جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 08.02.2015, 21:56


دویچه وله: علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد می‌گوید جمع‌آوری دیش‌های ماهواره نتیجه‌بخش نیست و هر جا دیش‌های ماهواره جمع‌آوری می‌شود، دو روز بعد برمی‌گردند. او مخالفان اصولگرای دولت را به حاشیه‌سازی متهم کرد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت حسن روحانی شامگاه شنبه (۱۸ بهمن / ۷ فوریه) در سخنانی در گرمسار درباره “آسیب‌پذیری فرهنگی جوانان” گفت: «باید با مصون‌سازی، آسیب‌پذیری فرهنگی جوانان کشور را به حداقل برسانیم.»

او جمع‌آوی دیش‌های ماهواره‌ای از پشت‌بام خانه‌ها را که زیر نام “مبارزه تهاجم فرهنگی بیگانگان” انجام می‌گیرد، بی‌نتیجه خواند و گفت: «نه می‌توانیم تمام دیش‌های ماهواره را از روی بام‌ها جمع کنیم و نه می‌شود شبکه‌های اجتماعی را به طور کامل بست.»

علی جنتی افزود: «هر جا دیش‌های ماهواره را جمع کردیم، دو روز بعد دیش‌ها برگشت و انگار فقط برای کار و کاسبی نصّاب‌ها دیش‌ها را جمع می‌کنیم.»

وزیر ارشاد گفت: «امروز قدرت‌های جهانی برای تمام کشورها نقشه دارند و به بهانه جهانی شدن، می‌خواهند تمام ملت‌ها شبیه خودشان شوند، یعنی حتی زبان و نوع لباس پوشیدن کشورهای جهان سومی مثل آنها شود.» جنتی افزود: «چاره‌ای جز این نداریم که از نظر فرهنگی و دینی جوانان کشور را در برابر مسایل سوء فرهنگی واکسینه کنیم.»

قانون ممنوعیت به‌کارگیری “تجهیزات دریافت از ماهواره” ده سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. این قانون می‌گوید، ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع است و وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت‌از ماهواره اقدام نماید.

در ده سال گذشته نیروی انتظامی در نوبت‌های مختلف با ورود به بام خانه‌ها دیش‌های ماهواره‌ای را جمع‌آوری کرده‌ است. در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد، این ماموریت به ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی سپرده شد که علاوه بر پشت‌بام‌ها، با ورود به خانه‌های شهروندان از طریق “هلی‌برد”، دیش‌های ماهواره را از روی تراس و بالکن‌ها جمع‌آوری می‌کردند.

وزیر ارشاد دولت حسن روحانی اذعان می‌کند که هیچیک از این اقدام‌ها نتوانسته مانع از استفاده مردم از ماهواره و شبکه‌های تلویزیونی خارجی شود. علی جنتی سال گذشته در نخستین روزهای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد که بیش از دوسوم تهرانی‌ها از ماهواره استفاده می‌کنند.

جنتی گفت: «در گذشته برخی اقدامات در کشور انجام می‌شد که امروز خنده‌دار به نظر می‌رسد. کاری نکنیم که پنج سال دیگر به کارهای خود بخندیم... ضریب استفاده از ماهواره ۷۱درصد مردم تهران را شامل می‌شود. رسیدگی به این موضوع ضرورت عرصه علم و فناوری روز است که باید ببینیم با آسیب‌های این شبکه‌ها چگونه مقابله کنیم.‌»

وزیر ارشاد هم‌چنین با اشاره به بی‌نتیجه‌بودن پارازیت‌اندازی روی شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: «در آینده نزدیک، دو هزار شبکه ماهواره‌ای روی تلفن‌های همراه به آسانی توسط قابل دریافت خواهد بود... آیا برای مقابله با این پیشرفت‌ها هم از پارازیت استفاده خواهیم کرد یا راهکاری‌های دیگری داریم؟»

تشکیل اتاق عملیات برای مقابله با دولت

علی جنتی هم‌چنین در سخنرانی دیگری به آنچه “حاشیه‌سازی‌علیه دولت” خواند نیز واکنش نشان داد. در روزهای گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد زیر فشار موجی از حملات رسانه‌های اصول‌گرا به دلیل انتشار آلبوم موسیقی “تو را‌ ای کهن بوم و بر دوست دارم” قرار داشت.

این آلبوم با آهنگ‌سازی “پیمان خازنی” در ژانر موسیقی ملی به تازگی تهیه و منتشر شده و در آن “محسن کرامتی” و “نوشین طافی” آوازخوانی می‌کنند.

نوری همدانی، مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، سه مرجع تقلید قم، در مورد صدور مجوز به این آلبوم توسط وزارت ارشاد اعتراض کردند. خبرگزاری فارس به نقل از آیت‌الله نوری همدانی نوشت: «خواندن زن و موسیقی زن در برابر مردان بر اساس قرآن کریم حرام است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ندارد چنین کاری کند و مردم ساکت نمی‌مانند.»

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز از وزیر فرهنگ و ارشاد انتقاد کرد که چرا مجوز تک‌خوانی زنان را صادر کرده است. جعفر سبحانی حتی پا فراتر گذاشت و علی جنتی را به صدور فتوا درباره تک‌خوانی زنان متهم کرد. او گفت: «بنده بسیار گلایه‌مند هستم که فرزند یک روحانی فتوایی درباره تک‌خوانی بانوان می‌دهد؛ یعنی تمام مشکلات ما حل شده و تنها این مشکل باقی مانده است که دختری بیاید و تک خوانی بکند؟»

وزارت ارشاد اما می‌گوید این آلبوم تک‌خوانی زن نیست. جنتی روز جمعه گفت آلبوم “تو را‌ ای کهن بوم و بر دوست دارم” توسط محسن کرامتی و نوشین طافی همخوانی شده و در واقع تک‌خوانی نبوده است.

علی جنتی هم‌چنین درباره حاشیه‌سازی‌های مخالفان دولت گفت: «من در ۱۸ ماهی که در وزارت فرهنگ و ارشاد هستم احساس می‌کنم مجموعه‌هایی هستند که قاعدتا این دولت، دولت منتخب آنها نیست و آنان کاندیدای دیگری دارند که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نشده است. تمام تلاش آنان این است که با دولت در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، سیاست خارجی مقابله کنند و حتی برای این منظور اتاق عملیاتی را تشکیل دادند و به دنبال آن هستند تا با دولت در زمینه هنری مقابله کنند.»

وزیر ارشاد افزود: «ما نظر مخالف و انتقاد را می‌پذیریم اما آنان به این بسنده نمی‌کنند و با جعل و تحریف اطلاع‌رسانی غلطی را به مجامع دینی، حوزه‌های علمیه و برخی شخصیت‌های مذهبی می‌کنند و متاسفانه گاهی این تبلیغات دروغ موثر واقع می‌شود.»

وب‌سایت “عصر ایران” در تحلیلی زیر عنوان “جریان دروغ؛ سمّ مهلک نظام، انقلاب و کشور” در واکنش به اظهارات چند مرجع تلقید نوشت، مراجع تقلید و نیروهای مذهبی در این ماجرا فریب خورده‌اند. به نوشته این وب‌سایت جریانی با “دروغ‌سازی” قصد دارد وزارت ارشاد و در نهایت دولت حسن روحانی را تضعیف کند. “عصر ایران” از مراجع تقلید خواست که خبرها را از “مبادی رسمی و قابل اعتماد” بررسی کنند تا از آسیب‌های “جریان دروغ” در امان بمانند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024