پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.12.2014, 7:46


مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری روز سه شنبه ۲۵ آذر ماه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به پیگیریهای دولت روحانی برای رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفت: دولت و قوه قضاییه به تنهایی نمی‌توانند برای حل این موضوع پیگیری کنند و نهاد تصمیم گیرنده در این مورد شورای‌عالی امنیت ملی است. او همچنین در جمله‌ای غیرمنتظره گفت: «پیگیری درون دولتی در کار نبوده است.»

مصطفی پور محمدی در ادامه صحبت‌هایش در مورد رفع حصر گفت: «ممکن است آقای روحانی درباره حصر پیگری‌هایی کرده باشد ولی نمی‌دانم این پیگیری‌ها به کجا رسیده است، شاید ایشان هم در شورای امنیت ملی پیگیر بوده‌اند اما پیگیری درون دولتی در کار نبوده است.» او گفت: «مضاف بر اینکه این بحث تا به امروز در دولت مطرح نبوده است.»

این در حالیست‌که محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روز ۱۶ مهرماه گفته بود که دولت نسبت به موضوع حصر بی تفاوت نیست و در حال پیگیری این موضوع است. لزوم رفع حصر سران جنبش سبز یکی از شعارهای اصلی حسن روحانی قبل از انتخاباتش بود.

در حالی وزیر دادگستری، شورای امنیت ملی را تنها نهاد تصمیم گیرنده در این مورد دانسته است که سعید جلیلی، نمایندۀ علی خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی روز ۱۱ آذر ماه گفت حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی ربطی به وقایع سال ۸۸ ندارد و آنها یک سال بعد از این وقایع به خاطر تلاش برای کلید زدن«فتنه‌ای جدید» در نظام اسلامی محصور شده‌اند.

علی مطهری، نمایندۀ مجلس روز ۲۵ آذر ماه در اظهارات تازه‌ای در مورد لزوم رفع حصر سران جنبش سبز گفت: «دوام این وضع به نفع هیچکس در نظام ما نیست.» او همچنین گفت: «اگر یکی از این آقایان که به سالمندی رسیده‌اند، در این شرایط از دنیا بروند، غده چرکینی در جامعه ایجاد می‌شود.»

علی مطهری در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند آنها باید توبه و اظهار پشیمانی کنند، گفت:‌«وقتی اجازه نمی‌دهیم آنان حرف بزنند، چگونه بیایند توبه کنند؟!»

روز ۲۲ آذر ماه نیز هفت تن از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای ادامه حصر این سه نفر انتقاد کرده و آن را «نوعی لج بازی با رای دهندگان» خواندند. این بیانیه توسط فاطمه حقیقت جو، علی اکبر موسوی خوئینی، علی مزروعی، اسماعیل گرامی مقدم، احمد سلامتیان، حسن یوسفی اشکوری امضا شده و توسط سایت نوروز منتشر شد.

پیش تر علی مطهری، نمایندۀ مجلس در روز ۱۵ مهرماه در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رییس جمهور ایران نوشت ادامۀ حصر مهدی کروبی و میر حسین موسوی و خانم زهرا رهنورد خلاف اصول قانون اساسی است و به روحانی هشدار داد که در صورت مسامحه در آزادی این سه نفر، او مساله را در «قالب سوال در مجلس» پیگیری خواهد کرد. محمد باقر نوبخت روز ۱۶ مهرماه در پاسخ به نامۀ مطهری گفت: علی مطهری از همه اطلاعات آگاه نیست و دولت با تدبیر کار می‌کند و رییس جمهور به تعهدات خود پایبند است.

با این حال بسیاری از مسولان نظام پس از گذشت چهار سال همچنان با رفع حصر مخالف هستند. در آخرین اظهار نظرات، غلامحسین غیب پرور، فرماندۀ سپاه فارس روز ۱۸ آذر ماه، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی را نجس سیاسی خوانده و گفته این سه نفر بدون ابراز پشیمانی تطهیر نخواهند شد.

همچنین اسدالله بادامچیان، قائم مقام حزب موتلفه دهم آذر ماه در واکنش به درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای تشکیل دادگاه، گفت اگر دادگاهی تشکیل شود حکم قطعی آنها اعدام خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024