هسته‌ای رفع شده است، مقامات آمریکایی تاکید دارند که با وجود پیشرفت صورت گرفته در مذاکرات هنوز اختلاف‌هایی به لحاظ فنی و سیاسی باقی است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در آخرین اظهارنظرهای خود اعلام کرده است مدت زمان توافق جامع و راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در طول اجرای قرارداد همچنان مورد اختلاف است.

وزیر خارجه آمریکا در سخنان اخیرش بر اینکه ایران باید تصمیمات سیاسی مهم بگیرد تاکید کرده است. با این حال مقامات ایرانی نیز در نقطه مقابل اعلام کرده‌اند که طرف مقابل به ویژه آمریکا باید از خود اراده سیاسی جدی برای رسیدن به توافق نشان دهد.

مقامات هر دو طرف مذاکرات هفته آینده و نیز مذاکراتی که احتمالا تا پایان مارس برگزار خواهد شد را سرنوشت‌ساز و مهم ارزیابی کرده‌اند.

در همین چارچوب و در ادامه رایزنی‌های مقامات ایرانی با آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است روز دوشنبه ۱۸ اسفند مذاکرات فنی ایران و آژانس به سرپرستی ترو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس در امور پارلمان‌ها و رضا نجفی نماینده ایران در آژانس در تهران برگزار شود. این مذاکرات برای رفع ابهام از پاسخ‌های ایران به دو موضوع باقیمانده از مرحله سوم همکاری‌های ایران و آژانس است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024