پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.03.2015, 11:30

کانون مدافعان حقوق بشر:


کانون مدافعان حقوق بشر در پی اعدام شش زندانی در زندان رجایی‌شهر با غیر قانونی و ناعادلانه دانستن این احکام، آن‌را ثابت‌کننده بی‌کفایتی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در اجرای عدالت دانست.

حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، هادی حسینی و صدیق محمدی- شش زندانی اهل سنت و کرد- سحرگاه 13 اسفند 1393 در زندان رجایی شهر اعدام شدند.

برخی فعالان مدنی شب قبل از اعدام با تشدید اقدام‌های خود، تلاش کردند تا مسئولان امر را متقاعد سازند که مانع اجرای این اعدام‌ها شوند. نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر یکی از این افراد بود که سه‌شنبه شب با حضور در بین خانواده‌های این افراد، برای توقف اجرای احکام اعدام تلاش کرد. محمد نوری‌زاد- فعال فرهنگی- نیز در این جمع حاضر بود.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن اطلاعیه مطبوعاتی کانون مدافعان حقوق بشر که در تاریخ ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۳ منتشر شده، به شرح زیر است:

هم‌وطنان گرامی

سحرگاه چهارشنبه، ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۳ یک‌بار دیگر ثابت شد که قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، قادر به اجرای عدالت نیست.

در این روز شش نفر به‌نام‌های حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، هادی حسینی و صدیق محمدی اعدام شدند. اتهام آنان طبق کیفرخواست، محاربه و اقدام علیه امنیت ملی بوده است. برخی از آنان نیز متهم به مشارکت در قتل ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری بودند. اما نکته قابل تأسف آن بود که براساس اخبار موجود، این متهمان هنگام قتل ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، در زندان بوده و طبیعتاً نمی‌توانستند مشارکتی در قتل فرد مذکور داشته باشند.

پس تنها دلیل مجرمیت در پرونده این افراد، اقرار‌های متهمان مبنی بر عضویت در یکی از گروه‌های مخالف حکومت شد. اما آنان بارها در محضر دادگاه و به طرق دیگر، اعلام کرده بودند که اقرارشان بر اثر شکنجه‌های شدید و نگهداری طولانی مدت در سلول انفرادی بوده است.

با این‌وجود، با فرض آنکه اقرارهای مندرج در پرونده این افراد، صحت داشته باشد، طبق قانون «مجازات اسلامی جدید» که از اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ لازم‌الاجرا شده است می بایستی حکم صادره نقض و مجازاتی حداکثر چند سال حبس به آنان تعلق می‌گرفت. در حقیقت با اجرای قانون مجازات اسلامی جدید، می بایستی این افراد - با توجه به تاریخ بازداشت و زندانی بودن‌شان - از زندان آزاد می‌شدند. هرچند آنان از یک دادرسی عادلانه محروم بودند.

به این ترتیب با اجرای این اعدام‌ها، بی‌عدالتی دیگری در پرونده قوه قضاییه ثبت شد.

کانون مدافعان حقوق بشر با تسلیت به کلیه هموطنان و به ویژه خانواده داغدار اعدام‌شدگان، یک‌بار دیگر بر اصلاح قوه قضاییه تاکید کرده و یادآور می‌شود که متأسفانه این قوه بازیچه دست مأموران امینتی شده است.

از همین‌رو کانون مدافعان حقوق بشر، اعدام غیرقانونی و ناعادلانه شش زندانی کرد اهل سنت در زندان رجایی‌شهر را اثبات‌کننده بی‌کفایتی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در اجرای عدالت می‌داند.

شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر
۱۳ اسفند ۱۳۹۳



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024