جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.02.2015, 9:38


شهروند: عقربه ساعت که به ١٠ صبح نزدیک شد، شب بار دیگر به آسمان اهواز بازگشت. گردوغباری که از جنوب‌شرق خوزستان راه شمال‌غرب را در پیش گرفته بود، آسمان اهواز و دیگر شهرهای خوزستان در مسیرش را تیره و تار کرد. هوا که تاریک شد، تب و تاب کار و فعالیت هم در شهر خوابید. مردم به خانه‌ها پناه بردند تا زیر بارش خاک از آسمان نمانند.

«هوا تا ساعت ١٠ صبح دیروز نزدیک به سالم بود و با غلظت گردوغبار در آسمان استان روبه‌رو نبودیم، اما از ساعت ١٠ صبح با وزش بادی که از جنوب‌شرقی به سمت شمال‌غرب استان وزیدن گرفت، در زمانی کوتاه، گردوغبار به آسمان شهر بازگشت و تا ساعت ١١، غلظت گردوغبار به بالای سه‌هزار میکروگرم در هر متر مکعب رسید. ساعت ١٢ ظهر، میزان گردوغبار موجود در هوای شهر، از پنج‌هزار میکروگرم در هر مترمکعب هم گذشت.» این روایت احمد لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان درباره روند سیاه شدن آسمان اهواز و دیگر شهرهای خوزستان است. روندی که تنها در چند ساعت، غلظت گردوغبار در اهواز را به بیش از ٦٠ برابر حد مجاز رساند و شهر را تعطیل کرد.

او به شهروند می‌گوید: «ساعت یک بعدازظهر، غلظت گردوغبار در شهر اهواز به بیش از ١٠‌هزار میکروگرم در هر مترمکعب رسید، یعنی بیش از ٦٠ برابر حد مجاز. غلظت گردوغباری که از صبح دیروز به اهواز آمد تا ساعت سه بعدازظهر، به همان میزان باقی ماند و از شدت آن کاسته نشد.»

لاهیجان‌زاده با اشاره به این‌که غلظت گردوغبار در هوای ماهشهر بسیار بالا بود، ادامه می‌دهد: «غلظت گردوغبار در ماهشهر هم به بیش از ١٠‌هزار میکروگرم در هر مترمکعب رسید که بالاترین غلظت در استان بود اما میزان آن از ظهر به بعد کاهش پیدا کرد و ساعت سه بعد از ظهر غلظت آن به پنج‌هزار میکروگرم کاهش یافت.»

اگر حد مجاز آلودگی هوا را ۱۵۰ میکروگرم در نظر بگیریم؛ با عبور غلظت گردوغبار در هوای اهواز و ماهشهر از ١٠‌هزار میکروگرم در هر مترمکعب، میزان گردوغبار در این شهر به بیش از ٦٦ برابر حدمجاز رسیده که نشان از حاکم شدن شرایط اورژانسی برای مردم این دو شهرستان دارد.

مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان درباره منشا گرد و غباری که از صبح دیروز آسمان اهواز را تار کرد، می‌گوید: «منشا گردوغبار باید داخلی باشد، شروع آن از محور اهواز، ماهشهر و هندیجان بوده و به نظر می‌رسد که داخلی است. البته هنوز تصاویر ماهواره‌ای که مسیر حرکت بادهایی که گردوغبارها را به خوزستان آوردند، به دستمان نرسیده، اما پیش‌بینی می‌کنیم منشا گردوغبار به دلیل وزش باد از جنوب‌شرقی استان، داخلی است. در محدوده‌ای که وزش باد آغاز شده، دشت‌هایی وجود دارد که با بارندگی مرطوب شده و حالت گل پیدا می‌کنند، متاسفانه به دلیل نیامدن باران، این محدوده کاملا خشک شده و به همین دلیل به کانون گردوغبار تبدیل شده است.»

او با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی استان، یادآور می‌شود: «پیش‌بینی شده است که تا آخر هفته با وزش باد و گردوغبار روبه‌رو خواهیم بود. البته این سازمان پیش‌بینی کرده است که سه‌شنبه و چهارشنبه در استان خوزستان باران می‌بارد و این امیدواری را داریم که گردوغبارها با منشا داخلی با بارش باران مهار شوند.»

بنابر پیش‌بینی‌های معاون هواشناسی خوزستان، این استان تا پایان هفته با بارش باران و گردوغبار روبه‌رو خواهد بود.

علیرضا غلامپور دراین‌باره به مهر می‌گوید: «همان‌طور كه پیش‌بینی شده بود روز یکشنبه در این استان، شاهد ابر كانی و بادهای قابل ملاحظه در اغلب ایستگاه‌های استان بودیم. این وضع به‌طور متناوب همراه با بارش و برخاستن گردوغبار با شدت و ضعف حداقل تا روز چهارشنبه در استان ادامه خواهد داشت. شدت بارش‌ها برای مناطق شمال و شرق استان قابل ملاحظه خواهد بود. بر همین اساس برای ۲۴ ساعت آینده هوای استان نیمه ابری تا ابری همراه با بارش‌های خفیف و احتمال رعد و برق در بعضی ساعات توام با وزش باد قابل ملاحظه و در نتیجه برخاستن گردوغبار و خاك به‌ویژه در نوار جنوبی و مركز استان پیش‌بینی می‌شود.»

