جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.02.2015, 10:28


حسین فریدون دستیار رئیس‌جمهوری و علی اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی  از سوی ایران و وزیر انرژی آمریکا از سوی دولت این کشور به مذاکرات هسته‌ای پیوسته‌اند.

دومین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا با حضور مسئولان عالی انرژی اتمی دو کشور و هیأت‌های مذاکره‌کننده عصر روز گذشته از سر گرفته شد. گفت‌وگوهای سیاسی و کارشناسی معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا روز جمعه در ژنو آغاز شد. این مذاکرات پشت درهای بسته و در مجموع ۵ ساعت به طول انجامید.

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکر‌کننده هسته‌ای ایران روز جمعه بیان کرد: مذاکرات به مراحل جزیی رسیده است. سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران روز نخست مذاکره با آمریکا و اروپا را «مثبت و جدی» توصیف کرد و گفت: به دنبال نوآوری و تحول در نحوه مذاکرات هستیم تا کارها سرعت گیرد.

به گزارش ایرنا، وی که در عین مثبت و جدی ارزیابی کردن روز نخست مذاکره با معاون وزیر خارجه آمریکا وندی شرمن و هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی گفت: البته این بدان معنی نیست که پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم، اما بحث‌ها نزدیک و فشرده دنبال می‌شود.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایرانی که در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر در ژنو از رسیدن مذاکرات به «جزییات» خبر داد و گفت: پس از یک‌سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات در شرایطی هستیم که باید وارد جزییات شویم به‌ویژه این‌که قصد ما این است که در توافق نهایی کلیات و جزییات یکپارچه باشد، به همین دلیل مجبور هستیم که وارد همه جزییات در همه موضوعات و مراحل شویم. عراقچی افزود: این شرایط ایجاب می‌کند که مذاکرات فشرده و به صورت طولانی برگزار شود ضمن آن‌که توافق دومرحله‌ای نخواهیم داشت.

مذاکرات عالی فنی ایران و آمریکا با ریاست صالحی -مونیز در ژنو

علاوه بر مذاکرات هسته‌ای که با حضور تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا درجریان است، مذاکراتی نیز در حوزه فنی میان آمریکا در جریان است. مذاکرات عالی فنی با حضور علی‌اکبرصالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا انجام می‌شود. این نخستین‌بار است که مذاکره فنی هسته‌ای با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و مذاکره‌کننده آمریکا به موازات مذاکرات هسته‌ای سیاسی در یک زمان و یک مکان انجام می‌شود. البته در این نشست سید عباس‌عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، وندی شرمن، فرد شماره ٣ وزارت خارجه آمریکا و کارشناسان دو کشور نیز حضور خواهند داشت. قرار است در این نشست موضوعات فنی مذاکرات ایران و ١+٥ مطرح شود.

مذاکرات ایران، آمریکا و اروپا در سطح معاونان امروز با ورود وزیران خارجه دو کشور به سوئیس این مذاکرات در قالب هیأت‌های کامل ادامه خواهد یافت. قرار است ساعت ١١به وقت محلی - ١٣ و ٣٠ به وقت تهران- محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به همراه هیأتی وارد ژنو شود. جان کری پیش از ژنو توقفی درلندن خواهد داشت و با فیلیپ‌هاموند وزیر خارجه انگلیس درباره وضع هسته‌ای ایران و نا آرامی‌های اوکراین گفت و گو خواهد کرد. او نیز روز یکشنبه در ژنو خواهد بود.

علاوه بر آنچه گذشت، ذکر رخداد مهم دیگر این دور مذاکرات، پیوستن حسین فریدون رئیس‌تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به روند مذاکرات بود. حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری روز به جمع مذاکره‌کنندگان ایران در ژنو پیوست. محمدعلی حسینی مدیرکل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، علت حضور فریدون در ژنو را «انجام مشورت‌ها و هماهنگ‌های لازم در طول مذاکرات فعلی» عنوان کرد.

کری: اگر ایران شرایط را نپذیرد آمریکا حاضر به ترک مذاکرات اتمی است

چند هفته مانده به مهلت مقرر برای رسیدن به توافق اولیه بر سر برنامه اتمی ایران، جان کری وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اگر تهران با شرایط لازم برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی موافقت نکند آمریکا حاضر است مذاکرات را ترک کند.

آقای کری که قرار است روز یکشنبه در ژنو با جواد ظریف وزیر خارجه ایران به گفتگو بپردازد افزوده است که “اختلافات جدی” در این مذاکرات همچنان وجود دارند.

اظهارات آقای کری پس از ملاقات روز شنبه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا بیان شده است.

پیشتر هدف از دیدار آقای صالحی و وزیر انرژی آمریکا در ژنو، کمک به حل اختلاف نظرهای تکنیکی در مذاکرات اتمی دو طرف اعلام شده بود.

با این حال، وزیر خارجه آمریکا با هشدار به خوش‌بینی‌های مفرطی که بعد از این ملاقات به وجود آمده، گفته است که حضور آقایان صالحی و مونیز در ژنو، “به هیچ عنوان به معنای نزدیک شدن به تصمیم‌گیری نیست و هنوز اختلافات اساسی وجود دارند.”

ایران و گروه کشورهای موسوم به ۵+۱ شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، و آلمان پیشتر توافق کرده اند که تا پایان ماه مارس (اوایل سال پیش روی خورشیدی) به چارچوب تفاهم سیاسی برای حل پرونده اتمی تهران دست یابند.

در صورت رسیدن به این چارچوب سیاسی، طرف‌های درگیر در این مذاکرات تا تیرماه فرصت می‌یابند تا برای حل و فصل نهایی این پرونده به توافقی جامع برسند.

مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ پیشتر دو بار تمدید شده و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اخیرا گفته است که تمدید بیشتر مذاکرات بی‌معنا خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در آستانه ملاقات با همتای ایرانی‌اش در ژنو و درباره جدی بودن آقای اوباما در مذاکرات گفته است: “اگر او احساس کند که با تصمیم‌گیری سازنده و ضروری طرف مقابل برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران مواجه نیست کاملا آمادگی دارد که مذاکرات را متوقف کند.”

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در صورت شکست مذاکرات اتمی با ایران، آقای اوباما احتمالا از مهار کنگره در صدور تحریم‌های تازه علیه تهران ناتوان خواهد بود.

در حال حاضر بدبینی درباره این مذاکرات در میان تندروهای کنگره، متحدان عرب آمریکا، و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل وجود دارد.

آقای نتانیاهو قرار است اوایل ماه آینده میلادی با حضور در کنگره آمریکا، اقدام دولت اوباما در مذاکره اتمی با ایران را به باد انتقاد بگیرد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های غربی گزارش داده که آمریکا هنگامی وزیر انرژی خود را به ژنو فرستاد که ایران اعلام کرد آقای صالحی عازم مذاکرات است.

وزیران خارجه آمریکا و ایران در یک سال گذشته بارها به شکل دو جانبه درباره پرونده اتمی تهران مذاکره کرده اند.
با این حال، آقای کری روز شنبه گفت بین آمریکا و دیگر اعضای گروه ۵+۱ بر سر آنچه ایران باید انجام دهد تا “صلح آمیز بودن برنامه اتمی‌اش را ثابت کند، هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.”

منابع: شهروند،‌ بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024