پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.03.2015, 5:39


دکتر محمد مصدق نخست وزیر ملی و محبوب ایران، پس از کودتای ننگین و بیگانه ساخته ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به محاکمه کشیده شدو به زندان افتاد و تا پایان عمر، درحبس خانگی به سربرد و سر انجام در روز ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ در سن ۸۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

او در سراسر زندگی خود در راه آزادی و استقلال ایران مبارزه کرد و در طی سال‌ها مبارزه خود از هیچگونه تلاش و کوششی در راه آرمان‌های آزادیخواهانه و استقلال طلبانه خود باز نه ایستاد و بارها تا حد نثار کردن جان خود پیش رفت. و به همین جهت دکتر مصدق به حق نمادی از آزادی واستقلال ایران شناخته می‌شود.

او در آبان ماه ۱۳۲۸ برای نیل به اهداف والای خود سازمان جبهه ملی ایران را بنیان گذاشت و با مبارزه‌ای که برای تحقق انتخابات آزاد آغاز کرد، توانست به همراه چند تن از یارانش به مجلس شانزدهم شورای ملی راه یابد و در همان مجلس بود که با تلاشی سخت و نفس‌گیر موفق شد قانون ملی شدن نفت را به تصویب برساند.

او در اردیبهشت ۱۳۳۰  وقتی برای اجرای قانون ملی شدن نفت پست نخست وزیری را قبول کرد، برنامه دولت خودرا در دو جمله خلاصه نمود اول اجرای قانون ملی شدن نفت و دوم اصلاح قانون انتخابات. او باکمال هوشیاری و خردمندی اهداف استقلال طلبانه و آزادیخواهانه خود را در همین دو ماده برنامه دولت ملی گنجانید.

او با اجرای قانون ملی شدن نفت می‌خواست بساط استعمار مکار انگلیس را که در تمام شئون کشور ما پنجه انداخته بود برچیند و استقلال از بین رفته ایران را بازسازی کند و با اصلاح قانون انتخابات درصدد بود که از اعمال نفوذ بیگانگان و ایادی داخلی آنها در امر انتخابات جلوگیری نموده و از طریق انتخابات آزاد حاکمیت ملی مردم ایران را محقق سازد.

راستی و صداقت، فداکاری و شجاعت، ادب و نزاکت، پاک دستی و امانت، پایبندی به قانون و عدالت، اعتقاد عمیق به آزادی و استقلال، ساده زیستی و دوری جستن از خودنمائی و خودمحوری از مشخصات بارز شخصیت مصدق بود و او با این ویژگی‌ها و طرز تفکر مکتبی را ابداع کرد که باید از آن به عنوان مکتب مصدق نام برد. آموزه‌های این مکتب باید برای پیروان واقعی این بزرگ مرد تاریخ ایران الگوی رفتارها و کردارها باشد.

جبهه ملی ایران در چهل و هشتمین سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق،‌ یاد او را گرامی می‌دارد. و تاسف شدید خودرا از عملکرد حاکمیت جمهوری اسلامی نسبت به در حصر نگاهداشتن آرامگاه دکتر مصدق و جلوگیری از حضور مردم بر سر مزار او در سالروز درگذشت آن مرد بزرگ ابراز می نماید.

حاکمیت جمهوری اسلامی که همواره در صحنه بین‌المللی، آمریکا را به علت دخالت در کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و برکناری دولت ملی مصدق مورد سرزنش قرار داده و محکوم می‌کند، هیچگاه توضیح نمی‌دهد که چرا در داخل کشور از ادای احترام ملت نسبت به این نماد آزادی و استقلال ایران ممانعت به عمل می‌آورد و چرا پیروان و معتقدان به راه مصدق را زیر سنگین ترین فشارها و تهاجمات و محدودیت‌ها قرار می‌دهد؟

تــهران – جــبـهه ملـــی ایـــران
چهاردهم اسفند 1393



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024