شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 06.03.2015, 19:25


بی بی سی: عفو بین‌الملل، از نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر، اجرای مجازات مردی را که به تاوان اسیدپاشی و کور کردن چشم مرد دیگری، از سوی قوه قضاییه ایران به قصاص و کور شدن چشم محکوم شده بود، «اقدامی بی‌رحمانه» توصیف کرد که «زبان از بیانش قاصر است».

در بیانیه عفو بین‌الملل، اجرای این حکم «اقدامی نفرت‌انگیز» از سوی قوه قضاییه ایران توصیف و محکوم شده است.

این مرد، متهم بود که در سال ۸۸ با پاشیدن اسید به صورت یک مرد دیگر، باعث کور شدن او شده است. براساس گزارش‌ها، حکم قصاص، روز سه‌شنبه، دوازدهم اسفند، اجرا شد که در جریان آن، مرد محکوم به جبران جرمی که مرتکب شده بود، کور شد.

تاکنون، قوه قضائیه ایران به جزئیات و چگونگی اجرای این حکم اشاره‌ای نکرده است. فردی که قصاص شده، به پرداخت دیه و ۱۰ سال حبس هم محکوم شده است.

پیش از این گزارش شده بود که چنین احکامی به دلیل نگرانی از اجرای دقیق آن و مطابقتش با میزان خسارت ناشی از جرم ارتکابی اجرا نمی‌شود.

رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل، می‌گوید که اجرای این حکم «نشان‌دهنده خشونت مطلق در دستگاه قضایی ایران است و نشان می‌دهد که مقام‌های ایران به شکلی تکان‌دهنده، مبانی انسانی را نادیده می‌گیرند. کور کردن همچون سنگسار، قطع عضو و شلاق، گونه‌ای از تنبیه بدنی است که طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است و چنین مجازات‌هایی در هیچ شرایطی نباید اعمال شوند.»

عفو بین‌الملل اضافه کرده است که ایران «پیش از برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حکم اعدام سامان نسیم، یک زندانی کرد و شش زندانی کرد سنی دیگر را که در دادگاه‌هایی غیرمنصفانه محاکمه شده بودند، اجرا کرده و آتنا فرقدانی، یک زندانی دیگر را به سلول انفرادی انداخته است و اکنون، با اجرای این مجازات هولناک نشان می‌دهد که ادعای اصلاحات و حقوق بشر در ایران چقدر توخالی است.»

جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، پیش از این گفته بود که غربی‌ها با قصاص مشکل دارند در حالی که «قصاص به نوعی از حقوق افراد جامعه دفاع می‌کند».

او گفته بود که غربی‌ها «معتقدند که اعدام موجب کاهش جرائم نمی‌شود، در حالی که ایران می‌گوید بستگی دارد این حکم در کجا اجرا شود».

همچنین گزارش شده است که اجرای حکم مجازات مرد دیگری که به کور شدن و کر شدن محکوم شده و قرار بود حکم قصاصش روز دوازدهم اسفند اجرا شود، تا فروردین ماه به تاخیر افتاده است.

عفو بین‌الملل از مقام‌های ایران خواسته‌ است که هر چه سریع‌تر اجرای این «مجازات‌های هولناک» را پایان دهند و مجرمان را مطابق معیارهای بین‌المللی مجازات کنند.

این سازمان همچنین از مقام‌های ایرانی خواست که کارزاری را برای آموزش اجتماعی به منظور پیشگیری از رفتارهایی خشونت‌آمیز مثل اسیدپاشی به راه بیندازند و اطمینان حاصل کنند که کسانی که از چنین خشونت‌هایی جان به در می‌برند، به درمان‌های موثر، از جمله روانکاو و امکانات توانبخشی پزشکی دسترسی دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024