جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.01.2015, 2:32


سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳
دویچه وله فارسی
بسیاری از مدارس پاکستان نخستین روز کار خود را تحت حفاظت نیروهای مسلح آغاز کردند. همزمان دولت‌های پاکستان و افغانستان اعلام کردند که همکاری خود در زمینه مبارزه با تروریسم را گسترش می‌دهند.
روز شانزدهم دسامبر (۲۵ آذر) خبر کشتار ۱۴۲ نفر در مدرسه‌ای در پیشاور، پاکستان را دچار شوک کرد و اعتراض جامعه جهانی را برانگیخت. در این روز افراد مسلح طالبان به مدرسه‌ای وابسته به ارتش پاکستان حمله کردند و ۱۳۲ دانش‌آموز و ۱۰ تن دیگر را به ضرب گلوله و با انفجار بمب کشتند.
دولت پاکستان در نخستین واکنش خود به این فاجعه بسیاری از مدارس را تعطیل کرد و تعطیلات زمستانی را به مدت یک هفته تمدید کرد.
روز دوشنبه (۲۲ دی / ۱۲ ژانویه) مدارس این کشور کار خود را از سر گرفتند.

دیوارهای مدارس بلندتر شدند
به گزارش خبرگزاری آلمان، اقدامات امنیتی در بسیاری از مدارس به طرز چشم‌گیری شدت یافته و در برخی مناطق حتی افراد عادی به طور داوطلب با نیروهای انتظامی همکاری کرده و برای حفظ امنیت مدارس کشیک می‌دهند.
در پی حمله تروریستی ۱۶ دسامبر، ارتفاع دیوارهای بسیاری از مدارس پاکستان، به ویژه در مناطقی که تروریست‌های اسلامی فعالیت دارند افزایش یافت و شماری از آن‌ها به سیم خاردار مجهز شدند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، مدرسه وابسته به ارتش در پیشاور توسط دست‌کم ۲۰ سرباز مسلح حفاظت می‌شود و ورود به آن تنها با بازرسی بدنی توسط دستگاه‌های هشداردهنده امکان‌پذیر است.
فاجعه مدرسه پیشاور باعث شد که دولت پاکستان ممنوعیت حکم اعدام را لغو کند و محاکمه افراد مظنون به تروریسم را به دادگاه‌های نظامی بسپارد.
در ماه دسامبر ارتش ۶ نفر را که پیش از این فاجعه به اتهام فعالیت تروریستی دستگیر شده بودند، اعدام کرد.
به گفته مقامات ارتش ۵۰۰ نفر حکم اعدام دریافت کرده‌اند.

شماری از دانش‌آموزان مدرسه وابسته به ارتش در پیشاور توانستند با پرش از پنجره‌ها از حمله تروریستی طالبان جان سالم به‌در برند

گسترش همکاری با افغانستان
روز دوشنبه خبرگزاری رویترز گزارش داد که در پی خروج نیروهای بین‌المللی (آیساف) از افغانستان، دولت این کشور همکاری خود با پاکستان را در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی گسترش می‌دهد. این خبرگزاری به نقل از یک سخنگوی دولت افغانستان نوشت، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار با رضوان اختر، رئیس نیروهای امنیتی پاکستان بر این امر تاکید ورزیده است.
رویترز دیدار غنی و رضوان در روز یکشنبه (۲۱ دی) را به عنوان گامی موثر برای بهبود روابط دو کشور همسایه ارزیابی کرده است.
طالبان افغانستان و پاکستان، با وجود تشابه نامی، معمولا مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند. طالبان افغانستان حمله طالبان پاکستان به مدرسه پیشاور را محکوم کرده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024