جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.02.2015, 7:00

اتحاد جمهوریخواهان ایران:


برای رسیدن به توافق هسته‌ای باید با افراطی‌ها در هر دو سو مقابله کرد!

مذاکرات هسته‌ای با گروه پنج به علاوه یک، بعد از توافق ژنو تاکنون دوبار تمدید شده است و به مرحله حساس و تعیین کننده‌ای برای طرفین گام گذاشته است.

این مرحله از مذاکرات پس از یازده سال تنش، وقفه‌ها، از دست دادن فرصت‌ها و بن بست‌های فراوان، بعد از انتخاب دولت روحانی رخ داده است، و اینک با تلاش سرسختانه و مداوم از جانب هیات‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، امیدواری‌های بسیاری را در میان مردم ایران و جهان برای حل یکی از مهم‌ترین بحران‌های دهه‌های اخیر برانگیخته است. در اهمیت این توافق همین بس که امکان توسعه و پیشرفت اقتصادی ایران به نوعی با حل این بحران پیوند خورده است. زندگی میلیون‌ها تن از اقشار کم درآمد کشور ما تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی دگرگون شده است. اقتصاد کشور از ادامه این وضعیت آسیب‌های روزافزون می‌بیند. صاحبان تولید و سرمایه نیز در ایران و جهان چشم به پیشرفت این مذاکرات دوخته‌اند.

در چنین شرائطی اکثریت محافظه‌کار در کنگره آمریکا، هم آواز با مخالفان توافق هسته‌ای در مجلس و ارگان‌های نظامی و امنیتی در درون حکومت جمهوری اسلامی ایران، نقش تهدید کننده‌ای در پیشرفت این مذاکرات هسته‌ای ایفا می‌ کنند. از یک سو در مجلس ایران، در روزنامه‌های وابسته به جناح‌های افراطی و در خطبه‌های رسمی نماز جمعه تبلیغات گسترده‌ای برای به شکست کشاندن مذاکرات اتمی صورت می‌گیرد؛ از سوی دیگر، در کنگره آمریکا در مقابله با تلاش‌های دولت اوباما برای حصول به توافق، طرح‌های متعددی برای متوقف نمودن مذاکرات با نمایندگان دولت ایران به پیش کشانده می‌شود و اخیرا علیرغم میل ریاست جمهوری و دولت این کشور و خارج از عرف دیپلماتیک، از نخست وزیر اسرائیل هم برای سخنرانی علیه توافق با ایران دعوت شده است.

اوضاع منطقه با توجه به بحران‌هایی که دامنگیر آن است، و نقش و موقعیتی که کشور ما در آن دارد، راهی جز گذر از از تنش‌ها بر سر برنامه اتمی و همکاری برای مقابله با این بحران‌ها برای کشور ما و ایالات متحده آمریکا باقی نمی‌گذارد. جهان کنونی، جهانی پیوسته و همگن است که مشکلات و مصائب آن مابه ازای منطقه‌ای و جهانی دارند. ایران کشوری مهم، ثروتمند و پرجمعیت در یکی از بحرانی‌ترین مناطق جهان است و ثبات و امنیت و پیشرفت آن می‌تواند تأثیر مثبتی در میان مردم منطقه به وجود آورد.

اتحاد جمهوریخواهان ایران همواره منتقد سیاست خارجی غیردوستانه جمهوری اسلامی ایران و خواهان تنش زدائی در سیاست خارجی و ترمیم رابطه کشورمان با جهان خارج و به ویژه ایالات متحده آمریکا بوده است. ما معتقدیم که حل بحران هسته‌ای می‌تواند در جهت برقراری رابطه عادی میان ایران و آمریکا تاثیرگذار باشد. ما مخالف سیاست‌های تحریک آمیز و تنش زا هستیم و ادامه این سیاست‌ها را در هر سطحی مغایر با منافع ملی کشور می‌دانیم.

ما امیدواریم کنگره آمریکا از سیاست رئیس جمهور اوباما در قبال پرونده هسته‌ای پشتیبانی نماید و با عطف توجه به عزم دولت کنونی ایران برای حل مناقشات بین دو دولت، راه را برای ترمیم روابط و عادی‌سازی آن هموار سازد.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۹ بهمن ۱۳۹۳ – ۸ فوریه ۲۰۱۵



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024