جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.01.2015, 14:42


دویچه وله: به گزارش رسانه‌های ایران علی مطهری صبح روز یکشنبه (۲۱ دی/ ۱۱ ژانویه) به هنگام سخنرانی در مجلس با هجوم گروهی از نمایندگان اصول‌گرا مواجه شد.

علت این هجوم سخنان مطهری درباره حصر خانگی موسوی، کروبی و زهرا رهنورد بود. مطهری گفت این حصر غیرقانونی است. این بخش از سخنان مطهری خشم برخی از نمایندگان را برانگیخت و با فریادهای خود مانع ادامه سخنرانی وی شدند.

خبرگزاری “اسکانیوز” نوشت: «نمایندگان با شعارهای مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر ضد ولایت فقیه صحبت‌های او را قطع کرده و برخی نمایندگان از جمله فتح‌الله حسینی، نعیمی رز، پاپی‌زاده، به بالای سکو رفته و با مطهری درگیر شدند.»

براساس این گزارش، عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه به بالای سکو رفته و در دفاع از مطهری مقابل نمایندگانی که قصد درگیری با او را داشتند ایستاد. همچنین قاضی پور به بالای سکو رفته و به همراه مصباحی مقدم خواستار اتمام نطق و پایین آمدن مطهری بودند.

خبرگزاری فارس نوشت: «مسئولان حفاظت مجلس پس از این اتفاقات همه میهمانان حاضر در جلسه، خبرنگاران، تصویر‌برداران و عکاسان را از صحن علنی بیرون کردند. جمع کثیری از وکلای ملت پس از متشنج شدن فضای صحن علنی مقابل جایگاه هیأت‌ رئیسه تجمع کردند و شعارهایی مانند “مرگ بر منافق”، “مرگ بر ضد ولایت فقیه”، “مرگ بر فتنه‌گر” و “الله‌اکبر” سر دادند».

به دنبال افزایش تنش، محمد حسن ابوترابی‌فرد که اداره جلسه روز یکشنبه مجلس را بر عهده داشت، سخنرانی مطهری را قطع و جلسه علنی را تعطیل کرد. او خطاب به مطهری گفت: «آقای مطهری بنده اعلام تنفس کردم و جلسه را به پایان رساندم، بنده ادامه صحبت‌های شما را به مصلحت نمی‌دانم.»

با قطع سخنرانی مطهری، بخش پایانی سخنان او که به حصر سه تن از رهبران جنبش سبز اختصاص داشت، ناتمام ماند. اما خبرگزاری “خانه ملت” متن کامل سخنان او را منتشر کرده است.

”حاکمیت به اشتباهات خود اعتراف کند”

مطهری درباره حصر گفت: «اینجانب حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوب‌های خیابانی، بدون حکم قضایی، همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی و ادامه آن را به زیان انقلاب اسلامی می‌دانم و معتقدم در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور و قوه قضائیه کوتاهی کرده‌اند.»

نماینده تهران در مجلس افزود: «همه می‌دانند که من هیچ تعلق خاطری به آقایان موسوی و کروبی ندارم و در انتخابات سال ۸۸ نیز به آقای رضایی رأی دادم. هدف اینجانب دفاع از یک موضوع بزرگتر و آن رفتار اسلامی با منتقدان حکومت است آنچنان که علی علیه‌السلام رفتار می‌کرد که منتقدان و مخالفان تا دست به سلاح نبرده بودند آزاد و از همه حقوق اجتماعی برخوردار بودند...»

مطهری سپس به پاسخ صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه به نامه خود اشاره کرد و گفت: «رئیس محترم قوه قضائیه در پاسخ به نامه اینجانب اولا حصر را مجازات ندانسته‌اند، در حالی که حصر از حبس و زندان سنگین‌تر است زیرا زندانی حقوقی دارد که توسط ناظران قانونی رصد می‌شود ولی محصور چنین نیست. ثانیا ایشان مصوبه مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی را از نظر دوام یکسان دانسته است در حالی که چنین نیست و مصوبه شورای عالی امنیت ملی صرفا ناظر به دوره ناامنی مورد نظر و یک تصمیم موقت است.»

