جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.01.2015, 19:34


میلیون‌ها نفر در فرانسه برای گرامی‌داشت قربانیان حملات تروریستی در پاریس در شهرهای مختلف این کشور راهپیمایی کردند. تخمین زده می‌شود در سراسر فرانسه حدود چهارمیلیون نفر و در پاریس یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در راهپیمایی شرکت کرده باشند.

دولت فرانسه این راهپیمایی را بزرگ‌ترین گردهمایی در تاریخ این کشور خوانده است. رئیس جمهور فرانسه پیش از شروع راهپیمایی در کنار دیگر سیاستمداران گفت: «پاریس امروز پایتخت جهان است.» او مردم را به همبستگی و ایستادگی فرا خواند.

در صف اول راهپیمایی مقام‌ها، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و چند مقام دیگر در حالی که بازوهای همدیگر را گرفته بودند، راهپیمایی را آغاز کردند.

سران بیش از ۴۰ کشور دنیا برای ابراز همبستگی با فرانسه و حمایت از آزادی بیان در این تظاهرات حضور داشتند. سازمان “گزارشگران بدون مرز” از حضور رهبران کشورهایی که در آن‌ها “روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویس‌ها به صورت سیستماتیک مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند”، ابراز انزجار کرده است.

بسیاری با ملیت‌‌های متفاوت از آفریقا تا آسیا و ادیان مختلف مسلمان و غیرمسلمان، عرب و اروپایی با پلاکاردهای گوناگون از جمله تابلوهای فارسی ‘من شارلی هستم’ در تظاهرات میلیونی حضور داشتند.

دو مسیر برای راهپیمایی مشخص شده بود. در ردیف اول یکی از مسیرها خانواده ۱۷ نفری که در حملات چند روز گذشته فرانسه کشته شدند، حضور داشتند.

بسیاری از مردمی که در راهپیمایی شرکت کرده‌ بودند پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی ‌آن نوشته شده بود: «من شارلی هستم».

چند ساعت پیش از آغاز راهپیمایی امروز که در آن به جز حزب دست راستی افراطی “جبهه ملی” همه دیگر احزاب و سندیکاهای فرانسه شرکت دارند، میدان جمهوری پاریس همچون دریایی از انسان بود.



تظاهرات در شهر لیون فرانسه (عکس‌ها از: علی خردپیر)




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024