پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 01.02.2015, 9:51


CIA از ماه‌ها قبل مشغول تدارک عملیات عماد مغنیه بود بمب مورد استفاده در این ترور در مراکز تحقیقاتی CIA آزموده شده بود ٥ مقام امنیتی پیشین آمریکا همکاری سازمان‌های امنیتی آمریکا و اسراییل را تأیید کردند

«عماد مغنیه»، فرمانده عملیات‌های بین‌المللی حزب‌الله در ١٢فوریه ‌سال ٢٠٠٨ پس از صرف شام در رستورانی مشغول قدم‌زدن در خیابان‌های دمشق بود. کمی آن‌ طرف‌تر تیمی از ماموران اطلاعاتی CIA حرکات این فرمانده حزب‌الله را زیرنظر گرفته ‌بودند. در حالی‌ که عماد مغنیه به خودرو شاسی‌بلندی که در آن خیابان پارک شده‌ بود، نزدیک می‌شد بمبی که در چرخ یدک پشت این خودرو جاسازی شده‌ بود، منفجر و ترکش‌های آن در شعاع انفجار پراکنده شد و فرمانده حزب‌الله در همان لحظه کشته شد.

به گزارش واشنگتن‌پست، دستور انفجار این بمب که به شکل از راه دور عمل می‌کرد توسط ماموران موساد، سرویس اطلاعاتی خارجی اسراییل در تل‌آویو صادر شد. ماموران موساد به‌طور همزمان با گروه عملیاتی مستقر در دمشق نیز در ارتباط بودند. به گفته یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا «این عملیات به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شده بود که آمریکا توانایی اعتراض و لغو آن را داشت اما فرمان اجرا خارج از محدوده اختیارات آمریکا بود.»

به گفته این مقام اطلاعاتی پیشین، ایالات متحده در ساخت این بمب به موساد کمک کرد و آن را بار‌ها و بار‌ها در مرکز تحقیقات سازمان CIA در کارولینای شمالی آزمایش کرد تا از قدرت و شعاع انفجار اطمینان حاصل کند. وی در این‌باره می‌گوید: «ما نزدیک به ٢٥بمب مشابه را منفجر کردیم تا از کیفیت آن اطمینان حاصل کنیم.»

همکاری تنگاتنگ آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی اسراییل حاکی از اهمیت این عملیات بود، چرا که هدف آن مردی بود که هدایت پیچیده‌ترین عملیات‌های حزب‌الله را برعهده داشت. با این حال ایالات متحده هرگز به مشارکت در ترور عماد مغنیه اذعان نکرد، این در حالی بود که انگشت اتهام مقامات حزب‌الله اسراییل را نشانه رفته‌ بود تا امروز اطلاعات مختصری درخصوص عملیات مشترک CIA و موساد فاش شده بود اما نقش آمریکا در این عملیات از سوی ٥تن از مقامات سابق اطلاعاتی این کشور تأیید شده ‌است، هرچند  هیچ‌یک از این مقامات حاضر به افشای نام خود نشده‌اند.

به گفته یکی از این منابع آگاه آنها برای اجرای چنین عملیاتی به حکم جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، فرمانده سازمان اطلاعات ملی، مشاور امنیت ملی و همچنین دفتر شورای حقوقی وزارت دادگستری این کشور نیاز داشتند.

«رایان کراکر»، سفیر ایالات متحده در عراق در زمان ترور عماد مغنیه در مورد او می‌گوید: «فقط می‌توانم بگویم تا زمانی که او زنده بود تهدیدی برای ما محسوب می‌شد و فرقی نمی‌کرد که کجا باشد، لبنان، عراق یا هر جای دیگر. او بسیار باهوش، وفادار و ماموری تأثیرگذار بود که در لیست سیاه قرار داشت.»

هنوز مشخص نیست که مقامات CIA در چه زمانی از سکونت عماد مغنیه در دمشق با خبر شدند  با این حال گفته می‌شود که آنها از محل اقامت مغنیه از یک‌سال پیش از ترور او با خبر بودند. به گفته مقامات سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا، این اسراییلی‌ها بودند که خواستار همکاری آمریکا در عملیات مشترک ترور عماد مغنیه در دمشق شدند. اسراییلی‌ها از زیرساخت‌های اطلاعاتی آمریکا در دمشق با خبر بودند و در نظر داشتند تا از این امکانات در ترور عماد مغنیه استفاده کنند.

به گفته این مقامات اسراییلی‌ها در نظر داشتند تا خود این عملیات را اجرا کنند و از آن به ‌عنوان انتقام و تسویه‌حساب یاد می‌کردند اما آمریکایی‌ها چندان تمایلی به ایفای نقش اجرایی در این عملیات نداشتند و تنها خواهان حذف این فرمانده تأثیرگذار بودند و از سوی دیگر اطمینان داشتند که نخستین مظنون این ترور متحدان اسراییلی‌شان خواهند بود.

«آموس یادلین»، رئیس پیشین اطلاعات ارتش اسراییل که تا ‌سال ٢٠١٠ نیز در این سمت حضور داشت، عماد مغنیه را یکی از نزدیک‌ترین اعضای حزب‌الله به سیدحسن نصرالله، رهبر این گروه می‌دانست. یادلین در این‌باره می‌گوید: «او فرمانده و رئیس تمامی عملیات‌های حزب‌الله بود.»

عملیات ترور مغنیه همزمان با تلاش آمریکا برای مقابله با برنامه هسته‌ای سوریه به وقوع پیوست. CIA به موساد اعلام کرد که سوریه در حال ساخت رآکتور اتمی است. این خبررسانی در ادامه به حمله اسراییل به تأسیسات هسته‌ای سوریه در‌ سال ٢٠٠٧ منجر شد.