او گفت رئیس قوه قضائیه نباید از انتقاد برنجد و در پاسخ خود، منتقد را بنوازد. زیرا “هر مقام غیرمعصومی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را فاسد می‌کند”.

مطهری خواستار اعتراف حاکمیت به اشتباهات خود در سال ۸۸ شد و تاکید کرد: «راه حل این است که ما به اشتباهات خود در سال ۸۸ از قبیل حمایت از یک کاندیدا، عدم عکس‌العمل مناسب نسبت به مناظره، اعلام جشن ملی به جای موکول کردن مسئله به نظر شورای نگهبان، رفتار خشونت‌آمیز با معترضان و ممانعت از اظهارنظر آنها، به اینها اعتراف کنیم.»

مطهری در پایان سخنان خود گفت: «اگر قرار بر محاکمه است دادگاه صالح علنی تکلیف همه طرف‌های فتنه را به طور هم‌زمان مشخص کند و چنانچه قرار بر محاکمه نیست محصوران آزاد شوند و اگر جرمی مرتکب شده‌اند همین چهارسال حصرِ بدتر از حبس، مجازات آنها باشد.»

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، سه تن از چهره‌های جنبش اعتراضی موسوم به سبز از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ تاکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برند. فاطمه کروبی نیز که هم‌زمان با این افراد در حبس قرار داشت، اواخر اردیبهشت ۱۳۹۰ از شرایط حصر خانگی خارج شد.

واکنش‌ها به “ضرب‌وشتم” علی مطهری در مجلس

دست چپ علی مطهری در حمله نمایندگان اصول‌گرا آسیب دیده. یک نماینده اصول‌گرا گفته هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نطق مطهری را بررسی خواهد کرد. یک نماینده دیگر نیز می‌گوید برخورد نمایندگان با مطهری در شان نظام نبود.
عابد فتاحی نماینده ارومیه می‌گوید، آقای مطهری مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحیه دست چپ آسیب دید. فتاحی افزود: «محیط شلوغ بود و من متوجه نشدم که چه کسی اقدام به ضرب و شتم کرد اما نزدیک بود که ایشان به زمین بیفتد و همین باعث زخمی شدن انگشتان دست چپ ایشان شد.»

علی مطهری روز یکشنبه (۲۱ دی/ ۱۱ ژانویه) به هنگام سخنرانی در جلسه علنی مجلس درباره حصر موسوی و کروبی با هجوم نمایندگان اصول‌گرا مواجه شد که با شعارهای “مرگ بر ضد ولایت فقیه” و “مرگ بر فتنه‌گر” به وی حمله‌ور شدند. این حمله منجر به قطع سخنرانی وی و نیز تعطیلی جلسه علنی مجلس شد.

عابد فتاحی در این باره خبرگزاری ایلنا گفت، پس از اعلام تنفس توسط ابوترابی٬ “موجی از نمایندگان” به سمت مطهری هجوم آورد که در این میان دست علی مطهری کمی جراحت برداشته است. وی افزود: «از دست من کاری بر نمی‌آمد چون نمایندگان زیاد شده بودند.»

این نماینده ادامه داد: «امروز، روز تاریخی در بیان نطق‌ها بود هر چند طرف مقابل احساساتی شد، من معتقدم که جایگاه و تریبون مجلس هیچ‌گاه نباید شکسته شود. اگر این کار ادامه پیدا کند به نفع جامعه و آزادی بیان نیست.»

عابد فتحاحی گفت، این درست نیست که باب شود هر کسی صحبت می‌کند چند نفر بروند و به او اجازه این کار را ندهند. به نظر من خاموش کردن تریبون مجلس در جایگاه و شان مجلس نیست.

برخوردی دور از شان نظام

محمد باقری نماینده بناب در باره به حمله نمایندگان اصول‌گرا به علی مطهری گفت: اتفاقی که امروز حین نطق میان دستور آقای مطهری از سوی نمایندگان افتاد در شان نظام و در شان مجلسی که برای نظام تشکیل شده است نبود.

وی افزود: این کار غیر اخلاقی که برخی نمایندگان در برابر آقای مطهری انجام دادند٬ اصلا مناسب نبود. البته من کار آقای مطهری را تایید یا رد نمی‌کنم. مجلس آزاد است و هر کس می‌تواند نظر خود را ارائه دهد.