تعطیلی نیمی از شهرستان‌های خوزستان

سومین موج گردوغباری که در دو هفته گذشته راه خوزستان را در پیش گرفت و دید افقی شهر را به چند متر کاهش داد، دیروز بار دیگر مدارس، دانشگاه‌ها و این بار حتی ادارات و دستگاه‌های دولتی ١١ شهرستان خوزستان را تعطیل کرد. ستاد بحران استانداری خوزستان ظهر یکشنبه در نامه‌ای به اداره‌های کل این استان اعلام کرد: تمامی اداره‌های شهرستان‌های اهواز، آبادان، ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان، کارون، باوی، امیدیه، حمیدیه، خرمشهر و رامشیر به دلیل بروز پدیده گردوغبار در روز یکشنبه تعطیل است.

پیش از این‌که ادارات و دستگاه‌های دولتی در این ١١ شهرستان استان به تعطیلی کشیده شوند، ستاد بحران خوزستان مدارس ٦شهر این استان در شهرستان‌های اهواز، آبادان، ماهشهر، امیدیه، هندیجان و دشت آزادگان و شهرهای تابعه را تعطیل اعلام کرده بود.

هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اعلام کرده بود که «کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اهواز، آبادان، هندیجان، دشت‌آزادگان، امیدیه و ماهشهر تعطیل هستند.»

پروازهای فرودگاه اهواز لغو شد

همزمان با تعطیلی مدارس، دانشگاه، ادارات و دستگاه‌های دولتی در اهواز و سایر شهرستان‌های خوزستان، پروازهای روز گذشته اهواز هم به دلیل غلظت بالای گردوغبار لغو شد. بر همین اساس، مجید ملایانی مسئول روابط‌عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان خوزستان از لغو پروازهای فرودگاه بین‌المللی اهواز به علت گردوخاک خبرداد.

او به ایرنا گفت: «پروازهای ظهر فرودگاه اهواز به علت کاهش دید افقی کمتر از ٥٠متر که ناشی از گردوخاک غلیظ است، انجام نخواهد شد.»

همچنین نشست و برخاست هواپیماهای مسافری در فرودگاه ماهشهر در ١٠٠کیلومتری جنوب مرکز استان نیز به علت نامساعد بودن هوا که ناشی از گردوخاک غلیظ توام با وزش باد شدید است نیز متوقف شده است. در دو هفته اخیر نشست و برخاست هواپیماهای مسافری در فرودگاه‌های آبادان، ماهشهر، اهواز و دزفول به علت گردوخاک غلیظ با اختلال روبه‌رو بوده است و دیروز با کاهش دید افقی به کمتر از ٥٠ متر و لغو پروازها، صدها مسافر در فرودگاه‌های استان هم‌اکنون در انتظار مساعدشدن هوا و ازسرگیری پروازها هستند.

استقرار تیم‌های امدادرسانی در میادین پرتردد اهواز

«به دلیل بروز پدیده گردوخاک شدید از پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) در اهواز، تیم‌های امدادرسانی برای کمک به افراد بیمار در میادین پرتردد شهر اهواز مستقر شدند.» اسماعیل ارزانی‌بیرگانی فرماندار اهواز با اعلام این خبر به ایرنا می‌گوید: «سه دستگاه آمبولانس هلال‌احمر برای امدادرسانی به بیماران احتمالی تنفسی در میادین شهر اهواز مستقر شده‌اند. به غیر از پایگاه‌های امداد در این شهر که برای کمک به بیماران درحال آماده‌باش هستند، چهار دستگاه آمبولانس اورژانس با تمامی امکانات در میادین شهید بندر (چهارشیر)، ساعت، شهدا و کیانپارس مستقر شدند.»

او ادامه می‌دهد: «برای کاهش اثر ریزگردها در سلامت مردم ١٠٠هزار پاکت شیر نیز آماده شده که توزیع آن در مناطق مختلف شهر اهواز آغاز شده است.»

نمایش نارضایتی خوزستانی‌ها در شبکه‌های مجازی

در دو هفته گذشته با رفت و آمد گردوغبار به آسمان خوزستان، فضای مجازی به محلی برای گله و اعلام نارضایتی مردم این استان تبدیل شده است. آنها در شبکه‌های مجازی نگرانی‌های خود را تصویر کرده و به نمایش گذاشتند.

آن‌ها روی شیشه خاک گرفته خودروها، زمینی که از شدت خاک نرمی که روی آن نشسته به ساحل شنی بیشتر شباهت دارد، گله‌ها و درخواست‌های خود از دولت و شخص رئیس‌جمهوری را نوشته‌اند. به حسن روحانی یادآوری کرده‌اند که قول داده است فکری به حال گردوغبار اهواز بکند و از مسئولان هم خواسته‌اند تا به دادشان برسند چون درحال خفه شدن هستند.  آنها حتی با گردوغبار عکس سلفی گرفته‌اند و روی خاکی که از آسمان به زمین آمده نوشته‌اند: «اهواز همین الان یهویی!!»

با کوتاه شدن زمان سالم بودن هوا در خوزستان و گره خوردن آسمان این استان با گردوخاک، مردم هم همانند بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط‌زیست، به جمع منتقدان سدسازی پیوسته‌اند و در زیر خبرها و گزارش‌های آلودگی هوای اهواز از مسئولان می‌خواهند، آب سد‌ها را باز کنند و اجازه دهند تالاب‌های خشک منطقه مرطوب شوند تا سایه گردوغبار کم شود، آنها زیر خبرها نوشته‌اند، «این دیگه خاک خودمون یک فکری بکنید آب سدها را ول کنید نفس بکشیم خفه شدیم»، «وقتی با سیاست‌های عجیب و غریب و سدسازی، آب ورودی به تالاب هورالعظیم کاهش می‌یابد معلوم است که مردم خوزستان باید منتظر این‌گونه گردوغبارهای وحشتناک باشند» و...



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024