جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.01.2015, 8:10


کارگران کارخانه ایران خودرو از روز ۱۶ دی ماه در اعتراض به وضعیت شان دست به اعتصاب غذا زده اند.

بیش از ۴۵ هزار کارگر کارخانه ایران خودرو از روز ۱۶ دی ماه در اعتراض به میزان دستمزد، وضعیت قراردادها و دیگر مسال صنفی شان دست به اعتراض زده اند. آنها در وقت ناهار، غذای ناهارخوری کارخانه را نمی‌خورند و ظرف‌های غذایشان را به سلطل زباله می ریزند. این کارگران اعلام کرده‌اند تا زمان تغییر اوضاع دست از این شکل اعتراض برنخواهند داشت.

منصور اسانلو، فعال کارگری به کمپین گفت علاوه بر نخوردن غذای کارخانه، تعدادی از کارگران ایران خودرو که بیشتر شامل کارگران سالن های رنگ، پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ هستند، دو ساعت قبل از وقت ناهار کار را نیز به نشانه اعتراض تعطیل می کنند.

کارخانه بزرگ ایران خودرو در کیلومتر ۱۱ جاده تهران- کرج قرار دارد و بیش از ۴۵ هزار کارگر در آن مشغول به کار هستند. اگرچه هشت روز از اعتصاب غذای کارگران کارخانه ایران خودرو می گذرد اما هنوز هیچک از خبرگزاری های داخلی این خبر را منتشر نکرده اند. به گفته منصور اسانلو «ظاهرا هدف از جلوگیری انتشار این خبر، نگرانی از پیوستن کارگران پارس خودرو، کرمان خودرو، سایپا و شرکت های جنبی مانند ایساکو و ایسیکو به این اعتصاب است.»

منصور اسانلو به کمپین گفت: «برخی از مدیران با سخنرانی های امیدوار کننده خواسته اند که کارگران دست از اعتصاب بردارند. یکی از مدیران هم تهدید کرده که اگر به اعتصاب شان پایان ندهند دیگر با آنها قرار داد نخواهند بست. اما این تهدید ها تا به حال نتیجه ای نداشته است. کارگران اعلام کرده اند که تنها در صورت موافقت مدیران برای اجرای خواسته هایشان، به اعتصاب پایان می دهند.»

کارگران معترض کارخانه ایران خودرو خواستار امنیت شغلی و همخوانی حقوق شان مطابق با ماده ۴۱ قانون کار است که طبق این ماده باید دستمزد کارگر با نرخ تورم در جامعه همخوانی داشته باشد.

منصور اسانلو به کمپین گفت: «با توجه به سطح گرانی در تهران و شهرهای اطرافش باید هر کارگری حداقل ۳ میلیون و نیم درآمد داشته باشد تا از عهده اداره یک زندگی معمولی برآید در حالیکه این کارگران بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان حقوق می گیرند.  کارگرانی که کارهایشان کمی تخصصی تر است حقوق شان با اضافه کاری به یک میلیون هم می رسد. البته بعضی از ماهها به دلایل مختلف این اضافه کاری ها را هم پرداخت نمی کنند.»

در شرایطی که دستمزد کارگران بسیار کمتر از نرخ تورم در جامعه است فیش حقوقی یکی از مدیران ایران خودرو به اسم آقای «شهشانی زاده» منتشر شده است که طبق این فیش حقوقی، او ۴۲ میلیون تومان حقوق در یک ماه دریافت کرده است. آقای اسانلو در این مورد گفت: «این فیش حقوقی از طریق حسابداری به دست کارگران کارخانه افتاده و صدها کپی از این فیش متشر شده است. کارگران وقتی دیدند بعضی هایشان حتی یک میلیون نمی گیرند اما مدیری ۴۲ میلیون در یک ماه می گیرد ناراحتی شان تشدید شده است.»

به گفته آقای اسانلو معضل دیگر کارگران کارخانه ایران خودرو شکل استخدام آنها است: «اکثریت کارگران به شکل قراردادی، پیمان کاری یا شرکتی کار می کنند و به تعبیری هیچ امنیت شغلی ندارند. به همین علت است که در این روزها، مدیران آنها را تهدید می کنند که در صورت پایان ندادن به اعتصاب، آنها را پس از پایان قرار دادشان دوباره به کار نمی گیرند.»

آقای اسانلو با اشاره به اینکه تفاوت در روش های استخدامی و دستمزد باعث ممانعت از اتحاد کارگران می شودُ،  گفت: «تفاوت میان روش های استخدامی و میزان حقوق و یا مزایای شغلی باعث می شود که اتحاد در میان کارگران را بر هم بزند و باعث چند دسته شدن کارگران شود تا نتوانند برسر منافع مشترک اعتصاب یا برای احقاق حقوق خود اقدام کنند. این سیاستی است که جمهوری اسلامی طی ۳۰ و اندی سال گذشته در بخش کارگری همواره داشته است. با این حال این بار کارگران کارخانه بزرگ ایران خودرو دست به اعتصاب زده اند و حالا آنقدر دولت نگران است که حتی اجازه انتشار اخبار آن را به رسانه های داخلی هم نداده است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024