جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.01.2015, 11:50


یک منبع آگاه به آتنا فرقدانی، نقاش و فعال مدنی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت صبح روز ۲۰ دی ماه پس از اینکه خانم فرقدانی خود را به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران معرفی کرد، با ضرب و شتم ماموران بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

این منبع به کمپین گفت: «وقتی مادر آتنا می خواسته قبل از انتقال دخترش به زندان قرچک از او خداحافظی کند ماموران ممانعت می کنند پس از آن بحثی میان آتنا با ماموران پیش می آید و بعد ماموران او را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.»

خانواده این فعال مدنی هنوز از حکم او بی خبر هستند. طبق احضاریه ای که او روز ۱۷ دی ماه معرفی کرده بود باید ظرف سه روز خود را به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب معرفی می کرد در غیر اینصورت حکم دادگاهش غیابی صادر می شد.

این منبع در خصوص درخواست خانواده خانم فرقدانی به کمپین گفت: «آنها از مسولان می خواهند که زودتر حکم او را اعلام کنند. آنها فکر می کنند انتقال ناگهانی آتنا به زندان قرچک ورامین جنبه تنبیه ای داشته است چون چند روز قبل ویدیویی از خود منتشر کرده بود.»

آتنا فرقدانی، فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا و فعال مدنی برای اولین بار در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بند دو- الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد.  با این حال او در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۳ با قرار وثیقه تا زمان حکم دادگاه آزاد شد.

خانم فرقدانی در گفتگویی با کمپین یک روز قبل از مراجعه به دادگاهش گفته بود که هیچ وکیلی پرونده وکالت او را نپذیرفته و او بدون وکیل و همراه با خانواده اش به دادگاه انقلاب خواهد رفت.

این فعال مدنی روز هشتم دی ماه ویدیویی از خود منتشر کرد که در آن از هتک حرمت خود توسط ماموران زن زندان در سلول انفرادیش می گفت. این ویدیو در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت. او در این ویدیو می گوید که ماموران زن یکبار او را مجبور کردند لباس هایش را در بیاورد تا او را مورد بازرسی بدنی قرار دهند. به گفته خانم فرقدانی این بازرسی با خشونت همراه بوده است.


****

اتهامات متعدد آتنا فرقدانی از برپایی یک نمایشگاه نقاشی تا بحث با بازجو

آتنا فرقدانی، نقاش و فعال مدنی، پس از پخش ویدیویی از خود که در آن از هتک حرمتش توسط ماموران زن زندان اوین گفته بود به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در تاریخ شنبه۲۰ دی ماه احضار شده است. او به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت:‌«در متن احضاریه نوشته شده در صورت عدم حضور بازداشت خواهم شد و حکمم به صورت غیابی صادر می شود. من فردا صبح همراه با خانواده ام به دادگاه انقلاب می روم اما وکیل ندارم چون هیچ وکیلی پرونده وکالت من را نپذیرفت.»

آتنا فرقدانی، فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا، فعال مدنی و حقوق کودک در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی دستگیر و به بند دو- الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. اتهامات او تبلیغ علیه نظام، تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی، توهین به نمایندگان مجلس و نهایتا توهین به سپاه پاسداران و سه قوه «در حین بازجویی» است.

او در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۳با قرار وثیقه تا زمان حکم دادگاه آزاد شد. این فعال مدنی در تاریخ پنجم دی ماه مصاحبه ای با وب سایت جرس درباره وضعیتش در دوران بازداشت و بازجویی هایش داشت. دو روز پس از این مصاحبه، در تاریخ هفتم دی ماه، قاضی صلواتی طی تماس تلفنی از خانم فرقدانی خواست تا روز هشتم دی ماه در دادگاه حضور بیابد.

خانم فرقدانی با این استدلال که احضاریه به صورت کتبی برای او ارسال نشده، در دادگاه حضور نیافت با این حال غروب همان روز هشتم دی ماه خانم فرقدانی از خود ویدیویی منتشر کرد که در آن از هتک حرمتش توسط ماموران زن در سلول انفرادیش در زندان اوین می گفت. این ویدیو در فضای مجازی به صورت گسترده ای منتشر شد. در بخشی از این ویدیو خانم فرقدانی گفته بود که بازجویان زن به درون سلولش آمده و او را مورد بازرسی بدنی قرار داده اند که در جریان این بازرسی دست او به دیوار اصاب کرده است.

آتنا فرقدانی در مورد اتفاقاتی که پس از انتشار آن ویدیو رخ داد به کمپین گفت: «یک روز پس از پخش ویدیو، شخصی که خودش را معاون دادستان تهران معرفی کرده به پدرم تماس گرفت و گفت: “عواقب این کار را هم خودت و هم دخترت می بینید و با این کارها فقط حکمش را سنگین تر می کند.” بعدتر روز ۱۷ دی ماه احضاریه کتبی را فردی به خانه ما آورد که مادرم آن را تحویل گرفت. در این احضاریه نوشته شده بود ظرف سه روز خودم را باید به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب معرفی کنم وگرنه جلب می شوم و حکمم نیز غیابی صادر می شود.»

خانم فرقدانی در پاسخ به این سوال که چه فعالیت های داشته که به دلیل آنها در دوم شهریور ماه بازاشت شده است به کمپین گفت: «در اردبیهشت ماه امسال یک نمایشگاه نقاشی به نام «پرندگان خاک» که منظورم شهدای سال ۱۳۸۸ بود برگزار کردم و بسیاری از خانواده های زندانیان و بهاییان از نمایشگاهم دیدن کردند از جمله آقای محمد نوری زاد و دختر میر حسین موسوی از نمایشگاهم دیدن کردند. همراه با عده دیگری به دیدار خانواده های زندانیان سیاسی و یا خانواده ستار بهشتی هم می رفتم و یا در مراسم های مانند کشته شدگان کهریزک شرکت کردم. همه اینها شد مصداق دو اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی.»

خانم فرقدانی در توضیح بیشتر گفت:«چند روز پس از شروع بازجویی هایم چند برگ جلویم گذاشتند. در آن نوشته شده بود که با خانواده های زندانیان دیدار داشتم. پرسیدم این جمله یعنی چه. گفتند رفتی خانه فلانی و فلانی یعنی تبلیغ علیه نظام. گفتند از کسانی دیدار کردم که مصداقش تبلیغ علیه نظام است. در مورد اتهام تبانی و اجتماع هم که پرسیدم گفتند چون در نمایشگاه نقاشیم کسانیکه دعوت کرده بودم همه ضد انقلاب و اهل فرقه ظاله یعنی بهایی بودند.»

خانم فرقدانی در خصوص اتهام توهین به نمایندگان مجلس نیز گفت: «من یک نقاشی با زغال کشیدم و روی صفحه فیسبوکم گذاشتم که در آن تصویری از صحن مجلس و نمایندگان را نشان می داد که مشغول رای دادن هستند. این نقاشی را پس از مطرح شدن طرح وازکتومی در مجلس کشیدم.»

این نقاش ادامه داد: «آخرین اتهاماتم توهین به سپاه پاسداران و سران سه قوه در حین بازجویی است. در واقع من با بازجویانم بحث می کردم که حاصل این بحث ها اضافه شدن این اتهامات شد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024