نماینده بناب با اشاره به سخنرانی‌های تند نمایندگان اصول‌گرا اظهار داشت: «اگر در یک‌ماه گذشته نطق‌های انجام شده در مجلس مخصوصا نطق‌های طرف مقابل در باره اتفاقات سال ۸۸ را ببینیم و همچنین سوالات آقای قدوسی و مطالب مطرح‌شده توسط ایشان که برخلاف منافع و مصالح نظام و کشور است و عکس‌العملی به آن نشان داده نشد.»

باقری با انتقاد از نحوه عملکرد هیات رئیسه در این حادثه گفت، هیات رئیسه می‌توانست عملکردی بهتر از این داشته باشد و می‌توانست جلسه را بهتر از این اداره کند.

بررسی سخنان مطهری در هیأت نظارت

موسی غضنفرآبادی نماینده بم در مجلس به خبرگزاری فارس گفته است، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در جلسات بعدی خود مطالب عنوان شده توسط علی مطهری در نطق وی در جلسه علنی امروز مجلس را مورد بررسی قرار خواهد داد.

“هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان” با توصیه آیت‌الله خامنه‌ای تنظیم و تصویب شده و وظیفه دارد به “رفتار خلاف شئون نمایندگی” و اعمال “خلاف امنیت ملی” و دیگر “اعمال مجرمانه” نمایندگان رسیدگی ‌کند. منتقدان می‌گویند با این مصوبه، مجلس به “نهادی فرمایشی” و نمایندگان مجلس نیز به “نوکران قدرت” تبدیل می‌شوند.

غضنفرآبادی افزود، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پس از بررسی موضوع نظر خود در این ارتباط که نطق وی در چارچوب وظایف نمایندگی بوده یا نه را اعلام خواهند کرد.

علی مطهری در سخنرانی ناتمام روز یکشنبه خود گفت: «اینجانب حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوب‌های خیابانی، بدون حکم قضایی، همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی و ادامه آن را به زیان انقلاب اسلامی می‌دانم و معتقدم در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور و قوه قضائیه کوتاهی کرده‌اند.»

این سخنان مطهری خشم برخی از نمایندگان را برانگیخت و آنها با فریادهای خود مانع ادامه سخنرانی وی شدند.

“هیات نظارت بر رفتار نمایندگان” یک سال پیش نیز یک نطق علی مطهری درباره حوادث سال ۸۸ را بررسی کرد اما اعلام کرد سخنان او در راستای وظایف نمایندگی بوده است. این بررسی پس از اعلام جرم دادستان تهران علیه مطهری صورت گرفته بود.

تمجید از “شجاعت” مطهری

حمیدرضا جلائی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، تاکید کرد: «مهم‌ترین سلاح جناح تندرو در مواجهه با نظراتی که با مواضع آن‌ها سازگار نباشد، “برخورد” است که ممکن است با بیان الفاظی شروع و با پرونده‌سازی و اقداماتی از این دست ادامه پیدا کند.»

جلائی‌پور انحصارطلبی فکری و سیاسی را از ویژگی‌های بارز جناح تندرو برشمرد و گفت: «تندور‌ها برای اقدامات خود نباید چراغ سبز داشته باشند در حالی که تا امروز نه تنها به آنها چراغ سبز نشان داده شده، بلکه راهشان برای هجمه به افراد نیز باز شده است.»

این فعال سیاسی افزود، متاسفانه عده‌ای همچون مطهری که نظراتی مخالف جناح تندرو دارند هر روز هزینه می‌پردازند. هر نماینده‌ای می‌تواند نظر خود را داشته باشد.

جلایی‌پور با تمجید از شجاعت علی مطهری گفت: «برای خودم دعا می‌کنم روزی شجاعت علی مطهری را پیدا کنم ولی اگر من هم جای مطهری بودم حقیقتی را که درک می‌کردم، حتما با مردم کشورم در میان می‌گذاشتم تا دیگر افرادی که هویت و شناسنامه آن‌ها زیاد هم روشن نیست نتوانند بی‌جهت به سرمایه‌های کشور بتازند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024