پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.02.2015, 10:35


شهروند:  سرانجام نفت ارزان کار دست آمریکایی‌ها داد. آمریکایی‌ها که با تکیه بر میهمان جدید صنعت نفت جهانی یعنی نفت شیل توانسته بودند طی ماه‌های اخیر حتی عربستان را از نظر میزان تولید پشت سر بگذارند، اما کاهش بیش از حد توان تولیدکنندگان شیل، تعداد زیادی از آنها را از چرخه رقابت با نفت متعارف خارج کرد.

براساس اعلام موسسات معتبر بین‌المللی نفت شیل آمریکا که از نوعی سنگ استخراج می‌شود، بین ٤٠ تا ٨٠ دلار هزینه تولید دارد که با افت قیمت نفت در بازارهای جهانی که حتی به زیر ٥٠ دلار نیز رسید، بسیاری از پروژه‌های این نفت غیرمتعارف از صرفه اقتصادی افتاد. بنابراین روند بازارجهانی نفت که از تابستان گذشته روند نزولی شدیدی به خود گرفته بود، از اوایل هفته جاری تغییر جهت داد و روز گذشته به بالاترین رقم در ماه‌های اخیر رسید و به ٥٧ دلار در هر بشکه نزدیک شد.

خبرگزاری بلومبرگ دراین زمینه گزارش داد که قیمت نفت در سه روز حدود ٢٠‌درصد افزایش یافت. این افزایش قیمت درحالی صورت می‌گیرد که در چند ماه اخیر قیمت‌ها سیر نزولی داشته است و حتی با رسیدن فصل سرما تغییر محسوسی در قیمت‌ها مشاهده نشد. اما از ٣ روز گذشته تغییراتی در بازار صورت گرفت بدین‌ترتیب که جمعه گذشته قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت بیش از ٤٤ دلار در هر بشکه بود، اما روز سه‌شنبه هر بشکه آن تقریبا ٥٤ دلار در هر بشکه فروخته شد. این درحالی است که قیمت نفت از ژوئن (خرداد) گذشته تا نیمه‌های ژانویه (اوایل بهمن) تقریبا ٦٠‌درصد کاهش یافته است. تئوری‌های مختلفی در مورد این‌که چرا شتاب تغییر قیمت نفت این‌قدر زیاد شده است، وجود دارد. یکی از دلایل ممکن، خرید سهام نفت بلافاصله پس از فروش آن است، بدین معنی که معامله‌گران بدبین در فشار ناشی از تغییرات ناگهانی بازار گرفتار آمده‌اند.

همچنین این امیدواری وجود دارد که عرضه نفت به‌سرعت کاهش یابد و بازار به تعادل برسد. هفته گذشته شاهد کاهش شدید تعداد دکل‌های فعال نفتی در آمریکا بودیم.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار تجاری نیویورک با ٣,٤٨‌درصد کاهش به ٥٣.٠٥ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز دراین روز هنگام بسته شدن بازار آیس فیوچرز اروپا واقع در لندن با ٥.٧٧‌درصد افزایش به ٥٧.١٩ دلار در هر بشکه صعود کرد.

افزایش قیمت نفت با کاهش سرمایه‌گذاری‌

همچنین بیزینس ریپورت مهم‌ترین دلیل رشد قابل توجه قیمت نفت در بازارهای جهانی را کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نفتی اعلام کرده است. به گزارش این رسانه «بریتیش پترولیوم» و شرکت «شورون» به دلیل کاهش قیمت نفت و به صرفه نبودن تولید، هرکدام ١٣‌درصد هزینه‌های جاری خود را کاهش داده‌اند، تحلیلگران معتقدند قیمت نفت در آینده باز هم افزایش می‌یابد.

این گزارش اضافه کرده است با کاهش سرمایه‌گذاری این شرکت بزرگ نفتی، میزان تولید نفت در آینده کاهش و قیمت بالا خواهد رفت. قیمت نفت از پنجشنبه گذشته زمانی که آمارها نشان داد که تعداد دکل‌های حفاری نفتی آمریکا به کمترین میزان خود طی ٣٠‌سال گذشته رسیده است، ١٥‌درصد افزایش یافت. هفته گذشته ٩٤ دکل حفاری نفتی آمریکا به دلیل کم بودن قیمت نفت و به صرفه نبودن حفاری و تولید کار خود را تعطیل کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024