جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.12.2014, 14:23


دویچه وله:‌ کاهش جهانی قیمت نفت تنها کشورهای عمده صادر کننده از جمله ایران و روسیه را نگران و متضرر نکرده است. سیاستمداران و تاجران سوری نیز نگران‌اند که این کاهش بر کمک‌های ایران به حکومت بشار اسد تاثیرگذار باشد.

بازرگانان و تجار سوری می‌گویند این نگرانی در حال افزایش است که با ادامه کاهش قیمت نفت حمایت‌های اقتصادی ایران از بشار اسد نیز کاهش یابند. در حالی که ایران در هفته‌های اخیر تاکید کرده به حمایت خود از دمشق ادامه خواهد داد.

بشار اسد در چهار سال گذشته برای مبارزه با شورشیان داخلی و همچنین جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی به درآمد نفتی ایران وابسته بوده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل یک مقام تجاری سوریه که نخواسته نامش فاش شود می‌نویسد که اگر حمایت‌های ایران نبود حکومت بشار اسد امکان جان به در بردن از این بحران را نداشت.

وی حمایت ایران را با اهمیت‌ترین موضوع برای حکومت سوریه ‌خوانده و می‌افزاید: «ما در عوض به آن‌ها قول داده‌ایم که بیش از پیش زمینه را برای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی ایران در سوریه مهیا کنیم.»

ترس از کاهش حمایت تهران

از سوی دیگر تولید نفت در سوریه که زیر تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا قرار دارد با شروع بحران به شدت کاهش یافته است. همچنین بسیاری از تاسیسات انرژی در کنترل شورشیان قرار دارد.

این گزارش اضافه می‌کند که ایران در ماه ژوئیه سال گذشته بیش از چهار و نیم میلیارد دلار اعتبار به حکومت سوریه داده تا بخش بیشتر آن صرف خرید فرآوردهای نفتی شود.

با کاهش پنجاه درصدی قیمت جهانی نفت که از ماه ژوئن آغاز شده، دولت سوریه نگران است که حمایت‌های ایران نیز کاهش یابد. اما پیامی که حکومت ایران در محافل عمومی مخابره کرده ادامه حمایت از سوریه است.

هفته گذشته در سفر وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه به تهران اعلام شد که ارسال فرآوردهای نفتی مورد نیاز این کشور تضمین شده است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران نیز پس از ملاقات با الحلقی گفت که حمایت اقتصادی از سوریه ادامه خواهد یافت.

با این همه و بر خلاف دیدارهای پیشین هیچ توافقنامه‌‌ی مشترکی برای سرمایه‌گذاری یا معاملات نفتی به امضای دو طرف نرسید.

سقوط پوند سوریه

پوند سوریه که از شروع بحران در سال ۲۰۱۱ در حدود ۷۰ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، تنها در طول دو هفته گذشته ۱۰ درصد بیشتر سقوط کرد.

معامله‌گران بازار ارز دلایل مختلفی را برای این کاهش ارزش پوند بر می‌شمارند از جمله اینکه حملات هوایی ایالات متحده آمریکا به شورشیان دولت اسلامی به آن اندازه که پیش‌بینی شده بود به بهبود موقعیت حکومت سوریه کمکی نکرده است.

اما عمده‌ترین دلیل کاهش بهای نفت بود که به نگرانی‌ها در مورد توان ایران برای کمک به اقتصاد ناتوان سوریه دامن زده است.

ایران در حدود یک سال پیش بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار در بانک مرکزی سوریه سپرده گذاری کرده که از سوی مقامات برای کمک به ثبات بازار ارز سوریه مورد استفاده قرار گرفته است.

دو بانک‌دار نیز به رویترز گفتند که در هفته‌های اخیر بانک مرکزی سوریه برای حفظ ارزش پوند اقدام به فروش دلار کرده که بزرگترین مداخله این بانک در بازار ارز از شروع بحران برآورد می‌شود.

یک عضو برجسته اتاق صنعت دمشق به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری رویترز می‌گوید کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت پیش از آنکه سطح حمایت از حکومت اسد را کاهش دهد، کمر اقتصاد ایران خواهد شکست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024