با تأیید محل اقامت عماد مغنیه سازمان‌های اطلاعاتی شروع به ساخت «الگوی زندگی» و مشخصات وی کردند و جست‌وجوی روال زندگی روزمره مغنیه برای یافتن روزنه‌ای برای اجرای نیت شوم خود آغاز شد. مقامات موساد معتقد بودند که پیاده‌روی‌های گاه‌و بیگاه شبانه عماد مغنیه که بدون همراهی محافظانش صورت می‌گرفت فرصت مناسبی برای عملیات ترور وی محسوب می‌شد.

نیرو‌های اطلاعاتی CIA که پیش از این نیز عملیات‌های مشابهی را اجرا کرده بودند مخفیگاهی را در نزدیکی آپارتمان عماد مغنیه ایجاد کردند. نقشه ترور بار‌ها مورد بررسی قرار گرفت. اسراییلی‌ها در نظر داشتند تا بمب را در سبد یک دوچرخه یا موتورسیکلت جاسازی کنند، با این حال آمریکایی‌ها به دلیل تردید درخصوص چگونگی انفجار با این نقشه مخالفت کردند.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی بمب مورد استفاده در این ترور چندین‌بار در مرکز تحقیقات «هاروی پوینت» در کارولینای ‌شمالی مورد استفاده قرار گرفت تا از عملکرد آن اطمینان حاصل کنند. با این حال بنابر ادعای این مقامات بازنشسته سازمان اطلاعات آمریکا عماد مغنیه در دمشق تنها نبود و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز او را همراهی می‌کرد. این منابع مدعی‌اند که ماموریت آنها تنها ترور عماد مغنیه را دربر داشت و آنها نیز به همین دستور عمل کردند.

به گفته مقامات امنیتی پیشین آمریکا، در زمان انفجار بمبی که منجر به کشته شدن عماد مغنیه شد «منطقه مرگ»، که به شعاع مرگبار انفجار اطلاق می‌شود در حدود ٦ متر بود. این بمب بسیار دقیق و حساب‌شده طراحی شده بود تا شعاع انفجارش کنترل شده و محدود باشد. این نیرو‌ها مدعی‌اند که این ترور هیچ خسارت پیش‌بینی‌نشده‌ای را به دنبال نداشته ‌است.

به گفته یک مقام سابق CIA در جریان این عملیات برای تأیید هویت عماد مغنیه از فناوری تشخیص چهره استفاده شد و همزمان با خروج او از رستوران و لحظاتی پیش از انفجار هویت عماد مغنیه مورد تأیید مقامات امنیتی قرار گرفت.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز پس از این ترور اسراییل را سرزنش کرد و سوگند یاد کرد تا این حمله را پاسخ دهد. همچنین «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر اسراییل در بیانیه‌ای که پس از ترور عماد مغنیه منتشر شد عنوان کرد: «اسراییل تلاش‌ گروه‌ها برای نسبت دادن دخالت در این حادثه به خود را تکذیب می‌کند. ما چیز دیگری برای افزودن در این خصوص نداریم.»

در سوی دیگر «شان مک کورمک»، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای دیگر از ترور عماد مغنیه حمایت کرد.

اتهام‌های عماد مغنیه

عماد فایز مغنیه (۷ دسامبر ۱۹۶۲ - ۱۲ فوریه ۲۰۰۸) معروف به حاج رضوان از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان بود که در ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ (۱۲ فوریه ۲۰۰۸) در انفجاری در دمشق ترور شد.

او در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب اتحادیه اروپا و فهرست تروریست‌های کشور ایالات متحده آمریکا قرار داشت. پلیس فدرال آمریکا پس از کشف اثر انگشت او در هواپیمای ربوده شده سال ۱۹۸۵ وی‌ را در لیست افراد مورد تعقیب، در رده بالاتر قرار داده و برای کشتن وی ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

او از سوی دولت‌های آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا برای بمب‌گذاری سفارت آمریکا در سال ۱۹۸۳ و پادگان نظامی آمریکا و مقر نيروها حافظ صلح فرانسه در بیروت (که باعث کشته‌شدن بیش از ۳۵۰ نفر شد) و نیز در بمب‌گذاری سفارت اسرائیل در آرژانتین در سال ۱۹۹۲ و گروگانگیری غربی‌ها در دهه ۸۰ در لبنان، به عنوان یک «تروریست» تحت تعقیب بوده‌است.

در بخش مربوط به مغنیه در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سیا آمده‌است: دو دهه‌است که عماد مغنیه سر نخ عملیات‌های ضدغربی شیعی را در دست دارد. میدان فعالیت این مرد تمامی جهان است. هیچ‌کس به اندازه مغنیه عملیات علیه هدف‌های غربی انجام نداده‌است.

او هم‌چنین متهم شده بود که در بمب‌گذاری سفارت آمریکا در سال ۱۹۸۳ و ستاد مرکزی تفنگداران آمریکایی در بیروت، حمله به ستاد نظامی اسرائیل در لبنان و سفارت اسرائیل در آرژانتین در سال ۱۹۹۲ و انفجار در مرکز همیاری یهود در بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۴ دست داشته‌است.

اسراییل همچنین مدعی شده‌است عملیات ربودن دو تن از نظامیان اسرائیلی در تابستان ۲۰۰۶ که به آغاز جنگ اسرائیل و لبنان انجامید، از سوی عماد مغنیه هدایت شده‌است.


منابع: روزنامه شهروند،‌ ویکی‌پدیا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024